A divat szociológia [Lakatos Márk interjú]

Lakatos Márk nevét már mindenki hallotta. Ő Magyarország egyik legismertebb stylistja. Humoristákat, modelleket, celebeket egyaránt öltöztet és sajátos imázzsal ruházza fel őket. Munkája elnyerte a legnevesebb divattervezők bizalmát. Évek óta a Werk Akadémia tanára, tapasztalatait különös érzékenységgel adja át tanítványainak. Vele beszélgettünk a madridi divathét utáni élményeiről és a divatszakmáról.

-A madridi divathét vendége voltál a napokban. Milyen élményekkel tértél haza?
-Évről-évre egyre színesebb a program, egyre komolyabbak a kollekciók. Nagyon sok állami segítséget kap ez a rendezvény, ezáltal egyre színvonalasabb, és így a világ divathetei közé egyre jobban beilleszkedő programot tudnak összeállítani Spanyolország divateseményein. Ez egy nagyon jó példa lehetne Magyarország számára is, hiszen sokkal kisebb ország vagyunk, gyengébb a gazdaságunk. Kevésbé van az állam olyan helyzetben, hogy erre pénzt szánjon. Benne vagyok egy divattal kapcsolatos projectben, amit a budapesti Cervantes Intézet szervez. Ez egy kiállítás, ami a divatot és az irodalmat kapcsolja össze. Egy spanyol kezdeményezés indítványozta, a spanyol, belga és magyar hármas elnökségre való tekintettel. Egy óriási kiállítás, amit húsz író és húsz divattervező alkotott, és együtt állítják ki a szövegeket és a ruhákat. Érdekesnek tűnhet az, hogy miért gondolja azt egy spanyol gazdasági szervezet, hogy jó befektetés a divat. A spanyol gazdaságnak körülbelül öt százalékát képezi a divat, s ennek majdnem két százaléka az exportra szánt divat, ráadásul olyan szektor, amit főleg kis-és középvállalatok alkotnak, s ha ezek piacképesek, és kiviszik a kollekciójukat külföldre, akkor ez a gazdaságnak egy nagyon fontos része lehet.

-Véleményed szerint Magyarország hol tart ebben a folyamatban?
-Jó lenne, ha ezt itthon is sikerülne az emberekkel elhitetni és megértetni. A divat nem egy élettől elszakadt iparművészet, hanem igenis a kultúra fontos része és ezért is jó látni, hogy Spanyolországban ez egyre fontosabb szerepet kap. Az itthoni fashion week például egy nagyon fura rendezvény, gyakorlatilag az igazán fontos emberek nem is vesznek részt rajta. Spanyolországban van egy úgynevezett divattanács, amibe belépnek az emberek, míg itthon a legnagyobb ismertséggel rendelkező divattervezők nem hajlandóak belépni a divatszövetségbe. Magyarországon mindenki széthúz és a saját igazát keresi, próbál egyik szezonról a másikra talpon maradni és a saját bemutatóit óriási pénzekkel megszervezni. Sokkal egyszerűbb lenne ezt ugyanúgy egybefogni, ahogy ez sok más országban működik és olyan platformot teremteni a magyar divatnak, ami ezt piacképesebbé tenné.

-Rengeteg hírt kaptunk rólad Madridból. A beszámolóidban gyakran találkozunk különös kifejezésekkel. Áruld el, mi az az úgynevezett Kissing Room?
-A Kissing Room egy nagyon izgalmas hely, ahol a bemutatók után összegyűlik a VIP közönség, illetve a szervezők. Itt van az a fotófal, ahol a tervezőket fotózni lehet, valamint gratulálni nekik. A madridi divathéten volt egy nagy italszponzor, s minden egyes tervezőnek a kollekciójához kitaláltak egy speciális vodka-koktélt, ami a kollekciók hangulatát, színvilágát tükrözte.

-Manapság rengeteg kritika éri a divatszakmát, elsősorban az állati szőrmék felhasználása miatt.
-Én azt hiszem, hogy ezzel nem kell foglalkozni. A divat művészet, a kultúra fontos része. Egy kedves ismerősöm azt mondta, hogy a divat szociológia, a divat képzőművészet, ha úgy akarjuk. Egy olyan társadalmi megnyilvánulási forma, amire oda kell figyelni. A nagy divattervezők filmekben kapnak szerepet, színházakban lépnek fel, jelmezt terveznek, különféle művészeti projectekben vesznek részt. Ugyanígy lehet divatot, táncot és zenét összekapcsolni, jó példa Jean-Paul Gautier, vagy Alexander McQueen. Az igazán nagy tervezők mindig is a művészetben dolgoztak, hiszen nincsenek akadémikus művészeti ágak, hanem minden keveredik. Az, hogy lehet-e szőrmét hordani vagy sem, az egy egészen más kérdéskör, hiszen szélsőséges álláspontok vannak ezzel kapcsolatban. Mivel én hordok szőrmét, valószínűleg kicsapom ezzel a biztosítékot egyeseknél, viszont érdemes elgondolkozni azon, hogy a szőrme az első olyan ruhatípus, amit az ember magára vett, ez az egyik legősibb és legtermészetesebb öltözék. Persze vannak emberek, akik borzalmas körülmények közt tartanak állatokat. Ha azt nézzük, hogy mi az igazán káros, akkor valószínűleg azok a szintetikus szálak, a vegyi, a PVC- valamint vízlepergető anyagok, amikből rengeteg ruhadarab készül.

-Egy brit áruházlánc 44-es méretű próbababákkal kampányol az anorexiás modellek ellen. Mit gondolsz erről?
-Az elmúlt fél évben a Szeretem a testem című műsor átformáltam a véleményemet arról, hogy kinek hogyan kell kinéznie. Nem véletlen, hogy egyre több topmodell kampányol a természetes testarányok mellett. Ez megjelenik a vezető divatlapok kampányaiban is, hiszen természetes arcokat, természetes embereket alkalmaznak.Sajnos a legtöbben megpróbálnak képzeletbeli alakokra és mesefigurákra hasonlítani, ami nem is lenne baj, ha ez a fajta hasonulási kényszer nem torzítaná a lelkeket. Sokan belebetegednek abba, hogy nem hasonlítanak arra a nőre, akit a fotókon látnak és ez nagyon rosszat tesz. A mese, a legenda, a mítosz maradjon meg annak, ami.

-Sokszor láthatunk téged különböző bulikon, rendezvényeken. Van kedvenc zenei stílusod, esetleg egy olyan album, amit rendszeresen hallgatsz?
-Nekem mindig is a kevert projectek tetszettek. Lady Gaga (akit sokáig nem tudtam elviselni) jellemző figurája lett a zenekultúrának és a divatnak. Nem tudok hirtelen olyan albumot mondani, ami kifejezetten a kedvencem lenne. Sokféle zenét hallgatok, klasszikus zenét egyre többet, de mindenféle műfajt kedvelek. Imádom az operát is.

-Híres divattervezők gyakran hivatkoznak múzsáikról, ötletadóikról. Neked van példaképed?
-Nagyon kevés igazi példaképem van. Tini korom legnagyobb sztárja Madonna volt, a mai napig nagy kedvencem. Egy olyan alakot képvisel, aki az elmúlt huszonöt évben megteremtette azt, amit meg kellett hogy teremtsen. Persze sokan vannak, akiket bizonyos dolgok miatt csodálok. Ilyen az anyukám. Ő egy olyan ember, aki sok rosszat kapott az élettől, mégis egy nagyon derűs figura tudott maradni. Nem vagyok egy példaképkereső ember, én a saját utamat járom.

-Megannyi munkád mellett most az Arena Plaza divatbemutatóján dolgozol. Miben lesz ez más, mint az elmúlt évek divathetei?

-Az idei szezon azért érdekes, mert egy fantázia világot kelt életre. Mesevilágot vár a közönség. Ha megvannak a fizikai lehetőségek, akkor bármit meglehet csinálni. Az idei show címe Wonderland, csodaország. Ennek nyújtjuk egy nagyon izgalmas lenyomatát az Arena Plazaban.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Divat-Design

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére