LGT a Sziget 0. napján: Nem kell gyógyszer…

Tizenöt évvel ezelőtt, a Nyugati pályaudvaron tartott négyszeres búcsúkoncerttel köszönt el egy nagy legenda, az LGT. Akkor éppen 15 éves volt a zenekar, a mai „klasszikus” felállásában. Az LGt elköszönt (szerencsére mégsem végleg) 15 évvel ezelőtt, egy másik nagy legenda pedig, ugyanekkor beköszönt: a Sziget fesztivál 15 éves. A két 15-ös találkozik (interferál), akkor vagy kioltják egymást, vagy összeadódnak. Így az idei Sziget 0. napján lépett fel az ebben az összetételében 30 éves rockbanda, és adta elő 30 régi jó zeneszámát. Mindebből csak jó jöhetett ki…

Már érkezéskor láthattuk, hogy idén is tovább bővült, gyarapodott a „sziget-város”. Olyan, mintha egy nyugati (vagy keleti) világváros, pezsgő, szórakozó negyedébe lépnénk be (Brodwax, Soho, Sant Pauli…) Néhány év múlva a Hajógyári-sziget kibővítése is szükséges lesz, mondjuk a Duna ideiglenes befedése révén. De nem volt időnk a kínálatot nézegetni, hiszen a szokásos Sziget-bejárati torlódás, miatt késve érkeztünk, sietni kellett a Nagyszínpadhoz.
Hasonlóan az 5 évvel ezelőtti LGT fesztiválhoz, bemelegítésnek, „amíg a közönség érkezik”, most is a Képzelt riport egy amerikai popfesztiválról vezette fel magát a koncertet. (A hanglemezét 30 évvel ezelőtt adták ki.) Belegondoltam, milyen borzongató lenne, ha az első vígszínházi szereposztás játszaná el most is a darabot, Almási Évával, Ernyei Bélával, Tahi Tóth Lászlóval, Balázs Péterrel, Béres Ilonával, Kútvölgyi Erzsébettel… – de természetesen (sajnos) nem így történt. Egy-két változtatással az 5 évvel ezelőtti előadás magja szerepelt: Lovasi, Novák, Roy, Kovax, Bíró Eszter… – ez is éppen elég dögös szereposztás. A közönség vette is a lapot, s már a hat órai kezdési időpontra lényegében megtöltötte a placcot. A félig dramatizált, félig oratorikus jellegű előadásnak, így aztán nem is volt „előzenekari” hangulata – persze a teljes tömeg, és a „teljes hangulat” igazándiból az LGT koncertre érkezett meg.
A kezdésig a színpadképet a középső kivetítőn látható, a Búcsúkoncert dizájnjára hajazó fekete lokomotív, alatt pedig izzóvörös L.G.T. felirat határozta meg, miközben a hangszórókból főleg a „legfrissebb” LGT számok szóltak, hiszen – mint utóbb kiderült – a búcsú utáni két (1977-es és 2002-es) nagylemezről nem játszottak semmit a koncerten. (Ami nem is baj, mert ezek nem igazán LGT, hanem inkább Presser lemezek: Bár ’97-es 424 – mozdonyopera még az LGT ízeit idézi fel, rajta egy Somló és egy Karácsony számmal is, az A fiúk a kocsmába mentek lemez, már teljes egészében Presser szerzemény, és alig különbözik Pici szólólemezeitől. Az LGT az Ellenfél nélkül lemezig volt igazi progresszív rockzenekar, a búcsú utáni két említett album, már „csak dalok”.) A kötelező 45-50 perces késés után végre elkezdődött a várva várt NAGY ESEMÉNY, innentől az igealakokat tekintve jelenidőbe, az érzéseinkben pedig a távolabbi múltba váltunk. „ Sajnos”, az újságíró most kénytelen lesz, szinte egyöntetűen dícsérő szavakkal illetni a történteket, mert hát az LGT mégiscsak LGT, és még ehhez képet is igen jó volt az előadás.

Fiú! – énekli „Pici bácsi” a zongoránál egy száll magában, de nem borongós, visszatekintős, hanem ugyanolyan indulatos, mint anno. Közben megérkezik „kimonójában” James bácsi is, és besegít az énekbe. Lantján is penget néhányat, de végig a zongora a meghatározó, ahogy ennél a nótánál kell. A Boogie a zongorán következik, természetesen ehhez már Somló bácsi is szükséges, s a három bácsi, szinte szabadon, játékosan zenélve emlékezik vissza, hogy is volt „akkor”. A kivetítőn is régi (és régiesített) házivideókat látunk a hatvanas-hetvenes évek világából, megidézve a régi koncerteket és LGT tagokat is. Az Embertelen dal már Jánoska bácsi dobjával indul, ez a szám átvezet a nosztalgiából a jelenbe, ritmikája már bekeményedik.
Az Éjszakai vonatozás-tól kezdve végig mai, „modern” hangszerelésben adják elő a tömör hangzásba már a háttérzenészek is komolyan besegítenek. Innen már kőkemény a rockzene, a „funkys-boogies” hangvételű dalok is erősen rockosítva, és ez jó. Az Éjszakai vonatozást tehát, már nem a „bácsik” játszák, Karácsony James mozgását és gitárszólóját egy heavy metal banda is megirigyelné. E szám után beszélgetnek először a közönséggel. Ezekután nem meglepő, hogy a Mondd mi lesz velem-et és az Engedj el-t is igencsak keményen nyomják, már nemcsak James szólózik, hanem Somló is a szaxofonján, amit a basszgitárral váltogat.
És persze jön a líra is. Az Áldd meg a dalt!-ban Jamest Karácsony Eszter segíti az éneklésben, Karácsony Rebeka Somlóval fuvoladuettezik, finomak a rézfúvósok. Az És jött a doktor hosszú elszállás, örömjáték, itt szabadul el először az improvizáció. Rengeteg a játékos elem, minden klasszikus dallamhoz hozzátesznek valami újat, látszik, hogy ha mindegyikük akarná, az LGT ma is az egyik legprogresszívabb, trendmeghatározó magyar zenekar lenne. A Bolero-betétre előadott improvizációknál megint főleg James megy olyan keménységbe, hogy a metálosok elbújhatnának. A Kék asszony még a líra része, bár Pici bejelenti, hogy ő a „férfias verziót” énekli, mert a magas hangokat már nem bírja, így az eredeti verziót a közönségnek kell énekelnie. Bravúrosan meg is oldjuk, bár nem ellenőrzöm, hogy a közönség, mintegy felét kitevő 40-50-60 éves korosztály tagjai közül kinek a hangja bírja a magasságokat. Jó az, amikor ősz hajú nagymamák és nagypapák csápolnak önfeledten egy rockkoncerten.
A Primadonna újra a keménységet hozza, hangulatot „transzvesztita-show” dobja fel még jobban, Somló énekhangja is tökéletes. Jánoska és társai (köztük Somló Dani) latinos dobszólója vezeti fel az újabb lírai epizódott: Pici, James és Somló leoldalogtak sajtóárokba és ott „unplugged” játszák el, hogy mi lenne, Ha a csend beszélni tudna. Gyönyörű… – lenne, ha a felettünk köröző helikopter pilótája nem ekkor bizonyítaná be, hogy eddig se véletlenül éppen a legcsendesebb részeknél jött a legközelebb. Szinte hihetetlen, de pont most ragadja meg az alkalmat, hogy mintegy száz méterre a fejünk felett lebegjen, gyakorlatilag teljesen elnyomva a zenekar „csendjét” a rotorok éktelen zajával. Sajnos a bent ülők nem hallják a közönség soraiból feléjük kiabált építő szándékú bírálatokat. ( Menj az anyádba…!; Gyere le tahó szétszedem a fejedet…!). Csak akkor veszik észre magukat, amikor a szám végén a zenészek és a közönség egy emberként integet nekik, részben a gyors eltávozást sugallva, részben pedig egyezményes nemzetközi jeleket mutogatván, elsősorban természetesen bizonyos hímnemű hátaslovakkal történő anális behatolás elszenvedésére buzdítván a helikopter személyzetét. Legalábbis a gyors eltávozásuk megtörténik, így a Miénk itt a tér-t már zavartalanul énekelhetjük együtt, szép halkan. Ezután, az újra következő dobszóló alatt Piciék visszamennek a színpadra, s következik úgymond, a koncert második blokkja.
A Zenevonat érkezik játékosan-keményen, majd az A síneken lendületesen-keményen, irdatlan gitár- és szaxofonszólókkal, a kivetítőn pedig Buster Keaton-nel. Olyan lendületes a ritmus, hogy Pici és James néha nem bírja az iramot a szövegmondással, és dödögésbe fullad az ének, ezen összemosolyognak. A Sziszifuszi blues csillagászati távolságokat jár be szélsőségeivel a leghalkabb intimitás és az iszonyatos dinamika között, majd sorakozik a Boksz!, a Kotta nélkül és a Nem adom fel!, s a megállás nélküli zúzás hatására természetszerűleg alakul át népünnepélyivé a hangulat.
Túl sokan vagyunk, túl nagy területen, hogy segítség nélkül is egyszerre tudnánk énekelni az Annyi mindent nem szerettem még-et, így ez kánonná alakul, kivéve amikor az együttes is beszáll. Somló gólyalábon énekel és szaxizik, a fúvóskórus szinte a Karib-szigetekre visz minket, egy latinos betéttel. Ezután jön az Álom arcú lány, nagyon finoman, tisztán majd a Szentimentális „rakenroll”, amibe Dani mellett Somló Pali is besegít gitáron, ennek következtében a verze zenei alapja szinte már trash metal jellegű.
A korábbi Éjszakai vonatozás után, most kerül elő egy újabb darab az Ellenfél nélkül lemezről, ami hiába az LGT legjobb lemeze, a közönség annak idején nem fogadta olyan lelkesedéssel, mint a korábbiakat, nagyrészt ez vezetett az együttes 1992-es búcsújához. Azért jut ez eszembe, mert az A szívbajt hozod rám alatt, a publikum most is kivárásra játszik, nem veszi át a zenészek örömét, pedig az LGT egyik legeslegjobb száma ez. Ráadásul igazi koncertnóta, kemény, mégis laza, változatos dallamvilágú, frappáns szöveggel. A következő Ő még csak 14, persze rögtön újra megmozgatja a hallgatóságot, fenn a kezek, mindenki énekel. A Barta Tamás szerezte egyszerű klasszikus hard-rock számból olyan összetett, improvizatív, progresszív rockot rittyent a banda, hogy az elején Pici billentyűs játéka szinte Pnk Floyd-ot idéz, utána meg majd lerepül az ember feje a riffektől, szólóktól. Ezek után mi is zárhatná a programot, mint a Ringasd el magad!. Ezt az LGT tagja álmukból felkeltve is bármikor úgy el tudják játszani, hogy az megismételhetetlen.
A koncert végén már ott táncolnak a zenészek mögött a Képzelt riport… szereplői is, s mivel a ráadás első száma a Cirkusz, ez a mutatványosok révén még rátett egy lapáttal a színpadon látható forgatagra. Majd jön a Mindenki, jó hosszan, ahogy kell, mindenki szólózhat egyet búcsúzóul, megint belekontárkodnak egymás hangszereibe, még Jánoska is előjöhet a frontember posztjára. A második ráadás, az utóbbi időben jól bevált koreográfia szerint a közönségé, természetesen ez a Neked írom a dalt. Néha kánonban. A harmadik ráadásban érkezik a beígért meglepetés, a Szól a rádió speciális változata. Jól áll a dalnak az új ruha, négyen ülnek és énekelnek a zongora mellett, halkan, újra nosztalgikusan, újra bácsik ők, meghatódva.
Sziget elkezdődött. LGT megint befejeződött…?

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Party-Koncert-Feszt

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére