A borús jövőre több film is felkészít minket. A mára már viccesen ható Mad Max sorozat, a méltatlanul elfeledett Farkasok ideje és a nemrég debütáltak: Az út és az Éli könyve. A poszt-apokaliptikus filmek sötét repertoárjából az utóbbi kettő tűnik a legérdekesebbnek. A pár hónap különbséggel megjelent filmek rengeteg formai és tartalmi jegyben hasonlítanak. A rendezők, John Hillcoat (Az út) és a Hughes testvérek (Éli könyve) nyomasztó majdhogynem monokróm meséi egy-egy kegyetlen fekete-fehér világot tárnak fel. Melyek inkább feketék. Mély feketék.
Mind a két filmben egy kataklizma által halálra ítélt világ nyer teret ahol a társadalmi önámítás mit sem ér. A mindent átszövő önzőség kibújik a civilizált ember által épített kulturális falakból. Értéktelenné válik a moralitás és az erkölcs. Így teremtik meg a napnyugati ember igazi rémálmát, a magára utaltságot. A civilizációs burok megrepedt, így már egymástól sem tarthatja távol a már szinte állattá korcsosult embereket. A két film fő motívuma a vándorlás. Az útban a túlélésért, míg az Éli könyvében egy magasztosabb célért, az újrakezdés eszményéért. Útjukat mindkét esetben tolvajok, banditák és/vagy kannibálok keresztezik. Ezekből a konfrontálódásokból fakad az a hatalmas mennyiségű és perfekt minőségű erőszak, ami egy mindent átszövő, mindenhol s mindenkor jelenlevő mozgató erő. Ezekkel az elemekkel festenek borzalmasan rideg és sajnos részben már ismerős világot. A filmekben az erőszakból és a kilátástalanságból a lehetséges feloldozás az önfeláldozó halál. Az egyetlen ellenpont ez, hogy azért mégis maradtak igaz emberi értékek.
Lassan felemészti a sokkból felállni képtelen emberiséget a saját embertelensége. Az él, aki erőszakosabb, aki vadabb. A fekete víziók megmutatják milyen, amikor ember embernek farkasává válik. Madách szavaival: „Vége az életnek, ez az emberi történelem legutolsó, szégyenletes felvonása”.
Hozzászólások