A szerelem az építőiparban sem fair

Workshopnak álcázott előadás a Fugában
A pesti szombat este hihetetlen választékkal szolgál azoknak, akik a szórakozóhelyi agysejtrombolás helyett szellemi háztartásuk gazdagítása céljából indulnak útnak. Itt egy dzsessz koncert, ott egy kiállítás, és nini! Még olyan szervezetet is találunk, akik az építész szakma és a kultúra közötti kapcsolódási pontokat keresik.

Ez lenne a találóan Fuga névre keresztelt entitás, amely a
Fereciek-terétől kőhajításra rendezte be HQ-ját. Itt került szombat
este megrendezésre a “Építsünk légvára” című előadás, nem az első
alkalommal. Sok mindent írtak róla, így a Fugába toppanó kíváncsi
érdeklődő tényleg nem tudja mire is számítson.

A hely maga mindenesetre megadja az alaphangot. Nehéz eldönteni hogy
ez egy olyan romkocsma, amit hirtelen antikváriumnak rendeztek be,
vagy egy olyan antikvárium, amit sebtiben romkocsmásítottak.
Kávézgatva, üdítőzve, a százával kirakott szaklapokat, és -könyveket
lapozgatva lehet megvárni az udvariassági késéssel érkező felhívást:
“Az előadásra érkezők fáradjanak át a másik terembe”.

A terem kapacitáskihasználtsága megér egy misét. A hatalmas üres tér
sivatagként tátongó nagyobbik részén át kell kelni, hogy a túlfélen
meghúzódó széksoroknál ki-ki elfoglalhassa a neki tetszőt ülőhelyet.
Az óvatosabb látogató (igaz, némi rosszmájúsággal) felméri, hogy a
bejárattól elválasztó Parketta-Szahara túl nagy ahhoz, hogy feltűnés
nélkül el lehessen slisszolni, ha mégse jönne be a produkció. Velünk
szemben egy szegényesen berendezett iroda, meg egy zongora.

A produkció lényege: képzeljük el, hogy egy építész workshopon
vagyunk, ahol a légvárépítés lesz a téma. Kétértelmű kis cím, ami
megadja a lehetőséget a láthatatlan épület makettjével végbevitt
poénkodásra. Az építészeti előadás főfogásának számító cégvezető
késik, így alkalmazottai és felesége addig is a többi napirendi pont
elhúzásával igyekeznek kitölteni az időt. Persze képtelenek a témánál
maradni, a szakmai mondókákból egyre gyakrabban térnek rá saját
magánéleti problémáikra. Már éppen felkészülnénk, hogy ez lesz végig,
amikor váratlan dolog történik. A bevallottan jelmezbálba készült,
eltévelyedett, mikiegérfüles muzsikus vad zongorafutamokba kezd. 

A lényeg az, hogy a személyes síkra egyre gyakrabban tévedő
vallomások társadalmi kórképpé állnak össze. Megtudhatjuk milyen az
élet azon felén, ahol nem nagyon süt a nap. Rossz annak aki
hajléktalan, nehéz nőként érvényesülni, és ugye akkor még ott van a
gonosz főnök, aki mindenkit kihasznál, de mindenki odavan érte, és
ahogy telik az idő egyre világosabbá válik, hogy el sem fog jönni. Az
előadás módja mindeközben hektikusan változik: monologizálás,
dialógusok, nemcserés (férfiak nőket játszanak és vica versa) jelenet,
zongoraszóló, népies dalolászás, tánc, valamint ezek fura kombinációi.
Kell hozzá némi nyitottság, de ebből az alapból lehet jót főzni.

Csakhogy:

A rendkívüli eszközök és a meghökkentő váltások mértéktelen
használata súlytalanná teszi az összképet. A művészet legnagyobb
ellensége az erőltetés. Ha valami alanyi jogon jó, nem törekedhet a
meghökkentő hatásra, az a nagy művekben inkább csak melléktermék, amit
az tesz paradigmán kívülivé, hogy új gondolatokkal gazdagít. Ha valami
azzal a szándékkal születik, hogy meghökkentő akar lenni, megöli a
művészet őszinteségét.

A gondolatok, vélemények, karakterek és történetek erőltetett nézői
arcba nyomása megöli egy mű hitelességét, és akkor jöhetnek az olyan
szörnyű helyzetek, hogy a poénokon nem nevet senki, de a komolynak,
súlyosnak szánt részeken igen. A légvárépítést szimbolizáló,
láthatatlan makettnek tekintett üres asztalka nem vicces, és minél
több jelenetbe vonják be, annál kevésbé az. De amikor a komor
monológot bizarrnak szánt, de leginkább kezdő svédtornára emlékeztető
háttér-koreográfiával igyekeznek hangsúlyosabbá tenni, kiszakad az
emberfiából a nevetés.

Ez baromi kínos, de van ennél rosszabb is: ha fontos üzeneteket és
mondanivalókat szájbarágósan mondanak el. Jó dolog olyan előadást
csinálni, ami felhívja a figyelmet a társadalom igaztalan dolgaira, de
ez nem merülhet ki abban hogy tényszerűen közöljük. Amikor például a
titkárnő negyed órán át egy táblára irkálva magyarázza, hogy ebben meg
abban az évben ennyi meg annyi a GYES, és milyen nehéz nőként
érvényesülni, az olyan mintha Keresztapa annyiból állna, hogy Marlon
Brando leül a kamera elé, és elmondja, mindenki tartozik neki.

Kár ezért a műért, mert az alapötlet, és a színészek többet
érdemeltek volna, de az erőltetés és a szájbarágás nem hagyja
kibontakozni sem a történetet sem a karaktereket. Mindenki elmondja
amit kell, hogy tudjuk mi van vele, de esélyük sincs rá, hogy
emlékezetes dolgokat cselekedjenek, vagy mint karakterek mélyebbre
lépjenek az egy dimenziónál. A táncolós részek, a váratlanul jövő
nóták, és “a férfiak nőket játszanak-a nők meg férfiakat” jelenetek
széttöredezik és komolytalanná teszik a mondanivalóval töltött
részeket. Igazából elég viccesek lennének, de nem annak szánták.
Nevetnénk, ha mernénk. Viszont a burleszkekbe illő, “lefröcsköltelek a
kólámmal” poénok meg túl gyengék ahhoz, hogy elérjék az ingerküszöböt.
Nevetnénk, ha tudnánk. Szóval kár érte, kis fejlesztéssel marha jó
darab lehetne, de így nem az.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Színház

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére