Dj portré: Ramone

Ramone válaszolt az Antropos.hu kérdéseire. INTERJÚ!

-Hogyan kerültél kapcsolatba a zenével? 

-Mindig szerettem zenét hallgatni, egészen kisgyerek korom óta, testvéremnek az innen-onnan begyűjtött kazettáiból.:)
1999-2000 szilveszterén egy barátom zenélt a budai várnál egy privát szilveszteri bulin.Ott szerettem bele ebbe az egész dj-zésbe igazán.Nagyon tetszett hogy milyen hatásokat, és hangulatot lehet generálni ezzel az egésszel.Felemelő érzés amikor a zenével tudsz komunikálni és érzéseket váltasz ki az emberekből azzal amit megálmodtál egy szettedben aznap estére.
-Mikor kezdtél először zenét írni? 

-2001-2002 körül kezdetem barátkozni a Fruity loops-al mert akkor még az volt elérhető.Ezért ezen a programon kezdtem gyakorolgatni, ismerkedni ezzel az egésszel.:)
2005 ben váltottam Logic Pro-ra, amit egy barátom ajánlott,de nagyon bonyolultnak tűnt, viszont idővel kezdtem megszeretni.Nagyon nehéz volt akkoriban informálódni akár szoftverekről vagy hangszerekről, az interneten alig volt fent valami információ.Maradtak a gépkönyvek.:)

A 2000-es években a német és svéd techno vonal nagyon közel állt hozzám. Akkoriban Sven Vath munkássága nagy hatással volt rám, de akár Adam Beyert, Umeket vagy éppen Ben Sims-et is kiemelhetném.

Ramone
-Előbb zenéket írtal vagy dj-ztél?

-Előbb kezdtem el zenélni, amit mai napig is jobban szeretek mint zenét írni.Teljesen más hatások érik az embert ha zenél.Látod az embereken hogy épp bólogatnak vagy csak jár a lábuk vagy épp tombolnak.Van visszacsatolás.Ez mind pozitív energia saját magadnak hogy érezd van értelme annak amit csinálsz!
Sokszor mai napig van hogy 1-2 napig hatása alatt vagyok egy-egy nagyobb bulinak.Jó érzés hogy rám írnak hogy, „Úr Isten mi buli volt!”, meg hogy „Szétszedted a házat!”.Ezek mind nagyon fontosak nekem.

A zeneírás egy nagy kísérletezés. Türelem, és nyugalom kell hozzá, amit valljunk meg őszintén nagyon nehéz manapság összehozni. Nagyon szeretem a zeneírásban, hogy mindig tudok újat tanulni, és kísérletezni hangzásokkal. Nem csak behúzni egy sample-t hanem készíteni egy hangot akár szoftveresen vagy hangszerekből. Sok idő mire ez ember megtanul használni egy DAW-ot ,és ha még hangszerekkel együtt kombinálja az még több:) A mai napig vannak még ki nem adott zenéim amiket vagy nem éreztem még teljesen késznek vagy egyszerűen folyamatosan alakul minden egyes megnyitásnál. Ami nagyon fontos ha egyszer belekezdünk egy muzsikába akkor azt be is kell fejezni, mert különben sose tudjuk meg hogy működik e vagy sem.

 

-Mit használsz zeneíráshoz? 

-Ahogy már említettem Logic Pro -val dolgoztam többet, de jelenleg azt látom, hogy az Ableton a számomra legkezelhetőbb szoftver. Bár azt gondolom, hogy a Logic-nak van egy melegebb hangzása és az akusztikus hangszerelések is jobban szólnak bizonyos stílusú dalokban.

Használok szintetizátorokat, mint pl: Virus,Nord Modular, Mikrokorg, Future Retro
A gépem természetesen Mac *, de ez nem egyszerű divathóbort. Stabil rendszeren lehet csak dolgozni tökéletesen, amit nekem az osx jelent.
A dj szettekre pedig egy Macbook Black-et viszek amit szintén imádok,egyszer sem hagyott még cserben.
A dob szekciót amennyire lehet azt Elektron Machinedrumból próbálom kikeverni, de természetesen használok plugineket is.

 

-Hol hallhatóak szerzeményeid? 

-Beatporton és egyéb letöltő oldalakon fent vannak a saját és a másokkal közösen írt zenéim is.

2013-ban a Clickaholics formációnkal készített zenénk, a Hear the Sun a Viva tv-n 1. helyezést ért el a Local, és az Internet chart-on. Ez egy populárisabb, vokálos dal, amivel rengeteget dolgoztunk. Ezúton is köszönöm az ArtDistrict csapatának a klipforgatással járó precíz munkát és támogatást. De minden saját zenémre, és zenénkre büszke vagyok, mert jó visszajelzéseket kaptam rá itthonról és még külföldről is.Arra is büszke vagyok hogy sok nívós jó bulit tudhatok a hátam mögött a hazai klub életből.
Sajnos elég nehéz volt régen is, de manapság is nagy kiadóknál megjelenni, ha nincs megfelelő kapcsolata valakinek. Van is pár olyan megjelenésünk, amit elkótyavetyélésnek érzek, mert nem raktak mögé semmi promóciót, és többet érdemeltek volna.

 

-Milyen stílusú zenéket játszol mostanában?

-A hozzám legközelebb álló zenei stílus az a techno,az electro techno valamint a berlin techno vonal. De nagyon szeretem a tribe-ot, a törzsi elemeket tartalmazó tech-house zenéket, és az acid-ot is játszani. Mindig törekedek arra, hogy a szettem alatt ne legyenek töltelék zenék, legyen mindegyik „nagy zene”! :) Próbálok mindig kreatív lenni, új hatásokat létrehozni trackkekből, acapellakból vagy épp az F1-ből generált effekt hangokból, loopokból.
Jelenleg a Traktor(két X1 és egy F1) amivel dolgozom. Volt olyan, amikor megkaptam, hogy miért váltottam, pedig évekig bakelitről játszottam és hogy ez nem igazi dj setup. Nekem sose derogált lemezjátszóról vagy CDJ-ről játszani, egyszerűen vannak helyek, ahol nincs megfelelő adottság ahhoz hogy bakelitről lehessen játszani. Nekem az a véleményem, hogy a számítógépes zenéléssel semmi gond nincs, nagyon precíz és pontos mixeket lehet vele készíteni, ha megtanuljuk használni rendesen. Az már megint más kérdés, hogy kinek milyen az ízlése és milyen módon válogat össze egy szettet. Zenélni meg lehet tanulni, megtanítanak az iskolákban vagy autodidakta módon kikiísérletezi az ember.Viszont az ízlés már más kérdés. Nem lehet tanulni valakinek vagy van hallása, vagy nincs. Biztos előfordult már mindenkivel hogy ott állsz a buli közepén és mondod magadban hogy ezt minek rakta fel ?Nem is ide való vagy épp nem passzol az előző zene után…Nyílván a legtöbb embernek ez fel sem tűnik, mert vagy nem érdekli vagy egyáltalán nem ért hozzá.

 

-Milyen zenei képzettséged van?

-Alapvetően autodidakta módon tanultam meg mind a dj-zést, mind a zeneírást. Persze a tudásomat fejlesztettem és fejlesztem mind a mai napig. Minden amit tudok, az az elmúlt 16 év gyakorlása, és a hangszereim tulajdonságainak a feltérképezése, valamint a saját magam képzése volt .Persze azért jártam „dj-képzőbe” is….de az már csak formailtás volt 

-Szerinted fontos egy dj-nek zenét is írni? Ha igen, miért? Ha nem, miért?

Igen! Nagyon fontosnak tartom, hogy aki zenével foglalkozik annak legalább alap szinten legyen fogalma a zenék felépítéséről, és a harmóniáiról mert sokkal összetettebb mixeket lehet úgy csinálni. Végeredményben akkor tud valaki maradandót alkotni,ha saját szerzeménye van. Nem igaz? Viszont sajnos önmagában az, hogy valaki jó zenéket ír nem elég ahhoz, hogy befusson. Nagyon fontos az önmarketing és az állhatatosság is, ugyanakkor a megfelelő kommunikációs készség is. De lássuk be, ha nem írunk zenét de éppen szerepeltünk egy valóság showban és sikerült beletoppani a celeb világba akkor nagy eséllyel még zenét se kell írnunk, hogy meg tudjunk tölteni egy szórakozóhelyet. Az már más kérdés, hogy amit ez zeneileg jelent akár stílusban vagy mixelésben az kinek felel meg? A klub tulajdonosoknak biztos! Mert hozza a számokat. De akinek volt szerencséje látni igényes produkciót, akár techno vagy bármilyen stílusban, az azonnal el tudja magában könyvelni a különbséget.

 

-Hogy kerültél a lemezjátszó mögé?

-Még az iskolai időszak alatt házibulikban, és iskolai rendezvényeken játszottam az akkor még éppen beszerezhető eszközökről.:)
Az első komolyabb fellépésem 2002-ben volt, amikor elindítottam Stigmatech-nevű partysorozatomat, aminek aztán az évek elteltével több állomása is volt. Az első buli a Kashmir Undergroundban volt. Rettenetesen izgultam, hogy jól sikerüljön. :)
Sikerült egy kisebb tömeget összehozni, ami nagyon jónak bizonyult egy magyar noname brandre épített bulinál.
-Melyik volt az első olyan track, amit már alig vártál, hogy lejátszhass? Hogy jutottál hozzá/hol szerezted?

A 2001-ben a Stickman Records égisze alatt kijött Slave Driver (Jamie Anderson remix) volt. Ez a zene mai napig bármelyik pörgősebb szettemben helyet tudna kapni.:)
-Kedvenc dj-d, miért? Kedvenc producered, miért? Kedvenc kiadód, miért? Kedvenc hazai és külföldi klub, miért?
Dj-k közül Claude Young-ot, Jeff Mills-t és persze Dave Clark-ot tudnám kiemelni a technikai tudásuk és előadásmódjuk miatt, de persze tudnék többet is írni. Nagyon sok tehetséges dj van külföldön és itthon egyaránt.

Producerek közül Dani Sbert, Sam Paganini, és Pig and Dan munkáit nagyon szeretem, mert nagyon dinamikus zenéket csinálnak valamint és ami a legfontosabb, nem hagyják a techno-t elkorcsosulni. Abban a szerencsés helyzetben vagyok hogy nagyon sok igazán kiváló külföldi producerrel és dj-vel dolgozhattam együtt, rengeteg inspirációt kaptam tőlük, tehát még tudnám folytatni a felsorolást.

Ramone

 

-Rezidens vagy valahol? 

-Jelenleg 2 rezidenciával rendelkezem, az egyik a Spíler a Gozsdu udvarban. Ide egy barátom által kerültem be a hely nyitásánál.Itt hétről hétre hallható vagyok , alkalmanként három órán át. Alapvetően ez egy before hely, ahol minden hétvégén rengeteg zenekedvelő magyar és külföldi vendég van. Nagyon kiforrott és hangulatos hely különleges ételekkel és italokkal, és persze különleges zenével:)
Zeneileg itt deep-és tech-house stílusú zenéket játszok amire rengeteget készülök, hogy hétről hétre sok újdonságot és promót bemutathassak. A másik már mondhatni rezidenciám a Prime Fm és a Roof Haus közös rendezvényei, ahol elég sokat volt szerencsém vendégeskedni és sok külföldi és magyar dj-vel együtt dolgozni.
-Legjobb buli?

-Huuh! Sok jó bulit tudnék ide is írni, de amit kimelnék az 2003-as Home Club-os bulink volt, ahol Adam Beyer-nek warm-uppolhattam:)
A másik nagy élményem pedig a saját rendezvénysorozatomnak, a Stigmatech-nek a Budapest Parádé-s kamionján volt még 2002-ben.Este nyolctól tíz óráig én zártam. Hihetetlen energia és élmény volt.:)

Nézőként 2005-ben sikerült kijutnom Sven Vath születésnapi bulijára, a német Cocoon Clubba, Toni Rios barátunk által, ahol Djinxx majd Sven pörgetett reggelig.Imádtam azt az atmoszférát és hangrendszert ami ott fogadott.:)

 

-Milyen zenéket hallgatsz otthon?

-Rengeteg zenét hallgatok,válogatok, de alapvetően tudatosan a hétvégékre keresek újdonságokat. Rádióval és egyebekkel nem mérgezem a fülemet. :)
-Mi a véleményed az általad képviselt irányzat hazai és nemzetközi helyzetéről? 

-Folyamatosan alakul a zenei helyzet, bár azt gondolom, minden ismétli önmagát csak más köntösben jönnek a képbe. Vannak persze felbukkanó új hangzások, de nagyon egybemosódtak a stílusok. Véleményem szerint anno a techno is azért tűnt el, szorult kicsit háttérbe mert nagyon belassult. A 2000-es években vagy akár korábban a 135-140-bpm-en pörgő techno zenék lecsökkentek 122-128 esetleg 130 bpm-re, ami szerintem a mai EDM felbukkanását eredményezte. Nyílván ennek is megvolt az oka, mert az a hangzás nagyon zajos és sokszor torz volt. Most, ha meghallgatunk egy jó techno tracket, már van benne egy komolyabb dinamika és tiszta hangkép.
Nekem mindig az volt a véleményem, hogy az emberek tombolni, bulizni járnak nem pedig aludni. Azt lehet otthon is.:) Ezzel persze nem leírni akarom a többi stílust vagy a lassabb tempójú zenéket, hanem úgy gondolom, hogy minden zenének megvan a maga helye és ideje. Itthon változatlanul nagyon nehéz új dolgokkal operálni ami kicsit más mint a többi vagy igényesebb arra inkább egy kisebb réteg figyel csak fel, ebből nem lehet bulit fenntartani. Kivéve akkor, ha már a kellő Brand-ed megvan, és építő jelleggel behozol egy ismeretlenebb, de ügyes dj-t a „nagy név” mellé. Én pontosan ezért nem erölködök hogy mindenféle haknin vagy étteremben fel tudjak lépni mert ez nekem nem perspektíva. Ha éppen úgy van, hogy nincs fellépésem a hétvégén, akkor beülök a stúdiómba és zenét írok, fejlesztem magam, kísérletezem. Sok olyan munkám van, ami nincs befejezve….tehát csinálni kell!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Party-Koncert-Feszt

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére