RS9 Színház

A szenvedélyt szülő szigor meséje

Bernarda Late Night Show
Mi történik, ha öt fiatal lány házi őrizetben raboskodik otthon, mert szigorú anyjuk az erkölcs nevében teljesen elzárja őket a külvilágtól? Ráadásul Pepe, a jóképű fiatalember is feltűnik a nyomasztó légkörű birtok környékén..

Lorca történetében dermesztő világba nyerünk betekintést. Egy Isten háta mögötti vidéken járunk, ahol alig akad partiképes férfi, aki feleségül vehetné Bernarda lányait. Megalázó sors vár a házban sínylődő öt fiatal lányra. Magány árad az Alba ház szebb napokat látott falairól, kétségbeesés ül a lakók arcán, reménytelenség rajzolódik ki a szürke hétköznapok börtönében. Mindez még nem elég, diktatórikus anyjuk merev erkölcsi játékszabályai szerint kell élniük, így rá sem nézhetnek az otthonuk előtt elhaladó férfiakra, a házon kívül senkivel sem érintkezhetnek. A lányok egy lelketlen anya házában élnek, ahol mindent a szigorú szabályok és a kíméletlen csönd strukturál.

Törvényszerűen jön létre az ellenpólus, az élet dinamikus lüktetése. A lányok fellázadnak, és a fiatal csajok életét kezdik élni: énekelnek, táncolnak, kihívóan öltözködnek, hogy kifejezésre juttassák forrongó érzelmeiket, szabadságvágyukat. Az elfojtás keserűségét az élni akarás, a nőiség szenvedélye váltja. A rendező bravúrosan villantja fel az ellentétek váltakozását: a lányok szerzetesi csuhája alól apránként egyre vadítóbb, csillogóbb ruhaköltemények villannak fel, melyek megidézik az éjszakai lokálok birodalmát, Bernarda lányainak szárnyaló fantáziáját.

A Bernarda Late Night Show a felszín alatt izzó vágy története, mely Baku György rendezésében érdekes crossover helyzetet jelenít meg: egy elfojtásoktól nyögő család históriája, másrészt a lányok vágyképeinek táncos-musicales kivetülése. Izgalmas kombináció a zene, az érzékiség és Bernarda vasszigorának ütközetése, ez a kontraszt egyedi élményekkel ajándékozza meg a nézőket. Ötletes a fődallam többszöri visszatérése a történetben, az eltérő személyiségű lányok más-más érzelmi többlettel, eltérő előadásmóddal gazdagítják az alaptételt. Az elvágyódás történetből persze Pepe, a helyi szépfiú feltűnése teremt valódi drámát. (Aki a darabban fizikai valójában egyszer sem jelenik meg, mégis állandóan róla beszélnek a szereplők.) Mindenki megőrül érte, ő pedig több lánnyal is áldoz a szerelem oltárán. Pepe rotációs rendszerben udvarol, és a lányok gyanakodva néznek egymásra. Itt már izzik az irigység, pusztító indulatok örvénylenek – de többet már nem mesélek, nézzétek meg a darabot a Főnix Színházban!

Árpád Andrea lehengerlő, kemény Bernarda. Mély átéléssel és acélos hangsúllyal tárja elénk a tisztességtől elvakult, mindent uralni akaró asszonyt, sokszor a hideg futkos a hátunkon a lányokkal szembeni érzéketlenségétől. Nehéz lehet nőként egy ilyen férfias határozottságú figurát játszani – Árpád Andreának remekül sikerült. Ezek után gonosz nőalakokat is alakíthatna és szinkronizálhatna, mert a hangját valami elementárisan használja a badass Bernardaként. Makray Gábor is erőteljesen debütál Maria Josefaként, Bernarda anyjának, aki rávilágít a nőben lévő férfiasságra, a házasságkötések lehetetlenségére. Ő a lányok elvágyódásának szimbóluma, kimondatlan gondolataik megszólaltatója. Bernarda számára szégyellnivaló családtag lesz, akit el kell fojtani, titkolni, vagy tudomásul sem venni. Ez a lelki küzdelem érdekes összecsapásokat hoz a két karakter között.

Poncia, a cseléd szerepében Weisz Ildikó tűnik fel, aki kellőképpen pletykás, okoskodó és szószátyár, az alakításából mégis hiányzik az átütőerő, amivel felnőhetne Bernarda társává, lelkiismeretévé. A második, harmadik előadáson egyre szerethetőbb, energikusabb Ponciává válhat majd. Szávai Katalin szinte lubickol a legkisebb lány, Adela alakjában. Mintha kifejezetten rá írták volna a szerepet: ha kell, pezsgően vidám, máskor pedig döbbenetes erővel törnek ki belőle a megkínzott lelkű fogoly sérelmei. Ez az ambivalencia teszi emlékezetessé.

A legidősebb lány megformálója, Zernovácz Erzsébet hitelesen adja vissza a gazdag, fölényeskedő Angustias alakját, különösen abban a jelenetben, mikor a többiek egy szürreális frizurát szerkesztenek neki, hogy tetsszen Pepének – már csak emiatt is érdemes megnézni a darabot. A harsány Magdalenát Tóth-Hartai Laura alakítja, aki szórakoztatóan villantja fel a karakter zsémbes, kötekedő oldalát, bár néha átesik a ló túloldalára. A kevesebb ezúttal több lett volna.

Jól sikerült naiva Amelia (Dankovics Noémi) aki a maga csendes kitűnni akarásával, bájával lavírozik a lányok intrikái között. Árpád Andrea után a legerősebb alakítás azonban Facskó Maricáé, aki thrillereket megidéző módon mutatja be a púpos, kiábrándult Martiriót. Minden mozdulatából megvetéssel keveredő bölcsesség árad, és a hangja is plusz árnyalatokat ad az ijesztő, irigykedő figurához. Kiemelkedő morgásai, hanglejtései és gesztusai alapján ő a leginkább anyja lánya, a darab második legdermesztőbb karaktere Bernarda után, és ez Facskó Marica érdeme.
Sok szülőnek ez akár kötelezően ajánlott darab is lehetne: ha túl szigorúan irányítod a lányaidat, azok fellázadnak, és pont azzá válnak, amitől óvni akartad őket. Bernarda pedagógiája fájdalmas kudarc, mégis az ígéretes jövő ígérete rejlik benne. Nyissunk a világ felé, törjünk ki személyes kis barlangjainkból, és próbáljunk minél színesebben élni! – ez Bernarda lányainak üzenete.

A darab lassan száz éves, de ezt napjainkban is érdemes megfontolni. Mert sokan ma is Bernarda Alba házában élnek.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Színház

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére