“Nem színházi hősöket, hanem embereket akarok megmutatni”

Zörög, kattog, recseg és hol élesen, hol halkan, hosszan nyikorog. Szálkás, mértani tökéletességgel vagy éppen tökéletlenséggel összevágott és egymáshoz helyezett fahasábok tömege. A Magyar Színház falai között, ezeken a nyers, de pontosan elhelyezett deszkákon megkezdődtek a Macska a forró tetőn című Tennessee Williams színmű próbái. Guelmino Sándorral, a darab rendezőjével egyebek között deszkákról, a forró tetők kényelmetlenségeiről, hazugság és igazság összefüggéseiről beszélgetünk.

– A próbafolyamat egyik állomásán, ismerve a darab történetét, felvetődik a kérdés: ön szerint mi a hazugság, és vajon feltétlenül kell-e az élethez az igazság?
– Egy darab színpadra állításával nem elsődleges célom, hogy feltétlenül válaszokat adjak mindarra, amit a néző addig nem tudott, nem ismert. Elég, ha kérdések fogalmazódnak benne, amelyekre elkezdi keresni a válaszokat. Bízom benne: az egyik kérdés pontosan a hazugság az igazság kapcsán fogalmazódik majd meg a közönségben.

– Mert a kérdésnek bizonyára önmagában is erős üzenete van.
– Az előadásnak arról kell szólnia, hogy mikor és mennyire merünk szembenézni az önmagunkkal és másokkal szemben elkövetett hazugságainkkal, mellébeszéléseinkkel, illetve elhallgatásainkkal. A korábbi értelmezésekkel ellentétben úgy próbáltam megközelíteni a darabot, hogy nincs egyértelműen eldöntve: kinek, melyik szereplőnek van igaza. A legismertebb filmváltozatban a főszereplőknek, Bricknek és Maggie-nek van igaza. Ők a fehérek, a jók. A többiek pedig – még a feketék, a rosszak is – „katartikus” szembesülés után ébrednek rá erre az egy és oszthatatlan igazságra. Ez a felállás szerintem végtelenül didaktikus. Hiszen a szereplők önmagukban, egymáshoz való viszonyukban is sokkal összetettebbek.

– Mindenkinek megvan a maga igazsága, kimondott vagy kimondatlan hazugsága?
– Bricknek – miközben igazságmániás – számtalan önhazugsága van, amelyeket az alkohollal próbál „lefagyasztani”. Testvére és felesége nézőpontjából egyértelműen Brick és Maggie a hazug. Ők viszont a másik párt tartják álságosnak és szörnyen haszonlesőnek. Amikor az apa és fia, Brick végre elkezd beszélgetni, akkor is mindkettő csupán a maga igazához tud szorosan és makacsul ragaszkodni. Ugyanezt tapasztalhatjuk az Édesapa és az Édesanya viszonyában. Mindenki csak a saját igazát hajlandó meglátni, a másikét nem. És miközben ki-ki a maga sérelmét, fájdalmát, szeretetlenségét dédelgeti és kommunikálja, elfelejti szeretni a másikat. Legalább is jól szeretni. Ördögi kör.

– Hova vezet az, ha szembesülünk hazugságunkkal?
– Általában háromféle lehetőséget tudok elképzelni. Az egyik, amikor az ember nem bírja ki a szembenézést a valósággal és összeomlik. A másik esetben a szembenézés után megpróbálja új alapokra helyezni az életét. A harmadik lehetőség, amely felfogásomban a darab főszereplőivel is történik, hogy a viszonylagos szembesülés után új öncsalásokba, elfojtásokba, illúziókba menekül, amelyekkel egy idő után majd újra szembe kell néznie.

– Tennessee Williamsre ráragadt a közelmúltban, hogy poros és túlzottan romantikus.
– Azt gondoltam: igazi misszió letakarítani ezt a valóban túlbeszélt, cikornyás nyelven megírt művet. Ráadásul Williams több verziót is írt a harmadik felvonásra, ezért bátran nyúltam a szöveghez. A filmből vett dialógusokkal kiegészítve igyekeztem megteremteni a magam változatát. Lehántottam a didaktikus mázat, amely alatt eleven, lüktető, mély igazságokat, fájdalmakat, húsba markoló indulatokat, konfliktusokat találunk. A darab ráadásul alapvető emberi kérdéseket feszeget – szeret-e az apám, mit rontottak el a nevelésemben a szüleim, két testvér közül ki a kedvenc, milyen konfliktusok robbanhatnak ki egy családi vacsorán, satöbbi -, ezért nézőként mindenki számára átélhetőek. Hol brutális, hol csendes, de mindenképpen érzelmi csúcspontokkal teli két és fél órát szeretnék adni a közönségnek.

– A vegytiszta tragédia, az állandó konfliktusok nem túl unalmasak?
– Szó sincs vegytiszta tragédiáról. Mindig történik valami a színpadon, amitől a közönség el tudja nevetni magát. Mert nem színházi hősöket, hanem embereket akarok megmutatni, akik viaskodnak magukkal, a helyzetükkel. Akik hiúságuknál fogva öncsalásaik, képmutatásuk miatt olykor nevetségessé válnak. Ami emberi, az egyszerre komikus és fenséges.

– A próbák láttán kirajzolódott előttem egy rendezési stílus. A Hullámtörésben, más munkáiban is megfigyelhettük ennek legfontosabb karakterjegyeit: a lelki naturalizmusra, lecsupaszított, színészközpontú játékra helyezi a hangsúlyt. Amely nyersen és tisztán mutatja be a szereplőket, szituációkat.
– Amikor kevés szereplős, lelki folyamatokat boncolgató drámát rendezek, élvezettel szöszölök a legapróbb mozzanatok pontosításával. Ebben az előadásban is sok múlik nüánszokon. Nem lesznek látványos rendezői gesztusok. A formákkal való zsonglőrködésnek nincs helye az ilyen típusú daraboknál. Az előadás a nagyszínpadon játszódik. A nézők mégsem a zsöllye sorokban, emeleti erkélyen foglalnak helyet, hanem a színpadon. Egy légtérben a színészekkel, a lezárt nézőtérrel szemben.

– Ennek mi a célja?
– A színházból hiányzik a százötven-kétszáz néző befogadására alkalmas, intimebb játszóhely, stúdiószínpad. Másrészt ebben az előadásban szimbolikus értelmet is kap, hogy a nézők is a színpadon – a nyers, de mégis pontosan illeszkedő deszkákon – foglalnak helyet.

– Maggie fennmarad a tetőn, kibírja, elviseli a forróságát. Talán nyer is ezzel. Ebben a kitartásban rejlik a darab egyik üzenete. De ha már szimbólumokról esett szó: vajon minden macska kibírja a forró és kényelmetlen tetőn, ahelyett, hogy leugrana?
– Maggie éppen attól különleges szereplő, hogy végtelenül sok ereje van. És szívós, mint egy macska. Én úgy vélem, ma meglehetősen kevés Maggie-t látunk az életben. De nem is biztos, hogy megéri Maggie-nek lenni. Egy másik szemszögből pedig azt gondolom: sok esetben, amikor azt hisszük, hogy valakiért, valakinek a szerelméért küzdünk – valójában csak önmagunkért harcolunk. Mert nem akarjuk elhinni, hogy veszíthetünk. Ezzel persze újra visszajutunk az igazság, öncsalás és hazugság kérdésköréhez.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Színház

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére