Most épp filmrendező

Alföldi Róbert: Nyugalom – Gyönyörű és teátrális

Az elsőfilmes polihisztor, Alföldi Róbert odatette magát, vagyis a színészeit. Választottjai Udvaros Dorottya, Makranczi Zalán, Gryllus Dorka, Hernádi Judit és a regény a Nyugalom.

A díszbemutatón Kepes András – mélyen búgó hangján, óh Istenem –
felvázolta félelmeit, miszerint, ha Alföldi Róbertről kiderül, hogy jó
filmrendező, amellett, hogy jó színész, jó festő, jó színházi rendező
és a tévés szereplései során sem vall szégyent, akkor igen csak sokan
irigyelni fogják. Lehet is kezdeni, mert bizony Alföldi nagyon jó
rendező!

Lássuk miből építkezett a rendező.
Adott volt Bartis Attila regénye – ezt egyébként színpadra vitte már
Garas Dezső, szintén Udvaros Dorottya főszereplésével -, amely egy
bukott, pontosabban a rendszerváltás előtt a színpadról lebuktatott
színésznőről szól, annak beteges kapcsolatáról a fiával, disszidált
lányáról és egy szerelemről. A fiút játszó Makranczi Zalán –
Ismeretlen? Persze, mivel a kecskeméti színház munkása – az ilyen nagy
nevek mellett biztos hétszentség, hogy tele volt a nadrágja, ez a
filmben is jól látszik. Az izgatottság, a tűz, a teljesítménye a
maximumon volt. Kellett is neki, mert Zalán a film összes nőjét a
kurvától – a stáblista szerint nevezik így és nem prostituáltnak – az
anyjáig mind-mind megcsinálja… igen „úgy”. Ne gondolja senki, hogy
öncélú meztelenkedéssel, pucér seggekkel van tele a film, nem. A
filmben nagyon szépen jelennek azok az erotikus részletek, melyeknek
jelentősége igen erős. Még az anyjával kapcsolatos szexuális viszony is
olyan jelentőségteljes, melyet fel sem fogunk. Ezek az ősi genetikai
sötét foltok mindannyiunkban benne vannak, csak ciki. A történet szinte
fáj. Fáj a fiú lógása az anyja csecsén, pedig már elmúlt harminc. Fáj
az anya sötét barlangba burkolózása, pedig kimehetne a fényre. Fáj a
szerelmes nő öncsonkító abortusza, pedig szülhetne is. Fáj az
ismeretlen lánytestvér szökése. Fáj minden pillanata filmnek. Fáj
minden szereplő szenvedése, nekünk a nézőnek.

Ezekből
következhetne egy lassú, sötét film. De nem az. Igen is ahol peregnie
kell, ott pereg, ahol állnia kell ott megáll és ahol zaj van, ott jókor
van és a csend is kifejező. Jó rendezés. De akkor mik a hibái? Mert
olyan mégsem lehet, hogy egy első rendezésnek nincsenek hibái! Vannak,
persze. Ki Éva, a szerelmes nő? Jelleméről, sorsáról miért nem tudunk
meg többet. Hol van az apa, akivel a fiú könyvkiadója szerelmi viszonyt
folytatott, majd ez a főszerkesztő asszony a fiúval is kúr – nincs más
szó? Hol van a testvér? Mióta tart ez az egész? Mi lett a szerelmes
nővel, miután tavasszal a karácsonyfa csúcsdísze abortálta a magzatát?
Miért halt meg a díva? Miért esik a szobában az eső? Ezek a kérdések
tartanak lázban még hosszú-hosszú ideig, miután megnézted a filmet.

Szereplők
Anya – Udvaros Dorottya
Andor – Makranczi Zalán
Fehér Eszter
– Gryllus Dorka
Gyerek Andor – Elliott Márk
Judit Láng – Annamari
Jordán Éva
– Hernádi Judit
Martinkovicsné, házmesterné – Margitai Ági
Effenbach – Seress
Zoltán
Fenyő elvtárs – Kőszegi Ákos
Kurva – Nagy Mari
Újságárus – Ungvári
István
Jolika, kocsmárosné – Lázár Kati
Mentőorvos – Gálffi László
Lajos,
díszletmunkás – Schneider Zoltán
Taxis – Ujlaki Dénes
Rendező – Ács
János
Busz sofőr – Kardos Róbert
Virágárus – Murányi Tünde
Hullaszállító
– Gergye Krisztián
Rabszolganő – Sipos Vera

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére