Rekviem egy agoráért: Gödör Klub

Február elsejétől nagyon valószínű, hogy nem a Gödör Klubba mennek azok, akik az Erzsébet téren lévő szórakozóhelyre tévednek be egy program erejéig. A 2002 óta működő összművészeti helyszín, a volt Nemzeti Gödör helyén épült kulturális központ üzemeltetőjével, az UNI-CO építészirodával ugyanis rövidtávon felbontotta a Közigazgatási Minisztérium alá tartozó Design Terminál a szerződést.

Bár az előzetes szóbeli megállapodás szerint a levonulás március végére lett volna ütemezve, az előirányozott negyed év helyett mindössze két hét áll rendelkezésükre, hogy összeszedjék a dolgaikat, s távozzanak.
A továbbiakban programszervezői feladatokat Muraközy Péter fogja ellátni. Az UNI-CO építésziroda ügyvezetője, Filep Ákos és a Gödör Klub munkatársai rekviemszerű sajtótájékoztatót tartottak, melyre ellátogatott Muraközy Péter is. A tetemre hívás sem maradt el.

 

A történet valahogy úgy kezdődött, hogy az akkor még nem létező Nemzeti Színháznak szerettek volna egy jó helyszínt találni. Az alapokat ki is ásták, majd az aktuális pártpolitika úgy hozta, hogy máshol építik fel ezt az intézményt. Természetesen óriási balhé is lett körülötte, ahogy azt már megszokhattuk. Ekkor nevezte el a tátongó lyukat a pesti szleng Nemzeti Gödörnek. Mi sem ésszerűbb, mint hogy a kiásott alapot hasznosítsák is valahogy, mélygarázs, kulturális központ és park épüljön az elbaltázott projekt helyén. A nyertes tervpályázatot a Firka Építész Stúdió nyert el, és meg is kezdődött a gödör feltöltése, ahogy az a korabeli Index cikkből kiderül.  Bár a mai napig nem készült el a teljes komplexum. 2002-től kérték fel az UNI-CO építészeti irodát, akik kitalálták az üres épület funkcióját, majd üzemeltették is ezt az „önfenntartó, nonprofit, kulturális értékeket közvetítő, agorafunkció”-val bíró létesítményt, s a programszervezést is ők látták el ezt követően. Évi 1200 rendezvény, melyben művészeti, üzleti, fizetős és ingyenes programok is voltak közel 800 élő zenei koncerttel – kiállítások, táncestek, irodalmi találkozók és még számos kulturális program jellemezte a Gödör Klub működését. Leszögezhetjük, hogy valóban központi kulturális szerepe volt és van is ennek az intézmények, a piactér, a park és a belső helyiségek is élettel teli közösségi helyszínként funkcionáltak.

Ahogy lenni szokott, közös lónak túros a háta, és a Gödör esetében mindjárt három gazda között is vergődik ez a jószág. Maga az ingatlan a főváros tulajdona, az üzemeltetés a változó nevű kulturális tárcáé, az üzemeltetés bonyolítását szerződéses viszonyban viszont az UNI-CO Kft. végezte és végzi is január 31-ig. Februártól viszont Muraközy Péter, a Sziget három nagy fesztiváljának egyik elismert programszervezője veszi át a kulturális igazgatást, az üzemeltető és programszervezésért felelős pedig a Design Terminál lesz. Eddig tartottak a tények.

Az UNI-CO álláspontja szerint viszont ennél sokkal több minden történt: nem egy cég, hanem „a civil-kulturális-művészeti tartalom, a szellemiség” költözik az Erzsébet térről, jelenleg egy raktárba 10-12 teherautóval, 80 munkanélküli dolgozóval és a Gödör Klub névvel egyetemben. Hogy hol lesz a Gödör Klub következő helyszíne, az eddig még nem tisztázott, bár vannak ajánltaik – mondta Filep Ákos.

Maróti Dániel, a Gödör Klub egyik alapítója, koncertszervező így fogalmazott: „Még emlékszem, amikor tízen ültünk itt és nem jött le senki. Nagyon sok munka van abban, hogy a kortárs művészetek egyik fellegvára lett ez a hely. Minden hónapban kétszer blues estet tartottunk. Minden héten egy nap Új hangok a Gödörből sorozatunkkal lehetőséget adtunk a fiatal, feltörekvő zenekaroknak a bemutatkozásra. A Gödör Klubot együtt hoztuk létre a közönséggel, a művészekkel. Így lett ez az aluljáró szintű hely az, ami ma a Gödör Klub.” Maróti Dániel a szellemi termék eltulajdonításának véli a hirtelen váltást. Másrészről az is elhangzott, hogy bármiféle tüntetést, megmozdulást értelmetlennek tart(anak) a Gödör Klubért, s meg is kérték a zenekarokat, hogy a saját érdekükben ne is szervezkedjenek. Erre reagálva szólalt fel Muraközy Péter, aki személyes támadásnak érezte Maróti kijelentéseit, és visszautasítja a feltételezést. „Nem fogok visszaélni azzal a hatalmammal, hogy ne adj isten majd a Szigeten ne léphessen fel valaki, aki itt felemeli ellenem a szavát.” „Csak egy Excell táblát töltök ki – programokkal. Nem gazdálkodok állami vagyonnal. Egy munkát végzet egy olyan helyen, amit az állam tart fönt”.

Bár több vád is elhangzott, melyeket a sajtó szellőztetett meg: Navracsics Tibor, a jelenlegi közigazgatási és igazságügyi miniszter, aki személyes ismerőse Muraközy Péternek, kocsmázás és/vagy futballozás közbeni ötletelés nyomán választotta őt a pozícióra. Nem írtak ki pályázatot erre a feladatra, ami tény. Ez jogsértő, joggal való visszaélés fogalmát meríti ki – hangzott el a sajtótájékoztatón.
Muraközy Péter szerint – bár valóban ismeri a minisztert, hiszen mindketten veszprémiek, sem nem kocsmáztak, sem nem futballoztak együtt. Szakmai kihívásnak tekinti a megbízatást, s úgy véli, azért esett rá a választás, mert jól végzi a dolgát. Ez utóbbiban mindkét fél egyetértett. Valamint abban is mindkét fél egyetértett, hogy az előző üzembentartó, az UNI-CO munkásságával semmilyen problémát nem hozott fel/jelzett az állami tulajdonos, sőt, az eddigi koncepció folytatólagosságát kérik fenntartani.

Egy szó, mint száz: politika – amibe az Antropos.hu, mint kulturális lap nem kíván mélyebben belemenni, de nem is tisztségünk. Reméljük azonban, hogy a régi helyen az új programok és az új helyen a régi programok tovább gazdagítják Budapest kulturális életét.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Party-Koncert-Feszt

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére