Szép történet lenne, de Krush nem az a Hiro típusú, szemüveges, és frissen vasalt bólogató Jánost imitáló ázsiai ideáltípus. Az áll ugyanis közelebb az igazsághoz, hogy egy nyughatatlan, bűnöző karrierje kezdetén lévő ifjonc jakuza volt a nyolcvanas évek elején ez a Hideaki Ishii, akinek voltak ugyan bőven művészi hajlamai, de mihez kezdhetne ezzel valaki a japán alvilágban?
Dj Krush feat. Zap Mama: Danger of Love
Túl sok nem nézett ki élete történetéből, ha hozzávesszük, hogy az anyja kuplerájos, az apja szobafestő, és a szerencsejátékok rabja, az iskolát pedig egyszerűen a tizedik osztály után otthagyva kocsikat tört fel, verekedett és hígítóval kábította magát. Aztán egyik este beült egy moziba a barátnőjével, és a pattogatott kukorica morzsákon át már nem ugyanaz a Hideaki Ishii jött ki.
Wild Style
Pontosan 25 éve történt, 1983-ban, hogy a Dj Krush néven ismert absztrakt hip-hop istenség olyan erős inspirációt kapott a Wild Style képeitől és hangjaitól, olyan nagyon magáénak érezte a korai 80-as évek amerikai brake dance, rap és graffiti kultúráját, hogy ez egy életre szóló pályaorientációt váltott ki benne.
Ez a dél-bronxi musical a kannák királyaival, az óriási kétkazettás magnókkal a sikátorok előterében, a Százvalahanyadik utca sarkán magukat tekerő feketékkel, és a két graffiti művész vad románcával a tömbök között nem csupán egy mélyvénás kulturális fröccs volt ennek a huszonéves japán fickónak. Egy olyan tökéletes művészi finomságú, kultúrákon átívelő zenei vonalat álmodott meg, mely rajongók millióit tartja extázisban a zen spirituális mélységével és a hip hopos down tempó lüktetésének tudatos ötvözésével.
Dj Krush: Still Island
Jellegzetesen a japán művészet kiismerhetetlenségét, de minimalista egyszerűségét lehet nála felfedezni: söten derengő és misztikus basszusok, és az ennek teljesen ellentmondóan szárnyaló sokszor nagyon magas dallamok, sípokra, fuvolákra hajazó samplek, zen-buddhista csengők, mormolások és zajok. Kicsit olyan, mint egy harakiri halálhörgése a virágzó cseresznyefák alatt.
Dj Krush: Only the strong survive
De merészen nyúl a jazz trombitához, gitárhoz is. Amolyan Miles Davis utánérzéssel itatva át az elektronikus zenét.
Dj Krush: Day’s end
Emellett bátran feldolgozta a Marley-féle Sun is Shining-ot is.
Dj Krush: Sun is Shining
Zenéjének nagyon erős a vizuális leképezhetősége. Maga is szívesen fest. Mára már megbecsült művész, mind zeneileg, mind életvitelében a japán tradíciók felé kezdett nyitni az utóbbi időben, emellett nagyapa is lett. Egyik interjújában így nyilatkozott, ha nem zenélne, valószínűleg építőmunkásként kellene megkeresnie a kenyerét.
“Én már beutaztam a világot eldobálva a zeném hangjait és a lelkem darabjait mindenfelé.”
Dj Krush
Az absztrakt hip hop, melyben Krush tevékenykedik, tipikusan instrumentális, kivéve a rapperekkel vagy közreműködőkkel kiegészített részeket, és mindenekfelett komplex műfaj. Hip hop ütemekre épül, némi scratcheléssel spékelve egészítik ki, és feszegetik is a samplek kereteit. Sok előadónál, úgy mint Krushnál is jazzes, vagy ambientes és spirituális vonal is kíséri. Az absztraktsága többek között abban is áll, hogy a rapperek szövegei inkább absztrakt jelegűek, és inkább versesek.
Dj Krush: Journey of Time
Tulajdonképpen sokban hasonlít a Trip hophoz és az elektronikus zenéhez. Krush mellett akiket szintén az absztrakt hip hop kivallóságaiként tartják számon még: The Automator, Luke Vibert és DJ Shadow.
Krush háromszor már járt Budapesten. A jegyek mindannyiszor villámgyorsan elkeltek a nem mainsteam DJ-k esetében aránylag magas ár ellenére is.
2002-ben a Planetáriumban adott lemezbemutató koncertet, a Messages of the Depth albuma kapcsán, melyben szó szerint „kilőtték az űrbe” a közönséggel együtt. Kétszer pedig A38 állóhajón – 2004-ben és 2008-ban.
2004-ben a Jazz Turbulence alkalmával lépett fel Shuzan Morita, Suhaid, Cadik, Mango, Vázsonyi, Dodi kíséretében.
Idén februárban pedig az alkalomból járt nálunk, hogy egy háromlemezes DVD-t adott ki, mely életét, eddigi munkásságát foglalja össze. History of DJ Krush címmel. (Ko-No-Michi)
Ennek természetesen az az apropója, hogy pont 25 éve látta abban a tokiói moziban a Wild Style-t, s mely film szintén a negyed évszázados évfordulóját ünnepeli.
Most, Július 30-án 21 órától a Zöld Pardon pályafutása csúcspontjára ér, fellép Dj Krush, japán leghíresebb DJ-je. Azoknak a szerencséseknek, akik lapjával még beférnek, hatalmas zenei élményben lesz részük. Akik nem, nos, nekik itt egy ingyenes és legális letöltési lehetőség.
Hozzászólások