A komolyzenész is őrültködik [interjú]

Kaposfeszt az ANTROPOS.hu támogatásával
Bolyki György a Kaposvári Nemzetközi Kamarazenei Fesztivál igazgatója. Nekem kicsit furcsa ez a titulusa, mivel a humoráról is elhíresült Bolyki Brothers énekegyüttes tagjaként ismertem meg őt. Vajon hogy lesz egy jókedvű jazz-énekesből klasszikus-zenei fesztivál igazgató?

-Azért nem olyan ördögtől való ez! A klasszikus zene és a jókedvű őrültködés nem zárja ki egymást! Ugyan az az énem játszik Bachot, mint amelyik gospelt énekel. Sőt! Ha visszagondolok, a mögöttem lévő kb. kétezer koncert során többet hülyültünk komolyzenei koncerteken és turnékon, mint a jazz-koncerteken. A klasszikus zene is csak akkor működik jól, ha őszintén, és sallangmentesen adják elő. Ebbe pedig belefér a vicc és a tréfa is.

-Komolyan mondod, hogy egy klasszikus zenei koncerten őrültködtök?
-Miért ne? Persze fontos, hogy ne öncélú legyen ez a móka, hanem passzoljon a zenéhez. De ha ez a kritérium megvalósul, határtalanok a lehetőségek! Itt vannak például ezek a képek:

További jókedvű zenészek

Vivaldi: Négy évszak című művének előadása közben készült a tavalyi kaposvári fesztiválon. A fellépők közül jó páran mezítláb vannak. Pedig a világ élvonalbeli komolyzenészeiről van szó! Mivel nem volt máshol hely, a közönséget felültettük a színpadra. Nézd meg, mindenki mosolyog! Pedig itt senki nem mesél viccet, csak egyszerűen jókedvű fiatalok világszínvonalon muzsikálnak, és közben megélik a jókedvüket, ami átragad a közönségre is.

-Miért él mégis az az emberek fejében, hogy a klasszikus zene az valami szomorú és csak nagyon komolyan előadható valami?
-Mert sokáig úgy is adták elő. Nem véletlenül ragadt rá a klasszikus zenészekre a „szomorú zenész” gúnynév. Azonban itt van egy új generáció, mely a zenét nem szomorúan vagy vidáman, hanem őszintén akarja előadni. Ahogyan az emberi lélek, úgy a klasszikus zene is a vidám, a komoly, vagy esetleg a szomorú érzelmekből táplálkozik. Aki klasszikus zenét hallgat, annak teljes lelki-érzelmi skálája folyamatosan foglalkoztatva van. Ebbe persze beletartozik az is, hogy a komoly dolgokat viszont kellő súllyal kell tudni kezelni.

-Azt akarod mondani, hogy egy klasszikus koncert ugyan olyan szórakoztató, mint egy funky parti?
-Nem. Annál sokkal szórakoztatóbb. A funky parti ugyanis csak egy síkon mozgat meg. Egy jó klasszikus koncert sokkal több síkon megérint. Persze ehhez az is kell, hogy jó legyen a műsorválasztás és kiváló zenészek jöjjenek össze. Mint ahogy ez Kaposváron megvalósul. Az a szlogenünk, hogy „Megengedjük magunknak az élvezet szabadságát”! Nem az érdekel minket, mit szoktak, és hogy szoktak egy koncertteremben, hanem az, hogy mindenki jól érezze magát. Érdekes, a tavalyi – első – fesztiválunk után a sajtókritikák az ország legszínvonalasabb klasszikus zenei fesztiváljának tartották a Kaposfest-et. Pedig semmilyen komolyzenei megszokást nem tartottunk be. Csak azt tartottuk szem előtt, hogy tizenhat koncerten keresztül élményt szerezzünk a zeneszeretőknek, és akik most akarják megszeretni a komolyzenét.

-Most ez úgy hangzik, mint ha bárki megérthetné és élvezhetné a komolyzenét.
-Mert így is van. Csak meg kell találni hozzá a kulcsot. Ez a kulcs mindenkinek rendelkezésére áll, de nagyon kevesen használják. Pedig gondolj bele, micsoda élménypark nyílik meg azok előtt, akik megtanulják szeretni a klasszikus zenét! Négyszáz év „best of” válogatása hangzik el Kaposváron, a világ legjobbjainak előadásában.
A koncertek előtt műismertetőt tartunk, ahol meghallgathatók a szerzőkkel és a művekkel kapcsolatos legfontosabb információk. Biztosan állíthatom, ennél jobb beavatási szertartás nincs!
És azt is állítom, hogy az a fiatal, aki saját magát a jövő értelmisége között képzeli el, nem maradhat ki a komolyzene világából. Ma már a minőségi társasági élet szerves része a klasszikus műveltség, aminek alapvető követelménye a zenei érintettség.

-Mit jelent valójában egy értelmiségi életében a klasszikus zenével való kapcsolat?
-A zene alapvető hatását a lelkünkben fejti ki. Először is segít megélni a teljes érzelmi skálát. Lehet, hogy ez triviálisan hangzik, de gondolj bele, miért néznek a magyarok átlagban napi 5 órán keresztül tévéműsorokat? Azért, mert az ott vetített programok biztosítják a mindannyiunk számára nélkülözhetetlen lelki impulzusokat. A sorozatokon keresztül megélhetjük a társas kapcsolatok bonyolultságát, a híradók révén szembesülhetünk a világ nehézségeivel és gonoszságával, az esti filmeken keresztül pedig megélhetjük, hogy a jó győzedelmeskedik és elnyeri jutalmát. Ez mind ugyan arról szól: az emberi lélek impulzusok iránti éhségéről. A klasszikus zene ugyan ezen a lelki rendszeren fejti ki hatását, de teljesen másképp. A hallgatót nem egy külső – vetített – valóságba kalauzolva, mások kitalált életén keresztül érik hamis impulzusok, hanem saját legbelső, legmélyebb és legigazibb énjével való találkozásokon keresztül. Ennek az lesz a következménye, hogy az ilyen ember tisztában lesz saját érzéseivel, ismerni fogja lelki mozgatórugóit, képes lesz megélni erősségeit, és egyben szembesülni és elfogadni gyengeségeit. Ha egy pszichológust megkérdezel, mennyire fontosak ezek a dolgok, azt fogja válaszolni, hogy az ember életvitelének legmeghatározóbb momentumairól van szó!

-Az ilyen „élményparkok” általában nagyon drágák. A Kaposfest is az?
-Diákoknak a legdrágább koncertjegy 1500 Ft. Ezért világsztárokat hallgathatnak meg. De ha valaki 2000 Ft-ért fesztivál párnát vesz, azzal mind a tizennyolc koncertre bemehet, ahol található még üres hely – akár a színpadra is felülhet. Ennél olcsóbb verzió nincs. Csak az nem jön el, aki nem akar.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Zene

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére