Barakonyi Zsombor az ismert Alberti-féle festészet-felfogásból indul ki, amely
szerint a kép egy másik világ felé nyitott ablak, amelyen keresztül a dolgokat
megismerhetjük. Ennek a két világnak a közvetítő szerepét vizsgálja. Legfrissebb
alkotásaiból, amelyeket „doboz-képeknek” nevez, november 15-én nyílt kiállítás a
NextART Galériában.
„Doboz-képei” a fent említett ablakszerűségen túl
speciálisan felépített asztalosmunkák is egyben, amelynek újszerűsége
módszerében rejlik, ugyanis a klasszikus festészeti eszközöket (ecset,
olajfesték, vászon) festékszóró flakonokkal, festőhengerrel és kivágott
maszkokkal cseréli fel, amely egy igen összetett képalkotási magatartást
eredményez. Festményeinek elkészítéséhez egy fényképre, pengére, spray-re és
akrilfestékre van szükség, amit a vászon helyett falemezen használ fel. A
lemezre több vékony réteg kerül, végül lakkréteggel bevonva a képet. A festés
folyamatának első lépése egy alapozóréteg felvitele a falemezre, majd az első
maszk megrajzolása és kivágása a következik. Ezek után ahol festésre kerül sor,
ott az első maszk eltávolítása, amit a második maszk készítése követ ugyanezen
módszer alapján. A következő lépés a mélytónusú képrészek és árnyékok
rétegmaszkolása, így egy ceruzával elkészített rajzot kap, amit kartonpapíron
keresztül kivág (stencil) és ez a sablon kerül a már megfestett rétegek fölé,
amit a spray festékkel való fújás követ, a csúcsfények rétege és végül a
lakkozás (firniszelés), ami homogenizálja a festményt.
Képeiben analóg filmes
trükkökre is ráismerhetünk, mint a rétegek montírozása, összevágása. Barakonyi
célja rámutatni a populáris kultúra és a magas művészet közti összeférhetőségre.
Az alkotót magát is befogadóvá redukálja, hogy a kép autonóm életét hangsúlyozza
a művésztől függetlenítve.
A kiállítás ideje alatt Mednyánszky René László
videóiból látható összeállítás. A NextART Galéria a kortárs fiatal művészek
munkáira koncentrál, nem kizárólag festmények, hanem egyéb vizuális kifejezési
módokat és újszerű technikákat (animáció, mozgókép) is alkalmaz.
Hozzászólások