A Balenciaga
márkanevet igazán nem lehet az unalmas jelzővel illetni. Őszi-téli kollekciójuk
is eléggé futurisztikusra sikeredett. Még a manökenek is mintha ufók volnának.
Ki-ki döntse el tetszik-e vagy nem.
Moon Spoon Saloon is
80-as évek színes, ifjúsági sci-fi jelmezeihez nyúlt vissza. Hát igen, már a
nevük alapján is sejthető, hogy a marslakóknak, azaz a holdlakóknak készítenek
ruhákat. Egészségükre.
Buborékruhás, ezüst cicanadrágos, metálcipős,
csillám parókás, kékes fénybe burkolózott lánykák jönnek-mennek majd az utcákon.
Fémből font táskájukból Philip K. Dick valamelyik okozó könyve kandikálna ki, na
meg a megfiatalított Galaktika. Léptük nyomán Wells-meséket dúdoló fémes hangú
és színű virágok nőnének, mögöttük a levegőben bronzszínű halak úszkálnának. Az
angliai Vogue-ban “Future Vision” névvel illetett divatirányzat legfőbb mesterei
– Yohji Yamamoto, Hussein Chalayan, Lanvin, Dolce&Gabbana, Fendi és Gareth
Pugh –mutatták be legújabb ruhakölteményeiket. Azonban sajnos nem szőttek
ruháikhoz illő világot, az viszont biztos, hogy tervezés közben jól szórakoztak,
és izgalmasabbá tették a divatbemutatókat az űrlányok felvonultatásával. A
sejtelmes fényekben játszó fólia ott van valahol a sütő környékén, ha ebben a
hónapban nem telne Yamamoto-ra…
David Raitt szerint nagymértékben
elősegítették a textilipari fejlesztéseket az űrkutatások. A hamburgi Die Welt
című lap internetes változata idézi. Mint elmondta, mindegy, hogy melltartó,
öltöny vagy motoros kabát, valamennyi ruhadarab jobb és használhatóbb lesz, hála
a világűrre kifejlesztett hőre érzéketlen, könnyű anyagoknak. A kozmoszban
uralkodó rendkívüli viszonyok, a forróság, az extrém hideg, a vakító napfény és
a súlytalanság miatt a kutatóknak új anyagokat kellett kifejleszteniük, s csak
az ezekkel folytatott kísérletekre évi 400 millió eurót, kb. 110 milliárd
forintot költ az ESA.
Már az F&F őszi – téli kollekciója is megérkezett,
melyet letisztult, egyszerű szabásvonalak és a pasztell színárnyalatok
jellemeznek. Az anyagukban viszont látunk számunkra újdonságot. Némelyik fényes,
műszálas, „űrdivat” szerű, de a különböző darabokat kifejezetten mindennapos
viseletre tervezték.
Nemcsak a divattervezőkre, a fodrászokra is
nagy hatást gyakorolt az űr divat megjelenése. Extravagáns, modern stílusban
formázta modellek haját Lestyán Csaba és Zsidró Tamás is. A különleges
formájú frizurák viselői igazi vagány lányokká válhatnak így.
Na ez
már igazán cyber, nem holmi hétvégi díszelgés. Egy japán űrügynökség, a JAXA és
a Rocketplane nevű, űrturizmussal foglalkozó oklahomai cég meghirdetett egy
űrdivat pályázatot, melyben olyan ruhaterveket várnak, mely ruhák hordhatóak a
gravitáció megszűnte után is. Gondoljunk csak bele. Végülis tényleg nem mindegy.
Amikor a gravitáció megszűnik, minden szanaszét folyik a térben, és hát nem
akarhatják ilyen kellemetlen helyzetbe hozni a leendő űrturistákat.
Aztán a kutatások alapján egy olasz designer cég olyan motoros
kabátot akar a piacra dobni, amely viselőjének könyökét és vállát különleges
módon védi. Ezeken a helyeken egy gél van a kabátban, amely ütésre villámgyorsan
megkeményedik és megvédi a motorost. A kabát várhatóan ezer euróba, vagyis
mintegy 280 ezer forintba kerül majd, és csak mérték után készítik.
Már
csak egy kérdés maradt, ki fogja ezeket a „marslakóruhákat” hordani? Én remélem
sokan követik a nagy ruhamágusok diktálta divatot! Sokkal viccesebb lesz
kimenni az utcára, mint eddig bármikor!
1. – Az űrutazások korszakalkotó melléktermékei
2. – Akiket megihletett az “űr-dolog”
3. – Az űrutazás titokzatos eredete
Hozzászólások