dj BOOTSIE / zenész

A scratchmester volt magyar DMC bajnok, Az Árral Szemben zeneszerzője, hallhattuk őt scratchelni a Yonderboi és a Zagar lemezeken illetve koncerteken. Nemrég jelent meg első önálló albuma The Silent Partner néven, amellyel kapcsolatban kérdeztük Őt.

-Jelöltek a 2005. évi Mahasz Fonogram-díjra a "az év hazai rap vagy hip-hop albuma" kategóriában, végül nem nyerted meg… Mit vártál ettôl a díjtól? Mit gondolsz a jelölésrôl?
-Olyan szempontból, hogy nem feltétlenül csak a hip-hop kategóriába illik az album, meglepő.

-Nem lehet, hogy Az Árral Szemben (továbbiakban ÁSZ) múltad miatt kerültél pont a hiphop kategóriába?
-Ha azért, akkor az mégjobb… Egyébként, amikor az első ÁSz lemez megjelent, nem is jelölték azt ebben a kategóriában – ami elég rosszúl esett. Szerintem akkor időtállóbb dologról volt szó, akkor ezt nem értették, most meg már nem is akarják érteni. Ha nyertem volna, nem lett volna álszerény gondolatom, hogy "Jaaj, ezt nem bioztos, hogy nekem kellett volna kapnom!" Lehet, hogy azért is jelölték ezt az albumot, hogy legyen ott olyasmi ami más, mondjuk úgy, egy elismertebb kultúrának a része…

-Megéri kiadni egy lemezt?
-Ha nem akkora ráforditásból készül, akkor igen. Ha összerakod egy gépen és ha utána egy hangmérnök megcsinálja, akkor azért úgy van értelme. Persze, kell lemezt kiadni, de ez a lemez nem feltétlenül ide készült Magyarországra.

-Kik közreműködtek az albumod elkészítésében?
-Gitáros Schrank Doma, Ő három számban társszerző. Egy számban basszusgitározik a Szupernem-es Papp Szabolcs, és az Animal Cannibals is csak egy számban közreműködik.

-Az Animal Cannibals szám az egyetlen nem instrumentális része a The Silent Partnernek, kicsit kilóg a sorból…
-Nem érzem így. Szerintem meghatározó zeneileg. A hangulata nem nagyon az amit Ők csinálnak.

-Azt mondtad hogy elsősorban külföldi terjesztésre szánod ezt az albumot, ahhoz képest pedig ebben a számban magyarul beszélnek…

-Szerintem érdekesség lehet. Nem kezelném mostohagyerekként ezt a számot, én nem találok ebben semmi furcsát. Sok helyre elküldtem külföldre, nagyon szerették, és ezt a dalt mindig megjegyezték.

-A keverést Anorganik végezte…
-Igen. Mindenki tudja, hogy a keverésnek, hangmérnökségnek az egyik legnagyobb tudója és érti is ezeket a zenéket. Öt évvel ezelôtt is már adott ki lemezt a saját műfajában, ha úgy tetszik egy szaktekintély. A Zagar lemezt Zságer Balázs keverte, de Anorganik tette rendbe, és nem volt kérdéses, hogy ezt is neki kell csinálnia. Szerencsére el is vállalta.

-Zságer Balázs segítségét nem kérted a billentyűs részekhez?
-Volt egy szám amit nála vettünk fel, de nincs bonyolult billentyűszóló az albumon, amit nem tudnék én lejátszani… :)
A társszerzôk feladata inkább az, hogy a saját egyéniségükkel töltsék meg a számot, amit egyébként Te határozol meg szerkezetben, hangzásban, meg stílusban. Nem akartam, hogy szerepeljen az albumon, mert nem lettem volna arra kíváncsi, hogy olyan hülyeségeket beszéljenek, hogy hasonlít a Zagar-re meg a Yonderboi-ra ez a lemez.

-Sok "talált" hangminta szerepel a lemezen?
-Az egész lemez hangmintákból van összerakva. A Horseriders-ben régi magyar népzenerészlet van, a Tango Ronin-ban a női hang, egy 40-50-es években készült dalból.

-A régebbi számok hangmintáinál már nem kell fizetni jogdíjat?
-Mindig minden esetben van jogdíj. Egyedül talán Kínában nincs szerzői jogvédelem. Ez a műfaj tele van ilyenekkel, ez a sajátossága. Állítólag egyre keményebben járnak el. A rapek külföldön szerintem azért lettek ilyen műanyag szintihangúak, mert a hangmintákkal nem akartak vesződni. Bekapcsolja a szintit, odaböfög három hangot és kész az alap.

-Zenészek is elkisérnek a fellépésekre…
-A fellépésekre jön a gitáros Schrank Doma, Márkos Albert csellón kisér és én samplerrel és szkreccsel. Szeretnék még egy perkást is, hogy ha esetleg lekapcsolnám a gépet, freestyle-szerűbb lenne az egész.

-Hogyan adjátok vissza az album hangzását élőben?
-Majdnem ugyanaz a hangzás, mivel elég sok minden gépbôl jön, viszont vannak plusz részek, improvizációs részek, melyek élőben máshogy szólalnak meg mint a lemezen. Van ami a lemezen nincs úgy megcsinálva, mint ahogy játszuk. A lassabb számoknál nagyobb, atmoszférikusabb hatás. A gyorsabb számok ugyanolyanok, de ha valakinek feltett szándéka, hogy táncoljon, és izzadtra ugrálja magát, akkor az ne jöjjön az én előadásomra. Engem irritál az állandó pörgés, ha végigülik a koncertemet engem nem zavar, ezen nem akarok változtatni, mert ez így van kitalálva.

-Milyen eszközöket használtál az albumhoz?
-Számítógépet, egy Roland Groove-boxot, samplert.

-Van zenei végzettséged?
-Hmm… Nincs.

-Hogyan mondtad el a zenészeknek, hogy milyen dallamot szeretnél egy-egy számhoz?
-Volt egy alap, feljátszás előtt megkerestük azt a hangszínt amit én szeretnék a zenében, és ez segített például a gitárosnak. Adott volt egy dallam, amit végül kísérni kellet gitárral, ami nem volt nagy dolog szerintem. A basszusosnak eldúdoltam, hogy mit szeretnék.

-A The Silent Partneren megtalálható hiphop, triphop, ambient és népies elem is. Ez az album teljesen Te vagy?
-Igen, ilyen hangulatú és ilyen eszközökkel operáló lemezt szerettem volna.

-Úgy szoktak nevezni Téged, hogy "dj Bootsie a szkrecsmester", mégsem hallani sok scratch-et lemezeden? Ezt gondolom hallottad már…
-Igen. Jogos. Nem azért nincs rajta több scratch mert nem jutott eszembe scratchelni. Elment egy olyan irányba az egész, hogy "Ááá mondom, szkreccselni most minek? Szkreccseljek én ezen? Attól lesz jobb ez a lemez?" Lehett volna eröltetni a scratchelést, de ez nem egy olyan lemez. Valahogy háttérbe szorult. Így alakult. De majd máskor, meg majd élőben…

-Videóklip várható?
-Agyalunk rajta, de nem tudom még mikor lesz. A terjesztő nem erölteti, mert valószinűleg tisztában vannak azzal, hogy milyen eladást lehet evvel a lemezzel produkálni. Ha csinálnánk klipet, akkor jó lenne, ha nem olyan lenne mint a legtöbb az ÁSZ klip. Azért, hogy aránylag sok pénzt elköltsünk szar klipre, amit magyarországon senki nem játszik le, nincs értelme. A VIVA TV biztos nem fogja játszani, mert majd berakja a HipHop műsorba vagy az Eeelektróba éjszaka. És akkor mi van? Akik ott látnák, azok ezt a lemezt megvették, vagy már meg van nekik mp3-ban egy hónapja. Ez csak úgy érné meg, ha külföldön játszanák. Akkor viszont olyan klipet kell csinálni, hogy eljusson több-jobb helyre egy klip. Az nagy pálya persze. Jobb lenne, ha lenne, de nem tudok róla konkrétat mondani.

-Neked tetszik a borító?
-Hááát, a boritókérdés elég erős. Mondhatjuk azt, hogy élőben nem így nézek ki… :) A koncepció az volt, hogy a régi 3-4 forintos könyvekre hasonlítson – amiket még a szüleink is gyerekként forgattak, akkor barna papír volt az alapja, hasonló betűtipus volt, és rajta pecsét. Azt találtam ki, hogy legyen ilyen hangulata az egésznek. Szerintem a színeket eltalálták – elég sokat matekoztak evvel mire elkészült. Végül ezt a verziót fogadtuk el. A kiadónak is tetszett akkor, most már sokan szóvá teszik. Én úgy éreztem, hogy a borító hangulata illeszkedik a lemezhez. Ha ennyire vizuális ez a világ, hogy sokat számít egy jó lemez esetében a borító, akkor lehet, hogy ez visszavesz? Szerintem nem nagy dolog ez. Én nem egy boygruop vagyok, hogy szépnek kell lennie, elég ha hatásos.

-Nem csak Magyarországon hallani számaidat, külföldön több válogatáslemezen is megjelentek…
-Cam válogatás nemrég jelent meg, aminek az a specialitása, hogy el van írva rajta a nevem. dj Bootsie helyett dj Bookie-ra – azt hiszem… A Buddha Bar-on sem az én nevem alatt jelent meg a szám. Ott szerződésbeli problémák vannak. Jó, hogy ezek megjelentek, de egyik sem a saját nevemen.

-Hogy kerültél fel ezekre a válogatásokra?
-Küldtem Cam-nek az albumomból, hogy segítsen a franciaországi terjesztésben – ami úgy néz ki, hogy menni fog. Bár a Cam válogatáslemezre való felkerülésem kapcsán zajló hercehurca után, nem tudom mire számíthatok…

-Elirták a nevedet?
-A dj Cam ügy teljesen a kiadójának (Wagram) a sara. Úgy megy ott, hogy valakitől vesznek egy számot, felrakják a válogatáslemezükre, és azután, hogy legyárotak belőle X mennyiséget, utána megmutatják a szerződést – amit előtte már háromszor megmutattak (csak akkor még stimmelt a név). Ezek után pedig negyedszerre küldenek egy szerződést amiben már rosszúl szerepel a név (úgy ahogy a legyártott cd-ken) és mikor reklamálsz, akkor utána azt mondják, hogy sorry és easy
Egyszer megkérem a kiadót, hogy vegyenek egy dj Cam számot és elírjuk a nevét mondjuk dj Scam-re, és meglátjuk mit fognak csinálni… >:)
Valószinűleg bezúzatják az egészet és kiszögelik a végtagjainkat az Eiffel Toronyra.
A Buddha Bar-ra pedig úgy kerültem fel, hogy korábban az Ethno vállogatáson megjelent egy számom, amit annak a válogatásnak a tulajdonosa – aki azt hiszi magáról, hogy még mindig Ő a szám tulajdonosa -, házalt több helyen. Így adta el a beleegyezésem nélkül a Buddha Barnak ezt a számot. Nem az EP változata van fenn, ártott a névnek. Ráadásul nincs még pénzem sem ebből, mert a franciák nem fizetnek addig, amig nem tisztázott a jog.

-Hol léptél fel live-acteddel? Ha jól tudom elsősorban külföldön.
-2004. május 1-jén az EU csatlakozási partyn Kölnben volt az első fellépésünk. 2004 nyarán még Szlovákiában egy fesztiválon, Ausztriában, novemberben Kölnben és még négy német városban, majd Belgiumban.

-Itthon nem nagyon van fellépésed?
-Nyáron lesz pár fellépés itt-ott, meg a Szigeten. De nem valószinű, hogy nagyon fognak hívni. Mondtak olyat, hogy túl lassú. Ha játszunk, nem lesz asztalon táncolós buli, mert nem az a koncepció.

-Sokan talán még most sincsenek tisztában avval, hogy az ÁSZ miért is szűnt meg, pont mikor ismertebbek lettetek. A Yonderboi kvintetben való közreműködésednek köze volt az ÁSZ-nel való szakitásodhoz?
-1999-2000-ben megcsináltuk a második lemezt. Benski nem tudott már azonosulni a szövegekkel, és a lemez is furcsán készült. Valahogy nem álltak össze a szövegek. Az az érzésem volt, hogy tudjuk le, csináljuk meg, ez így is jó lesz. A megjelenésre pár hónappal befejeztük, elfogyott a türelmem. Ez 2001 nyarán volt. Ott volt a Yonderboi kvintett, ami akkor nagyon sok mindenben segített nekem. Nem gondoltam volna, hogy én fogom azt mondani, hogy fejezzük be Az Árral Szembent. Bántam, hogy vége lett. Ez egy duó munkája volt. Ha egy zenekarban nincs gitáros, akkor lesz majd egy új, de ha a két meghatározó ember közül az egyik már nem akar arra felé menni, amerre a másik, akkor ott gáz van. A zenélést én vettem inkább komolyan, Bence (Benski) mindig is a földön állt, megfontoltabb volt, és én voltam aki inkább elrugaszkodott.
Jöttünk haza franciaországból – a sporoni Volt Fesztiválon lett volna ÁSz fellépés az egyik színpadon, a másik színpadon egy nappal később Yonderboi koncert -, csak azért jött haza az egész brigád, hogy én Az Árral Szembennnel ott tudjak aznap este játszani – lehet hogy 40 embernek, lehet hogy 400-nak.
Nagyon kellemetlenül alakult a szervezőkkel is a dolog. Mert mi az, hogy nem mész el fellépni, amikor évekig azon dolgozol, hogy egy ilyen helyre elhívjanak és utána meg nem mész el? Az volt az utolsó csepp a pohárban. Mondtam, hogy jó akkor fejezzük be, nem kell tovább csinálni, nem lesz új klip sem – pedig a kiadó akart még egyet. Mondtam, hogy hagyjuk az egészet, mert így ennek nincs értelme. Azóta persze jóban vagyunk…

-Benski most mivel foglalkozik?
-Egy reklámügynökségnél van, kiegyensúlyozott párkapcsolatban él és dolgozik. :)

-Ganxsta Zolee és a Animal Cannibals után egy harmadik irányvonalat képviselt az ÁSZ, van aki utánatok elfoglalta azt a bizonyos harmadik irányvonalat?

-Ismertségben nem hiszem. A kiadók nem vállalják. De lehet, hogy ilyen fajta ismertségre nem is vágynak a csapatok. Nem tudok megjelenésekről sem. A múltkor voltam Kecskeméten a Gong Rádió rap műsorában, és ott hallottam egy-két nagyon súlyosan jó magyar rapet. Rengeteg jó van, csak az az érzésem, hogy azért nem adják ki mert nem is akarják kiadni. Lehet, hogy nem veszik annyira komolyan, csak hobbiból csinálják.

-Hogyan találkoztál először a hiphoppal?
-A kilencvenes évek elején Nagytétnyben nagy gördeszkás gyerek voltam, akkor ragadt rám. Akkoriban VW Golf jellel a nyakukban mászkáltak a gyerekek. Nem egy különleges dolog volt, hogy egy fiatal gyereket megfog ez az egész. Hallgattam a Beastie boys-t, az L. L. Cool J-t, Public Enemy-t.

-Valóban olyan véletlenül jutottál első lemezjátszódhoz, hogy leemelted egy kukáról?
-Igen, 1992-ben egy kukán találtam Németországban. Egy óriási mázli volt. Akinél laktunk, az mondta, hogy van kint egy Technics lemezjászó. A kirándulásra már be volt tervezve egy keverő vásárlása – el akartam kezdeni scratchelni.

-Miért kellett egy keverőért Németországba menni?
-Azért mentük oda, mert itthon még nem nagyon lehetett kapni. Magyarországon kb. 10.000-ért lehetett olyan lemezjátszót kapni, aminek mozgott a tányérja, scratchelésre nem lehetett használni. A Pioneernek volt elég komoly modelje akkor, amin lehetett sebességet is állitani, szereztem egy olyat is és a Technicset hazavittem. Olyan pickupja volt, hogy arra lehetett tűt venni, nem volt ugyan egyszerű de kaptam hozzá egyet. A mai napig is megvan a Benskinél, Ő használja.

-Nagyon akartál a zenéléssel foglalkozni?
-Annyira szerettük volna azt az első Az Árral Szemben lemezt, hogy belelovaltam magam. Aztán úgy alakult, hogy itt maradtam. Nem tudom elképzelni, mi mást csinálnék, vagy, hogy másfajta életvitelt éljek.

-Neked kellett dolgoznod valaha?
-Mindig a zenélésből volt pénzem. Nem mondom, hogy sok és hogy mindig elég volt. Nagyon fiatalon kerültem bele… De azért volt amikor felszolgálóként dolgoztam – ha úgy tetszik, kipróbáltam az ilyen fajta munkát is.

-Volt még egy olyan "munkád", amiről talán nem sokan tudnak. Tyson lemezének készitésében részt vettél…
-Az egész lemezt én csinátam. Tyson kiadójával jóban voltam és mondtam, hogy lenne kedvem dolgozni vele – akkoriban nem nagyon volt dolgom – különben is szerettem volna egy ilyen lemezt csinálni. Az 1G kitalálta, hogy kellene a Tysonnak lemez, mert tök jól fogyott a TKO lemez és lehetne azt a vonalat folytatni… Arra gondoltam, hogy jó ötlet lenne az én zenei világomat összehozni a Tyson stílusával. A lemezen kb. 3-4 szám van, ami ezt tükrözi. A többi kettőnk egyezkedésének az eredménye lett. Ő szerette volna a westcoast stílust, én pedig valami mást. Igazából nincs különösebb bajom a lemezzel. Szerintem ha nomálisabb promóciót kap, ha a Tyson személyére kiváncsibb a média, akkor talán sikeresebb lett volna a lemez.

-Csináltál alapot a Firmának, Tysonnak és Az Árral Szembennek is. Az általad írt akkori hiphop és a mostani számaid között mi a különbség/hasonlóság?
Az Árral Szemben számok nagyon hasonlítanak a The Silent Partner album számaira, vagy ez hasonlít arra… A The Silent Partner instrumentál lemez, ez végülis annak a továbbgondolása, vagy az instrumentális megvalósítása.

-Az első ÁSZ albumra hasonlít inkább?

-Talán a másodikhoz jobban illeszkedik. Nem lehet szétválasztani a két ÁSZ lemezt. A második fejletteb, viszont az elsőben is ugyanazok a hangulatok, ugyanaz a koncepció. Szerintem elég erős stílus rajzolódik ki belőle – ezt nem illene magamra mondani, de így érzem. :)
Szóval nem sok különbség van az akkori és a mostani dalaim között. A The Silent Partner hangulata, és stílusa azért az ÁSZ dolgokhoz hasonlít a legjobban. A Benski szerint az album ugyanaz, csak Ő úgy érezte befordulósabb.

-Hallgatása közben nekem is ezek a szavak jutottak eszembe: melankólikus, befordulós, elgondolkodós, elszállós…
-Mindenképpen. Ezek egyébként is aktuális szavak ebben a zenében. De ezek nem kifejezetten vonatkoznak rám. Azt hiszem az életben harsányabb vagyok.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Zene

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére