Frank Ross meggyilkolása

Na jó, igazából nem is remake, noha nem ez az első film az iszákos békebírót felbérelő fiatal lányról, Coen-ék azonban ragaszkodnak ahhoz, hogy filmjük nem a '69-es eredeti mozi újragondolása. És igazuk is van.

Kevés példa van arra, hogy egy testvérpár együtt készítsen filmet, s még kevesebb, hogy nevük az amerikai filmipar egyik legjobban csengő védjegyévé váljon. A Wachowski- és a Farelly-tesók mellett minden bizonnyal Joel és Ethan Coen Hollywood legismertebb, legeredetibb rendezőpárosa, akiknek alkotásai mind-mind egyedi stílusúak és semmi mással össze nem téveszthetőek. Filmjeikre jellemző a groteszk, fekete humor, a különféle bizarr szituációk, az esetenkénti finom műfajparódia, no meg John Goodman, John Turturro, vagy Frances McDormand, mint Coen-ék leggyakrabban foglalkoztatott színészei.

A legújabb Coen-film Charles Portis „A félszemű” (True Grit) című regénye alapján készült, amelyben egy fiatal lány felbérel egy iszákos békebírót, hogy elfogják, és a törvény színe elé állítsák a lány apjának gyilkosát. A westernfilmek legendás hercege, John Wayne 1969-ben, nem sokkal a regény megjelenése után játszotta el a címszereplőt, alakítását pedig Oscar-díjjal jutalmazták. Most, bő negyven évvel később ismét Oscar-esélyes szerepformálást láthatunk, ezúttal Jeff Bridges-től, aki már dolgozott együtt Coen-ékkel A nagy Lebowski-című kultfilmben.

A Coen-féle Félszemű nagyon pontosan tartja magát Portis eredeti regényéhez, erre a testvérek állítólag különösen nagy figyelmet fordítottak, ezért is hangsúlyozzák minden interjúban, hogy filmjük nem a John Wayne-féle változat feldolgozása, hanem a forrásregény adaptációja. A filmet látva ehhez nem is fér kétség, mert amellett, hogy egy nem átlagos (értsd: szokványos cowboyos, lövöldözős) westernt láthat a néző, a tipikus Coen-es stílusjegyek is felbukkannak, noha nem olyan mértékben, mint pl. a Fargo-ban. Ez persze nem baj, hiszen így kapjuk a legpontosabb átiratot a Portis-regényéből, és végső soron ez volt a testvérek célja.

Rooster Cogburn, a Félszemű koszos, borostás állú és büdös, valódi antihős, nem pedig idealizált cowboy-idoll. Sokat iszik, beszéde kásás, és nehezen érthető, de hiányzó szeme ellenére is biztosan lő (már amikor). Ő a régi vadnyugat képviselője, egy letűnőben lévő korszaké, ahol a hozzá hasonló emberekre egyre kevésbé van szükség. Óriási színészi kihívás egy ilyen karakter megformálása, de Jeff Bridges könnyedén megbirkózott a feladattal, ismét bebizonyítva, hogy nem véletlen az újabb Oscar-jelölése. Itt kezdődik az igazi színészet, ahol egy figurát minden mozdulata, testtartása és hanglejtése jellemez. Ezért is elengedhetetlen, hogy eredeti hanggal nézzük a filmet, mert Bridges iszonyú kiejtését és reszelős hangját semmilyen szinkron nem lenne képes visszaadni.

A koraérett, 14 éves Mattie Ross-t Hailee Steinfeld alakítja, akinek ez az első filmszerepe, színészi rutinja gyakorlatilag nincs, játékán azonban ez cseppet sem látszik, hála a Coen-féle remek színészvezetésnek. Mattie-nek hirtelen kellett felnőnie, miután apját megölték, de ő ahelyett, hogy kislányként sírdogálna a veszteség fájdalma fölött, gyermeki naivitással a fejébe veszi, hogy elfogja, és törvény elé állítja a gyilkost. És miután a jóisten gyors ésszel és még gyorsabb beszélőkével áldotta meg, meggyőzőképessége és makacssága a legtöbb helyzetben segíti elérni a célját, legyen szó lovak eladásáról, vagy éppen részeges békebírók felbérléséről.

A kis csapat kiegészül még egy texasi rangerrel, aki szintén Tom Chaney fejére pályázik, így Mattie egyfajta riválisává lép elő, habár kettőjük között koránt sincs egyenlőség. Cogburn-nel szemben LaBoeuf képviseli a jövőt, a modern bűnüldözést, aki a szabályok szerint jár el, és a Cugburn-félékre szánalommal tekint, mint a múlt mementóira, akiknek már nincs helyük az új világban. Habár Matt Damon is jó színész, de Jeff Bridges mellett gyakorlatilag csak másod-harmad…-tizedhegedűs lehet.

A félszemű nem tipikus Coen-film, nem is tipikus western, de mégis jól megérdemelt helye van a vadnyugaton játszódó alkotások, és a Coen-filmek között. Komoly katarzisra ne számítsunk, mert nincsen kifejezett dramaturgiai csúcspont (még Chaney halála is csak úgy megtörténik), tehát a körmét senki nem fogja lerágni a feszültségtől, viszont ezzel együtt kapunk egy remek színészi, rendezői és operatőri munkával elkészített filmet, amely ízelítőt nyújt arról, milyen is az egyenes jellem.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére