Pardon, DJ Krush?!

Legfelsőbb licit: DJ Krush két fémszázasért

Az elektronikus zene szamurája, sensei DJ Krush negyedszerre látogat el hazánkba, és mielőtt szomorúan húznánk ki a vászonnadrágunk üres zsebeit, így a nyári fesztiválok idején, a legjobb hír most következik: DJ Krush július 30-án a Zöld Pardonban lép fel. Tehát a jegyár 2 db fémszázas! Hideaki Ishii, egy tokiói születésű japán fiatalember egyik este betette a videomagnóba a Wild Style (Vad Stílus) dupla Ráma margarin nagyságú VHS kazetta egy példányát, meghajolt előtte tradicionálisan, és azt követően mind a ketten underground kultusszá váltak.

Szép történet lenne, de Krush nem az a Hiro típusú, szemüveges, és frissen vasalt bólogató Jánost imitáló ázsiai ideáltípus. Az áll ugyanis közelebb az igazsághoz, hogy egy nyughatatlan, bűnöző karrierje kezdetén lévő ifjonc jakuza volt a nyolcvanas évek elején ez a Hideaki Ishii, akinek voltak ugyan bőven művészi hajlamai, de mihez kezdhetne ezzel valaki a japán alvilágban?

Dj Krush feat. Zap Mama: Danger of Love

Túl sok nem nézett ki élete történetéből, ha hozzávesszük, hogy az anyja kuplerájos, az apja szobafestő, és a szerencsejátékok rabja, az iskolát pedig egyszerűen a tizedik osztály után otthagyva kocsikat tört fel, verekedett és hígítóval kábította magát. Aztán egyik este beült egy moziba a barátnőjével, és a pattogatott kukorica morzsákon át már nem ugyanaz a Hideaki Ishii jött ki.

Wild Style

Pontosan 25 éve történt, 1983-ban, hogy a Dj Krush néven ismert absztrakt hip-hop istenség olyan erős inspirációt kapott a Wild Style képeitől és hangjaitól, olyan nagyon magáénak érezte a korai 80-as évek amerikai brake dance, rap és graffiti kultúráját, hogy ez egy életre szóló pályaorientációt váltott ki benne.
Ez a dél-bronxi musical a kannák királyaival, az óriási kétkazettás magnókkal a sikátorok előterében, a Százvalahanyadik utca sarkán magukat tekerő feketékkel, és a két graffiti művész vad románcával a tömbök között nem csupán egy mélyvénás kulturális fröccs volt ennek a huszonéves japán fickónak. Egy olyan tökéletes művészi finomságú, kultúrákon átívelő zenei vonalat álmodott meg, mely rajongók millióit tartja extázisban a zen spirituális mélységével és a hip hopos down tempó lüktetésének tudatos ötvözésével.

Dj Krush: Still Island

Jellegzetesen a japán művészet kiismerhetetlenségét, de minimalista egyszerűségét lehet nála felfedezni: söten derengő és misztikus basszusok, és az ennek teljesen ellentmondóan szárnyaló sokszor nagyon magas dallamok, sípokra, fuvolákra hajazó samplek, zen-buddhista csengők, mormolások és zajok. Kicsit olyan, mint egy harakiri halálhörgése a virágzó cseresznyefák alatt.

Dj Krush: Only the strong survive

De merészen nyúl a jazz trombitához, gitárhoz is. Amolyan Miles Davis utánérzéssel itatva át az elektronikus zenét.

Dj Krush: Day’s end

Emellett bátran feldolgozta a Marley-féle Sun is Shining-ot is.

Dj Krush: Sun is Shining

Zenéjének nagyon erős a vizuális leképezhetősége. Maga is szívesen fest. Mára már megbecsült művész, mind zeneileg, mind életvitelében a japán tradíciók felé kezdett nyitni az utóbbi időben, emellett nagyapa is lett. Egyik interjújában így nyilatkozott, ha nem zenélne, valószínűleg építőmunkásként kellene megkeresnie a kenyerét.

“Én már beutaztam a világot eldobálva a zeném hangjait és a lelkem darabjait mindenfelé.”
Dj Krush

Az absztrakt hip hop, melyben Krush tevékenykedik, tipikusan instrumentális, kivéve a rapperekkel vagy közreműködőkkel kiegészített részeket, és mindenekfelett komplex műfaj. Hip hop ütemekre épül, némi scratcheléssel spékelve egészítik ki, és feszegetik is a samplek kereteit. Sok előadónál, úgy mint Krushnál is jazzes, vagy ambientes és spirituális vonal is kíséri. Az absztraktsága többek között abban is áll, hogy a rapperek szövegei inkább absztrakt jelegűek, és inkább versesek.

Dj Krush: Journey of Time

Tulajdonképpen sokban hasonlít a Trip hophoz és az elektronikus zenéhez. Krush mellett akiket szintén az absztrakt hip hop kivallóságaiként tartják számon még: The Automator, Luke Vibert és DJ Shadow.
Krush háromszor már járt Budapesten. A jegyek mindannyiszor villámgyorsan elkeltek a nem mainsteam DJ-k esetében aránylag magas ár ellenére is.
2002-ben a Planetáriumban adott lemezbemutató koncertet, a Messages of the Depth albuma kapcsán, melyben szó szerint „kilőtték az űrbe” a közönséggel együtt. Kétszer pedig A38 állóhajón – 2004-ben és 2008-ban.
2004-ben a Jazz Turbulence alkalmával lépett fel Shuzan Morita, Suhaid, Cadik, Mango, Vázsonyi, Dodi kíséretében.
Idén februárban pedig az alkalomból járt nálunk, hogy egy háromlemezes DVD-t adott ki, mely életét, eddigi munkásságát foglalja össze. History of DJ Krush címmel. (Ko-No-Michi)

Ezt még nézd meg!!!

Ennek természetesen az az apropója, hogy pont 25 éve látta abban a tokiói moziban a Wild Style-t, s mely film szintén a negyed évszázados évfordulóját ünnepeli.

Most, Július 30-án 21 órától a Zöld Pardon pályafutása csúcspontjára ér, fellép Dj Krush, japán leghíresebb DJ-je. Azoknak a szerencséseknek, akik lapjával még beférnek, hatalmas zenei élményben lesz részük. Akik nem, nos, nekik itt egy ingyenes és legális letöltési lehetőség.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Party-Koncert-Feszt

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére