Esélyegyenlőség bája: Fifti-fifti

Lesznek, akik támadni fogják a Fifti-fiftit felszabadult humora okán, de ettől még kétségtelen tény marad, hogy a rákbetegséggel küzdő betegek és családjaik életerejét az általam „Ríkasd meg magad!”-hozzááállásnak nevezett rendezői attitűddel lehetetlen hitelesen érzékeltetni. Jonathan Levine dramedy-je pontosan e téren számít rendkívülinek: a kórral szembeni küzdelem mellett a főhős egyéb (pár)kapcsolati problémái is terítékre kerülnek a filmben, meglepő őszinteséggel sugallva az életigenlés fontosságát, s egyúttal a megadatott életidő maximális kihasználását.

A rákos megbetegedések kínkeserves témája veszélyes terep a filmesek számára. Olybá tűnik, hogy az ömlengés mocsarának elkerüléséhez minimum egy olyan rendezőre van szükség, aki a legkuszább emberi viszonyokat is magabiztosan a kezében tudja tartani, lásd Chris Colombus kellemes találkozását az Édesek és mostohákkal, de a formabontó cselekményszövés is megoldást jelenthet. Bár Jonathan Levine nem jut el olyan drasztikus húzásig, mint a betegsége folytán amfetamingyártóvá avanzsáló kémiatanár esete a Totál szívás című sorozatban, a Fifti-fifti mindkét körülménynek megfelel. Mivel a rendező a (pár)kapcsolati konfliktusokat és a pusztító kórt közel egyenrangú problémakörként kezeli, filmjével fellazíthatja a rák mindennapos életet zsibbasztó megítélését.

A nemcsak rendezett életet, hanem egészséges életmódot is folytató Adam egy napon váratlanul szembesül a ténnyel, hogy a rák egyik legkülönlegesebb fajtája támadta meg szervezetét. Hagyján , hogy a fiatal rádiósszerkesztőnek a címadó fifti-fifti túlélési esélyekkel kell felvennie a betegséggel szembeni harcot, de még az őt és környezetét megbénító konfliktusokkal is meg kell birkóznia.

A szexuális indíttatású párkapcsolati problémakörök iránt komoly érdeklődést mutató Jonathan Levine rendező nemcsak a hangulatteremtéshez ért, de a patikamérlegek pontosságához hasonlítható arányérzékkel is rendelkezik. Miközben a Majd meghalnak Mandy Lane-ért szerkezetét egyenesen egy szexuális aktus menetéhez igazította, a final girl kisugárzásának misztikussá tételével nem várt vonzerőt is kölcsönzött kevésbé ismert slasherének. A The Wackness című dramedyből pedig úgy kerekített ízig-vérig neurotikus New York-filmet, hogy a gyógyírt biztosító pszichológus illetve drogdíler figurák szexuális vágyálmait is hitelessé varázsolta.

Ha nem is annyira szembetűnő a Fifti-fifti esetében, de a szex témaköréről ezúttal sem mond le a rendező. Az éretlen legjobb barát papírízű és fűszagú alakja (Seth Rogen) mellett éppen a párkeresési folyamat sugározta életenergia ellenpontozza a kemoterápia sorvasztó hatását. Míg a halálfélelemmel egyenesen arányosan terebélyesedő kezelések a megható pillanatokat kínálják fel, addig a meglepetéseket Adam nőtársasága szolgáltatja. A csupaszív srác érzelmi viharát elhidegült kedvese és egy csacska pszichológusgyakornok generálja, s közben még az Alzheimer-kóros férjét ápoló édesanya kommunikációéhsége is napirendre kerül.

A saját traumáját papírra vető Will Reiser forgatókönyvéből árad az életszag, amely nemcsak a kifogástalanul időzített poénoknak, hanem az egytől-egyig kidolgozott karaktereket maximális odaadással megformáló színészcsapatnak is köszönhető. Az 500 nap nyárhoz hasonlóan Joseph Gordon-Levitt a személyiségéből áradó humánumot használja fel az álmai megvalósítására hívatott jófiú eljátszásához. Bryce Dallas Howard pedig A segítség után idén már másodszor remekel egy gátlástalan nőalak szerepében. Anna Kendrick jeleneteinek drámai töltete elhanyagolható, őszinte szeleburdiságába azonban bele lehet szeretni, ahogy Anjelica Huston áldozatkész anyafigurája is visszasírásra érdemes.

A Fifti-fifti heti riválisához, az Életrevalókhoz hasonlóan remek időzítéssel került karácsonykor a hazai mozikba. S az ünnepi érzékenység kapcsán éppúgy felfigyelhetünk a filmet mozgató családi illetve baráti összetartásra, ahogy egy bíztató életvezetési tanácsra is, amelynek keretében a dramedy elsődleges „Az élet megy tovább!” üzenete maga alá gyűri a legkülönbözőbb gyógyszerkutatók számára is sérthetetlen kórt.

rendező: Jonathan Levine
zeneszerző: Michael Giacchino
operatőr: Terry Stacey
producer: Evan Goldberg, Ben Karlin, Seth Rogen
vágó: Zene Baker

szereplő(k):
Joseph Gordon-Levitt (Adam)
Seth Rogen (Kyle)
Anna Kendrick (Katherine)
Bryce Dallas Howard (Rachael)
Anjelica Huston (Diane)
Serge Houde (Richard)
Andrew Airlie (Dr. Ross)
Matt Frewer (Mitch)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére