Perspektívák: Művészet és etnográfia találkozása a Nemzeti Galériában

A nyugati és a törzsi alkotások, a művészet és az etnográfia egymásra gyakorolt hatását vizsgálja az MNG Perspektívák című kamaratárlata...

A nyugati és a törzsi alkotások, a művészet és az etnográfia egymásra gyakorolt hatását vizsgálja a

(MNG) Perspektívák című kamaratárlata, amely az MNG Picasso-, illetve következő Modigliani-kiállításához kapcsolódik.

A Néprajzi Múzeummal együttműködésben megrendezett kamaratárlat múlt héten, a Nemzeti Galéria nagyszabású Picasso-kiállításával együtt nyílt meg, és a múzeum Modigliani-tárlatának zárásáig, október 2-ig lesz látogatható – mondta el a csütörtöki sajtóbemutatón Tóth Ferenc, a Szépművészeti Múzeum művészettörténésze.
Mint emlékeztetett, Picassót és Modiglianit művészetükben szinte semmi nem kapcsolja össze, pályájuk indulásakor azonban mindkét művész fontos inspirációt merített a párizsi Trocadéro Múzeum etnográfiai kiállításaiból.
Frazon Zsófia és Wilhelm Gábor, a kamaratárlat kurátorai emlékeztettek arra, hogy Picasso és Modigliani fiatalkorára, a 20. század elejére már jelentős mennyiségű néprajzi anyag érkezett Európába a távoli kontinensekről. A nyugat azonban nem tudta eldönteni, hogyan tekintsen ezekre munkákra: művészetként vagy kézművességként. A törzsi mesterek alkotásait sokan egyszerű dokumentumokként, egzotikumokként kezelték.

A “primitív” művészet formavilágát elsőként az avantgárd és a modernizmus emelte be a művészeti diskurzusba, maguk a törzsi művészet tárgyai azonban sokáig nem jelentek meg műalkotásként a múzeumokban. Ezért is volt előremutató, hogy a budapesti Művészház már 1911-ben külön kiállítást rendezett ezekből a munkákból – idézték fel a kurátorok.

A bemutatott anyag nagyobb részét a 19. század végéről, a 20. század első feléből, Afrikából, Ázsiából és Óceániából származó maszkok, szobrok, faragványok, bálványok teszik ki – melyekhez hasonlókkal Picasso és Modigliani is találkozhatott -, most azonban a tárgyak használatának körülményeit, a hozzájuk kötődő rítusokat is megismerhetik a látogatók.

A törzsi motívumkincs nyugati felhasználásaira adnak későbbi példákat Vajda Lajos és Kassák Lajos montázsai éppúgy, mint egy kortárs bikamaszk Tárnok Marica bábelőadásából. Egy 1960-as évekből származó, turistáknak készült húsvét-szigeti faragvány arra keresi a választ, hogy meddig tekinthető autentikusnak egy tárgy, egy kortárs ausztráliai kéregfestmény pedig arra a polémiára emlékeztet, amikor a kölni művészeti vásár kizárta a hasonló munkákat, mondván: azok nem kortárs, hanem törzsi alkotások.

Több 20. századi afrikai és óceániai faszobor is bemutatja, hogy sokszor nemcsak az európaiak tekintettek sztereotípiákon keresztül a távoli földrészek lakóira, 19. századi indiai agyagmodellek pedig arra figyelmeztetnek, hogy az Európában egzotikusnak tekintett műtárgyak egyáltalán nem mindig törzsi társadalmak alkotásai.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Képző

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére