A 2009-es Design hét hivatalos részeként a Magyar Kereskedelmi és Vendéglátóipari Múzeum adott otthon a Nyitunk…Plakátok a szocializmusban című kiállításnak. Plakátokon kívül felelevenedik a hívogató KÖZÉRT, és a szocializmus korabeli – ma már egyszerűnek, és viccesnek titulált reklámfilmjei is.
A kiállításon látható plakátok mind az 1945 és 1989 közötti évek termékei. Így nem meglepő, hogy most könnyen elcsábulhatunk egy Pepsi Colára, vagy egy Leo jégkrémre. Ezek a múlt századbeli reklámok az „Utca képeskönyve” című kiállítás folytatásaként kerültek az MKVM-be, és mint megtudtuk, hamarosan jön a következő széria is, mely az 1989-től napjainkig gyártott reklámháború termékeit mutatja majd be.
A számomra ismeretlen reklám-szlogenek között sétálgatva annyi érdekes dolgot láttam-hallottam, hogy kedvem lett volna betérni egy valódi KÖZÉRT-be, hogy ott Macskanyelvet, Traubisodát, vagy akár Garzon teát vegyek, mindössze pár forintért. A szocializmus korabeli utcák hívogató szavait, pedig nem csak a falakon, és hirdetőoszlopokon láthatjuk, hanem mozgóképként kivetítve is. Megnézhetjük, hogyan fürdött Gabi Baba nagymamáink korában, és hogy a Fabulon termékcsalád miként volt a bőrünk őre.
A kiállítás megnyitóján a berendezett kirakatok és válogatott reklámok mellett, az 1950-es évek slágerek is felcsendültek, és repítettek minket az időben vissza. Mindezzel rengeteg SZOT-üdülős emléket felidézve a Lottó Ottó, és Röltex Rózsi korában fiatal – ma már – néniknek.
Hozzászólások