A szabadulószobák történelme nem nyúlik túl régre vissza hazánkban, azonban annál nagyobb fejlődésen ment keresztül. Elsősorban a számítógépes játékokból jól ismert elemeket helyezték át élesbe, leginkább lelakott szuterénlakásokba, vagy nem használt pince helyiségekbe. Ezekhez nem volt szükség túl sok bútorra, és eszközre – ami egy lomtalanításból kivadászható volt az éppen megtette a „tökéletes” kialakításhoz.
Viszont ez ma már nem így van, komoly hangsúlyt fektetnek a szabadulószobák az exkluzív és élménydús kialakításra. Így született meg az escape room dizájner, vagyis a szabadulószoba dizájner, mint szakma is. Nem elég pár levetett bútor, komoly tervezés alá kerül minden szoba, minden pálya. A díszleteket nem ritkán szobrászok, festőművészek alkotják meg, de a 3D nyomtatók hadba állítása sem ritka, plusz a technikai rendszer sem elhanyagolható, és az elektronikai háttér kialakítása is komoly szaktudást igényel. Hatalmas büszkeség, hogy egy magyar szabadulószoba, a Mystiqueroom az európai kontinensről egyedüliként bekerült az Escapetheroomers által rangsorolt, a világ TOP 10 legjobb szabadulószobái közé.
Ennek apropóján beszélgettünk Szalontay Márkkal, a Mystiqueroom ügyvezetőjével, és faggattuk ki arról, hogy mit szóltak az elismeréshez, és mi alapján épülnek a komplexumban a pályák?
„Nagyon-nagyon örültünk a TOP10-be kerülésnek, és a pályáink sikerének. Igyekszünk mindig a leglátványosabb és legkreatívabb pályákat megalkotni, hogy az ember, ha belép valamelyikbe, elfelejtse, hogy egy Szent István krt-i pincében van, helyette azt érezze, hogy egy kaland részese, hogy meg kell találnia az elveszett kincset, belép egy külön világba-univerzumba. A pályák sok tervezés után készülnek el, saját jól bevált csapatunk készíti – van asztalos, festőművész, villanyszerelő, szobafestő, speciális elektronikához értő kolléga, szóval ahogy a játék, az építés is egy csapatmunka. Az első lépés mindig a rombolás, hiszen az ingatlan többé nem egy lakás, hanem egy 18-századi kikötő, ezért el kelltüntetünk mindent, majd ezután megkezdődik a kábelezés, hiszen minden kábelt, technikát el kell, hogy tüntessünk, hogy a játékos már csak a “varázslattal” találkozzon. Amikor kész a díszlet és a technika, a játékmenet, akkor jönnek a barátaink tesztelni, és kiszűrjük a pálya hibáit, majd, ha minden rendben, akkor kerül a nagy közönség elé.”
Egy példa az elektromos tervekre…
Márktól azt is megtudtuk, hogy a Mystiqueroom 6 és fél éve várja tárt ajtókkal a játszani vágyókat, minden évben legalább egy, de előfordul, hogy két új pályával kápráztatják el a vendégeket. Idén már 11 pályával rendelkeznek, és úton a 12. A legújabb pálya az Alíz, és a Kocka pálya! Alig várjuk, hogy kipróbálhassuk ezeket is!
Hozzászólások