Szép Péter szeretett képei

Szenvedélyünk a gyűjtés

Gyakran hallunk, olvasunk műgyűjteményekről, köztük hányatott sorsú, s végre révbe érő kollekciókról. Egyes kiállítótermek jóvoltából megismerkedhetünk újabbakkal is, így Szép Péter gyűjteményének egy részével is, mely a Vízivárosi Galériában tekinthető meg május 14-éig.

Szép Péter a gyűjtők legfiatalabb nemzedékéhez tartozik, hiszen e szenvedélyét 2001-től, házasságkötésétől származtatja. A nászajándékok közt volt egy Szűcs Attila kép, és egy könyv, a Magyar képzőművészet a 20. században című kiadvány. Ekkor kezdtek feleségével, Molnár Hédivel ismerkedni a kortárs művészettel, és vásárolni elképzeléseikhez illő műtárgyakat. Ami az elképzeléseket illeti, azok eléggé határozottak. Korábban szőnyegekkel foglalkozott; a non-figuratív szimbolikus motívumrendszert alkalmazó török, kaukázusi szőnyegekből jelentős mennyiségre tett szert.  Ilyen irányú érdeklődése érvényesült aztán a kortárs festmények kiválasztása során is; gyűjtése mindenekelőtt a non-figuratív és informel művészet körére irányul. Ebbe tartozók a Kapás utcai galériában látható képek Nádler Istvántól (Szisztéma két rétegben), Szirtes Jánostól (Montezuma), Soós Tamástól (Szubsztanciák), Mulasics Lászlótól (Tanulmány).

Az említett irányzatokhoz ugyan nem sorolható alkotók, de mert egyes munkáik a tematikába illeszthetőek, társítható hozzájuk Szűcs Attila a Kettős katedrális, Koródi János a Máglya-köz című művével. Figyelemre méltó festményekkel  került a tárlatra Barabás Zsófi (Sivatag fölött) és Soós Nóra (Koncert Matisse-szal és Oldenbourggal).
A műgyűjtők gyakorta panaszkodnak a hazai értékrendre, mondván: nehéz összehasonlítást tenni a külföldi alkotásokkal. Aminek egyik magyarázataként rendre megemlítik: a hazai művek nincsenek integrálva a nemzetközi kortárs művészetbe. Ezt kiemelve fejezi ki Szép Péter azt a gyűjtői törekvését, hogy – mint a jelenlegi válogatásban – a magyar művészek alkotásait – egymást erősítendő – osztrák, svájci festményekkel együtt szerepelteti.

Az ő meggyőződése szerint egyébként az egykori monarchia földrajzi és szellemi keretein belül érdemes elsősorban  párhuzamokat keresni, műalkotásokat egybevetni. Ennek megfelelően látható a kiállításon Hans Staudacher 1979-es, Gunter Damisch 2006-os és Hermann Nitsch 1970-es egy-egy képe.
Korára nézve (innen a negyvenen), de műgyűjtőnek még inkább fiatal ember a közgazdász végzettségű Szép Péter, aki “civilben” dolgozott a bankszakmában, s jelenleg a Scale csoport vezető munkatársa. A műgyűjtésről azt vallja: “A gyűjtés mindig egyfajta eltemetkezés, belehabarodás valamibe, amitől a gyűjtő megtalálni reméli egy rejtett igényét. Gyűjtővé, azt hiszem, nem válik az ember, hanem hordozza magában ezt a szenvedélyt, mintha genetikailag kódolva lenne….Szeretem a képeimet.” A közszemlére bocsátott műtárgyakkal érzékeltette a már száz darabot elért gyűjteménye minőségét. Bemutatkozásához jó lehetőséget nyújtott a Vízivárosi Galéria, melynek sokrétű programjában 2002-től szerepel, hogy évente egy alkalommal művészeti gyűjteményt is bemutat; ez feltétlenül elismerést érdemel. (A Szép Gyűjteményt egyébként egy kiállítási sorozat keretében Székesfehérvár, Bécs, Stuttgart művészetszerető közönsége is megismerheti.)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Képző

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére