Kínunkban nevetni – Három

Tom Tykwer legújabb, Három című „dramedyje" tipikusan az a film, amelyet az értelmiségi sznobéria kultúr-képviselőivérbeli művészfilmként definiálnak

Senkit ne tévesszen meg, hogy ez a réteg a moziból kijövet majd fennhangon filozofál arról az erős gondolatról, hogy a társadalomtól elidegenedett emberek nemi identitásuk sutba dobatalával, a kultúra és a média mellőzésével, pusztán az élettársi kapcsolatok érzelmi összetevőinek felfedezése során találhatják meg a meghitt boldogságot. A Három ugyanis a német midcult-rendező életművének talán legbosszantóbb blöffje, amelynek még provokatív szexjelenetei alatt sem lehet fészkelődni, sokkal inkább kínunkban nevetni.

Szó, ami szó, Tom Tykwer első ránézésre jól végzi dolgát, hiszen a téma szubjektív megközelítésének és kiváló színészvezetési képességének hála gond nélkül épít látszatmondanivalót egy szerelmi háromszög tabudöngetőnek tetsző alapanyaga köré. A történet szerint ugyanis egy értelmiségi szerelmespár társadalmi(?) magányából “tykweri”
véletlenek hatására ugyanannál a férfinél találja meg a kiutat. A hatásvadász kamu visszatetsző szaga azonban a sztori lezárásából is árad, hiszen a rendező a termékenységgel szentesített „édeshármas” működőképességéről már nem nyilatkozik. Emiatt a Három egyetlen pozitívuma a nézőpontváltás felütése lesz. Tykwer ugyanis a szexualitásukat kereső szereplők és a nézők közti falat, valamint mindennemű konzervativizmust mellőzve taglalja az eseményeket.Nagyszerű színészi alakításokkal (pl. Sophie Rois) fűszerezve, mértani pontossággal adagolja az olyan emberi mozzanatokat (anyai ösztön, gyász, rákos megbetegedés), amelyek a nézői azonosulást segítik, a rendező közismert formai eklekticizmusa azonban lerántja a leplet a midcult-filmek, így a Három génjeiben is hordozódó felületes tanulságról és pénzéhségről.

A Háromban ugyanis halmozódnak a formai kuriózumok: láthatunk egy a történetet előrevetítő, mise en abyme táncjelenetet, a szereplők közti harmóniát kifejező, osztott képmezős montázst, néhány merész szex-szcénát, sőt egy magzat létállapotába is betekintést nyerhetünk. Amihez pedig külön gratulálok az egy ugyancsak osztott képmezőn tárgyalt explicit hereműtét, amelyet Tykwer a szeretett nő félrelépésével állít párhuzamba. Az ehhez hasonló ál-művészi megoldások miatt fordulhat elő, hogy a gondolkodó néző az inflagranti tetőpontjánál egy hihető emberi történet helyett csupán egy rossz viccet lát maga előtt.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére