Pinocchio: Nem lehet az ember fából

2020. 03. 22. 20:47 - Gyöngyösi Lilla/filmtekercs
A rothadó szépség ül tort az emberség mibenlétét kutató mese, a Pinocchio új olasz adaptációjában...

A rothadó szépség ül tort az emberség mibenlétét kutató mese, a Pinocchio új olasz adaptációjában, az egyik (most a másik!) főszerepben a téma szerelmesével, Roberto Benignivel.

Miután Olaszországban általános sikert aratott, a Berlinale gálavetítésén a nemzetközi közönség előtt is bemutatkozhatott Matteo Garrone új Pinokkió-adaptációja. A 15 Donatello-díjra jelölt alkotásban Garrone a kortárs erőszaktörténetei (Gomorra, Dogman) között és után ismét a Szörnyek és szerelmek (Tale of Tales) világához tért vissza. A röviden tündérmese-exploitationként leírható, olasz barokk felnőttmeséhez képest a Pinocchio egy kissé szelídebb, de ugyanúgy bizarr és félelmetes elemekben gazdag történet. Carlo Collodi eredetileg újságfolytatásokban, majd 1883-ban könyvformában is megjelent műve, a Pinokkió kalandjai nevelő célzattal borzongatta a gyerekeket, hogy a lustálkodás és rosszalkodás helyett az iskolát, a szófogadást és a dolgos életet válasszák. Különben felakasztják, kirabolják vagy esetleg szamárrá változtatják őket. Nem csoda, hogy ilyen alapokat látva az olasz rendező elismerően csettintett.

 

Miközben a többség valószínűleg az 1940-es, lekerekített Disney-változatból ismeri a történetet, Garrone olyan elemekkel tűzdeli meg a mesét, mint egy halott kislány egy olyan kastélyban, ahol mindenki más is halott, egy csigatesű dada, egy emberarcú tonhal vagy egy elhízott, csúnya tücsök – és természetesen az akasztást sem hagyja ki. Ezek mind látványukban, mind tartalmukban nyugtalanítóak lehetnek a kicsiknek – a felnőtteket viszont az olyan gyermekded karakterek untathatják, mint a Pinokkiót zaklató macska és a róka. Így összességében a Garrone-féle Pinocchio legnagyobb talánya az, hogy voltaképpen kinek szól: míg a Szörnyek és szerelmek egyértelműen és kizárólag a felnőtt közönségre épített, ez a film kis híján két szék között a pad alá esik.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a Pinocchio legnagyobb része ne volna szórakoztató (legalábbis felnőtt szemmel): a rothadó szépségre építő, magával ragadó dizájn, az elbűvölő zene és a történet hangsúlyai, mondanivalója is a helyén van. Szintén nagyon jól működik az a világkép, amit Garrone már a Szörnyek és szerelmekben is elegánsan kezelt: a Pinocchio sem ad magyarázatot az ábrázolt világ működésére, természetesen olvasztja egymásba a realisztikus és a mesei elemeket, amelyek így egyenrangúvá válnak.

A cikk folytatása ITT!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére