A Lossonczy Tamás-film

Ha egy művész munkáját akarjuk megérteni - és most lépjünk túl azon, hogy ez kvázi lehetetlen -, többféleképpen tehetjük. Lehet, hogy elvonatkoztatunk az emberi tényezőtől, és a műveket az alkotótól függetlenül, a maguk teljes önállóságában vizsgáljuk, egyszerűen hagyjuk, hogy hassanak. Vagy megnézzük, ki rejlik az ecsetvonások mögött. Ez utóbbi egy 105 évet megélt művész esetében már önmagában is érdekes.

Lossonczy Tamás kiállítása kapcsán két dokumentum- és egy rövidfilm került bemutatásra a Nemzeti Galériában. Ebből kettő a DATA (Digitálisan Archivált Tudás Alapítvány) nevéhez fűződik, ők vállalkoztak arra a nem könnyű feladatra, hogy riportfilmet készítenek a festőművésszel. Az eredmény  lenyűgöző. Azt nem tudnám megmondani, mennyivel vitt közelebb a festő műveinek megértéséhez… de őszintén szólva hidegen is hagy, mert a film hangulata, a művész magával ragadó bölcsessége annyira elvonta a figyelmemet, hogy el is felejtettem holmi műelemzéseken gondolkodni. Meg aztán… a művészet olyan szubjektív dolog: „ha az ember épp sült csirkecombot ebédelt sörrel, talán a Lossonczy-képeket is jobban értékeli, mint ha fáj a feje, vagy csikar a hasa” – állapítja meg nem kis öniróniával a művész. Többet nem is igazán beszél a munkájáról. Az életéről beszél, illetve az életről, mint olyan. Van mit, hiszen megélt két világháborút, halált, politikai és egyéb hangulatváltozást. Tanult, alkotott, szeretett, hibázott. Az ember végül mindent a saját bőrén tapasztal meg, de mire összeáll a kép, mire tanulunk a ballépéseinkből, általában már túl késő. De ha figyelünk, ha nyitott szemmel járunk, ha másoktól tanulunk – akár ha egy rendező szemüvegén keresztül is – akkor elcsenhetjük mások bölcsességét. Ismeri ezt az érzést mindenki, akinek volt szerencséje a nagyszülei élménybeszámolóit hallgatni: csak ülnek a karosszékben, mesélnek, és mindenki elcsendesedik körülöttük.
http://static.nol.hu/media/picture/08/17/04/000041708-3202-330.jpg
Véletlenül derült ki egy beszélgetés során, hogy Lossonczy Tamás soha életében nem látta azt a mozaikot, aminek készítésére őt kérték fel, és ami a római Magliana metrómegállót díszíti. Megtervezte, és egy combnyaktörés miatt már nem volt részese a kivitelezésnek… Nosza, több se kellett a DATA-nak, felkerekedtek, Olaszországba utaztak: a művész vázlatos forgatókönyve, és az ő vállalkozó szellemük gyümölcseképpen született meg a Magyar festők hódolata Róma népének c. rövidfilm, melynek főszereplője a mozaik maga, mellékszereplői a római metró utasai. Vajon a mindennapi rohanásban látják egyáltalán ezt a képet a falon? Vajon egy ott élő magyar tudatában van, hogy egy honfitársa műve mellett halad el nap mint nap? Érdemes néha kicsit lassítani, megállni, megnézni, mi van a falon, meghallgatni az öregeket, a művészeket, akik más szemszögből nézik a világot. Ez vezérelheti a filmek alkotóit is, akik sorozattá szeretnék bővíteni ezt a riportfilmet, és digitális formában közvetíteni azt, amit régi kultúrákban a tábortűz melletti beszélgetés jelentett. Következő alanyuk Szirtes János képzőművész lesz.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Képző

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére