Inkább gyalog

A Zagar zenéjébe nem lehet belekötni – lemezbemutató beszámoló

A Zagar november 23-án mutatta be új lemezét a patinás Millenárison. A lemezbemutatót szó szerint és pontról pontra kell érteni. Hogy a jól megcsinált és marketingelt együttes körüli hype mennyiben jogos, alant kiderül.

Oké, Magyarország sosem volt popkulturális nagyhatalom, de most aztán tényleg bajban vagyunk. Kit tudunk felmutatni? Az Anima Sound System oszlófélben, Yonderboi ki tudja, merre jár, a Bëlga túl eklektikus, túl magyar és túl trágár az európai piacnak – külföldön meg úgysem értik -, a szebb napokat látott ún. altrock-szcénáról pedig ne is beszéljünk. Ki lehet 2007-ben a piacképes, vállalható exportcikkünk és belföldön is sikeres nagybetűs Zenészünk?

Amikor Yonderboi 2000-ben kiadta első albumát, senki sem gondolta, hogy a billentyűs csávó lesz az. Zságer Balázs (akkori művésznevén: Zagar) első albumának tétje nem volt kisebb, mint az elszakadás a mestertől. A 2002-es debütjével viszont nem csak kilépett Yonderboi árnyékából, meg is haladta őt: a Local Broadcast ha nem is lett akkora trendteremtő tényező, mint a kollega munkássága, játékosabbra, izgalmasabbra sikerült annál. A két évvel későbbi egységesebb, magabiztosabb hangzású, de kissé erőltetett Szezon filmzene pedig pontosan előrevetítette az új lemezt, és azt, ami november 23-án a Millenárison történt.

A helyszínválasztás eleve sokatmondó, a Fény utcai placcra csak az úgynevezett Nagy Nevek jöhetnek (a Ladytron-féle fejletépős diszkóra emlékszem innen, amelynek, jé, épp Yonderboi volt az előzenekara). A mostani bemelegítő, a Singas Project laza jazzrockkal indít negyedház előtt. Bájosak egyébként, pólóra húzott zakók, komolykodó tekintetek és a pszichotikus mozgású, visítva éneklő Berger Dalma, akinek mellesleg a hangja is tökjó (a büfében töményért sorba álló zeneipari szakértők kritikáival ellentétben). Aztán jönnek a zúzósabb témák, szinte veszélyes intenzitással (félő is, hogy túl magasra rakják a lécet a fő produkciónak). De leállnak, mielőtt túlságosan beleélnénk magunkat, hogy buli van, “teret adunk a Művészetnek”, mondja Dalma némi iróniával, amiért hatalmas piros pontot érdemel szkeptikus kritikusotoktól.

A Teátrum terme a Zagar-koncertre sem telik meg teljesen. Az túlzás, hogy szellős lenne, de az együttest körülvevő hype-hoz képest egészen szabadon lehet mozogni, nyilván a külföldi pénztárcákhoz szabott jegyárak miatt. Mert a közönség amúgy lelkes: a húsz- és harminc közötti középosztály (amely nyilván a marketingesek által belőtt célcsoport) ha kell, feszülten várakozik, együtt hadonászik, tapsol vagy vissza-visszázik. Az esemény jelentőségéhez méltóan változó helyi értékű celebritások is feltűnnek, Galambos Péter például a második sorból, szigorú arccal (néha diszkrét fejmozgással) kíséri végig a koncertet, Poniklo Imre, a hasonló kaliberű zenét játszó Amber Smith énekese pedig az ajtóban esemesezik hosszan.

Ja, hogy maga a zene? Lehetne hosszan elemezni, de ez legyen inkább zenekritikusunk dolga. Itt legyen elég annyi, hogy a dalok pontosan úgy (és nagyjából olyan sorrendben is) szólalnak meg, mint a Cannot walk fly instead számai. Középtempó, polírozott, profi, szinte stúdiókész hangzás (nyilván a Teátrum technikájának hála is), pontosan, szigorúan játszó, egyébként nagyon ügyes zenészek, akik mintha nem is koncerten, hanem stúdióban lennének. Túl kiszámított, túl tisztességes az előadás. Van az egésznek valami szertartás-jellege (ezt nyilván az elején felhangzó, operaénekkel és orgonával operáló The Prophet is a Fool is megalapozza, na meg a jó eltalált, mindenféle filmből és a színpadképből montázsolt vizuál), páran mozognak, de össznépi táncról szó sincs. A showman-szerepet egyértelműen Ligeti Györgyre osztották, aki indie-s manírjaival és Mick Jagger-es mozgáskultúrájával abszolút ki is használja ezt.

A Zagar zenéjébe nem lehet belekötni, még az üresjáratokban sem mondhatom, hogy rossz lenne. De nekem valahogy – és tudom, ezekben a mai ínséges időkben a saját lincselésemet készítem elő, ha ilyet mondok – kimaradt a számokból az erő, a karakter. Az UNKLE. kelet-európai változata a nyugati piacnak, csak kevesebb élettel, mint az angol kollegák projektje. A Three Seasons Fall-nál persze felkapom a fejem (tudjátok, amikor Bodrogi Gyula azt mondja: …a zene, az nagyon jó…), de egy rövid beindulás után visszatérnek inkább a biztonságos langymeleg vizekre. A végére hagyták a Wings of Love-ot, szegény Földalatti Dívákat a nevükhöz méltóan alig lehetett látni, be voltak szorítva a színpad szélére hátulra, pedig a nézőtér felől hallható férfias hörgésekből ítélve lett volna igény egy kis közönséghergelésre. Szóval a Cannot walk fly instead-ból a koncerten inkább mégis a gyaloglás sikerült.

Aztán visszatapsolják az együttest, és akkor történik valami. Talán az első lemezen lévő Taste of Snow elején, talán még előtte kiderül, hogy a Zagar nevű bandában igenis van spiritusz. Szabadjára engedik a fantáziájukat (meg a négynegyedeket), dzsemmelnek tíz percig teljes odaadással, és végre beindul a közönség is, ahogy megérzi a lelkesedést a színpadról. Zságer is teljesen bepörög, öröm nézni, rúgkapál és hadonászik, ráhajol a szintire és majdnem fellöki, mintha a fiatal Vangelist kereszteznénk a napirend előtt felszólaló miniszterrel. Ha ezt a szintet hozták volna legalább a koncert felében, egy szavam sem lenne. Egyébként meg remélem, hogy a következő lemez felvételének ugyanezzel a lendülettel látnak neki – akkor majd tényleg lesz mire büszkének lennünk.



Fotó: Neményi Márton, Zagarmusic.com (Botos Tamás)

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Party-Koncert-Feszt

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére