Gondoljunk csak magunkra, internet fogyasztókra. Nem, vagy csak nagyon ritkán
nézünk tévét, vagy hallgatunk rádiót. Helyette videómegosztók tartalmát
böngésszük, online rádiót vagy podcast adásokat hallgatunk. Nem olvasunk
újságot, helyette böngésszük az online portálokat, blogokat olvasunk. Ha valami
különleges, nekünk tetsző zenei újdonságra vágyunk, netán egy új filmet
szeretnénk megtekinteni, nagyon valószínű, hogy az internet segítségéhez
fordulunk. Itt olyan tartalmakat is megtalálhatunk, amiket a hagyományos
lemezboltban, DVD-kölcsönzőkben vagy a moziban nem. Pontosan a szűkösség miatt
az interneten kívüli gazdaság nem tartja készleten pont azt a filmet, albumot,
vagy csupán egyetlen zeneszámot, amit keresünk. De az internet igen. És mi csak
egy vagyunk a milliók közül…
Chris Anderson, a Wired magazin
főszerkesztője egy 2004-es cikkében boncolgatta először a jelenséget, majd
könyvet érlelt belőle két év alatt, ezt itthon pedig a HVG Kiadó tette
elérhetővé. A Hosszú Farok megmutatja nekünk, hogy az internet segítségével
hogyan használhatjuk ki a keresleti görbe hosszú, elnyúló végét, azaz a hosszú
farok piacait. Ott, ahol egy-egy termékre csupán nagyon kevés kereslet jut,
azonban e rengeteg apró keresletek összessége eléri, sőt eseteként meg is
haladja a görbe csúcsán lévő termékek keresletét. Többek között az Amazon online
áruház, az eBay aukciós oldal, a Google hirdetési rendszere, vagy az iTunes
online zene és film áruház üzleti modelljein keresztül szemlélteti, hogyan is
lehet kihasználni az internetben rejlő potenciált.
A könyv az új
gazdasági jelenség feltételeiről, működésének kritériumairól is bőven
tájékoztat, és számtalan példával illusztrálja a mondanivalóját. Talán túl
sokkal is: néhol sajnos túlságosan szájbarágós és elvakult a könyv, de ettől
függetlenül rendkívül érdekes olvasmány azoknak, akik tudni szeretnék, mit hoz
az internet forradalma.
Hozzászólások