Macbeth: Lírai erőszak

2015. 11. 08. 20:26 - Dobi Ferenc/filmtekercs
Megérkezett Shakespeare legsötétebb drámájának legújabb filmes adaptációja a léleksanyargatóan nyers dokudrámájával...

Megérkezett Shakespeare legsötétebb drámájának legújabb filmes adaptációja a léleksanyargatóan nyers dokudrámájával 2011-ben berobbanó Justin Kurzel rendezésében. Az ausztrál fókuszában ismét nem a történet gördülékeny elmesélése állt, hanem a pszichológiai mélység és a költői fogalmazásmód.

Mint Shakespeare egyik legismertebb drámáját, a Macbethet a legtöbb embernek nem kell bemutatni: a skót nemes felemelkedésének és a hatalom mérgező ereje által való megőrülésének és elbukásának történetét rengetegen feldolgozták már, számos magyar fordítás készült, rendszeres vendég az irodalomórákon, és a színpadi színészek egyik legkedveltebb megmérettetése is (mind a címszereplő, mind Lady Macbeth megformálása). Justin Kurzel ennek tudatában nem arra törekedett, hogy elkészítsen egy szórakoztató, Hollywood szájbarágó technikáival élő változatot, melyet végigpörgethetnek felelet előtt a történetet nem ismerő és olvasás iránt affinitással nem rendelkező tinédzserek a kötelező helyett. Mégis: mint kurrens és szöveghű alkotás valószínűleg évekig ez a változat fog keringeni a középiskolák folyosóján. Nem is baj, mivel Justin Kurzel műve hosszú ideje a legjobb filmes Macbeth-adaptáció.

A korai feldolgozásokat a teatralitás uralta, melyet fokozatosan vetkőztek le a filmek: Orson Welles 1948-as Macbethjének expresszív díszletei még eléggé színpadiasak voltak; Kuroszava feudális Japánba ültetett adaptációja ’57-ben szintén tartalmaz teátrális beállításokat, noha sokkal felsnitteltebb és több külsőt használ, mint elődjei; Polanski méltán híres ’71-es Macbethje pedig már csak Shakespeare versszerű szövegét tartotta meg. A ’90-es évektől kezdve azonban az adaptációkat a modernizált újramesélések kezdték dominálni, gyakran kortárs gengsztermiliőbe ültetve a bűnügyi műfajhoz passzoló felemelkedés-bukás történetet – ilyen volt az Érinthetetlenek vagy a Scotland, Pennsylvania. Justin Kurzel ezt a hullámot megtörve az eredeti közeghez tért vissza, a 11. századba, és hogy igazán hű legyen a forrásműhöz, Skóciában forgatott.

Azt azonban mégsem lehet mondani, hogy egy realista szemlélettel állt volna a műhöz – ez inkább Polanskit jellemezte, akinek rendkívül erőszakos Macbethje az első filmje volt felesége brutális meggyilkolása után. Kurzel ehelyett, akárcsak Welles, erősen stilizál – de míg a színész-rendező adaptációja expresszív, az ausztrál inkább az impresszió technikáihoz nyúl.

 

A cikk folytatása ITT!

Kapcsolódó cikkek:
A szuperhősök is shakespeare-i figurák Amikor elválallta a Thor című film rendezését Kenneth Branagh, kétféle reakcióval találkozott: vagy nevettek rajta, vagy szörnyülködtek.
Napi vagányság: Shakespeare aláírása Shakespeare-től bizonyíthatóan hat aláírás maradt fenn, ezeken viszont egyiknél sem az általunk ismert módon írja a nevét...
Shakespeare hiteles portréjára bukkantak egy négyszáz éves botanikai könyvben Egy négyszáz éves növénytani könyvben bukkant rá egy brit tudós Shakespeare mindeddig egyetlen olyan portréjára, amely még életében készült.
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére