21 GRAMM

Ez a film a remény és emberség, az élni akaró lendület és a túlélés története. Akár félünk a haláltól, akár nem, egyszer biztosan eljön. A halál pillanatában a testünk 21 grammal könnyebb lesz. Vajon a lélek teszi ki ezt a súlyt? Vajon ezt a terhet azok viselik, akik túlélnek minket?

Szereplők: Sean Penn, Benicio Del Toro, Naomi Watts
Charlotte Gainsburg, Melissa Leo
Rendező: Alejandro González Inárritu

A 21 GRAMM az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című film Oscar-díjra jelölt rendezője, Alejandro González Inárritu új filmje. Ez a film a remény és emberség, az élni akaró lendület és a túlélés története. Akár félünk a haláltól, akár nem, egyszer biztosan eljön. A halál pillanatában a testünk 21 grammal könnyebb lesz. Vajon a lélek teszi ki ezt a 21 grammot? Vajon ezt a 21 grammnyi terhet azok viselik, akik túlélnek minket?
A 21 GRAMM című film főszerepeit a háromszoros Oscar-jelölt s immár Oscar-díjas Sean Penn, az Oscar-díjas Benicio Del Toro, és több filmes díjjal elismert Naomi Watts játssza. A film világpremierjén, a 2003. évi Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon mindhárom színész óriási elismerést aratott: Sean Penn nyerte el a Legjobb Színész díját, Benicio Del Toro és Naomi Watts pedig a Közönség-díjat érdemelte ki Legjobb Színész és Legjobb Színésznő kategóriában. 2004-ben a Filmakadémia Naomi Watts-ot jelölte a Legjobb Női Főszereplőnek járó Oscar-díjra, Benicio Del Torót pedig a Legjobb Férfi Mellékszereplőnek járó Oscarra.
A 21 GRAMM című film, amelyet Guillermo Arriage (Amores Perros / Korcs Szerelmek) írt, három ember érzelmi és fizikai értelemben egyaránt magasfeszültséggel telített létezésének kérdéseit kutatja, életük néhány hónapját bemutatva. Egy baleset váratlanul egymásba fonja sorsuk fonalát, és közös történetük a szerelem csúcsaira, a bosszú mélységeibe és a megváltást hozó jóvátétel ígéretéig ragadja őket.

Paul Rivers (Sean Penn) professzor és a felesége, Mary (Charlotte Gainsburg) házasságuk élet és halál közötti ingatag egyensúlyával szembesül. A férfi halálos beteg, szívátültetésre vár, miközben az asszony abban reménykedik, hogy mesterséges megtermékenyítés segítségével sikerül teherbe esnie közös gyermekükkel.

Cristina Peck (Naomi Watts) felelőtlen életvitelű múltját hátrahagyva asszonnyá érett. Húgának, Claudia-nak (Clea DuVall) szerető nővére, Michaelnek (Danny Huston) jó felesége, és két kislány gondoskodó édesanyja. Cristina családjából sugárzik a remény és az öröm.
A társadalmi-gazdasági ranglétra jóval alsóbb fokán, az ex-fegyenc Jack Jordan (Benicio Del Toro) és felesége, Marianne (Melissa Leo) küszködve teremtik meg gyermekeiknek a mindennapi kenyeret, miközben Jack újra erős elkötelezettséggel fordul a valláshoz.
Egy – számos életet követelő – baleset folytán ezeknek a házaspároknak a sorsa közös pályára kerül. A baleset után Paul szembeszegül saját halandóságával, Cristina a tettek mezejére lép, hogy el tudja fogadni jelenét, és talán a jövőjét is, Jack hite pedig próbatétel elé kerül. Ha akármelyikük is vissza akarná nyerni lelki egyensúlyát, azért a többieknek nagy árat kellene fizetniük. De az élni akarás, és az emberi ösztön, amivel egy másik ember segítő kezéért nyúlunk, mindvégig ott van, mindegyikükben.

Azt mondják, halálunkkor testünk 21 grammal könnyebb lesz Egy ötcentes pénzérme, egy kolibri, egy szelet csokoládé súlya – és talán az emberi léleké is.
A 21 GRAMM az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című film Oscar-díjra jelölt rendezője, Alejandro González Inárritu új filmje. Mint előző játékfilmjében, az idő, mint a prizma a fényt, ezúttal is szinte eltéríti az elbeszélés struktúrájának vonalát. Míg elmeséli a történetet, a film szinte észrevétlenül, lágy váltásokkal mozog múlt és jelen között, de sosem tér le a megváltást ígérő jövőhöz vezető útról. A néző aktív részese ennek az útnak, az első filmkockától kezdve. "Ahogy pereg a film, a néző rájön, hogy mi is történik, és hogy a dolgok hogyan függenek össze." — mondja Robert Salerno producer.
Inárritu, aki ismét az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című filmjének forgatókönyvíróját, Guillermo Arriaga-t választotta munkatársul, ezúttal is a megingathatatlanul bátor realizmust ötvözi az élet kínálta lehetőségekbe vetett szilárd hittel. Az új film, mondja a rendező, meditáció, amely az emberi élet komplexitásának néhány elemét kutatja: a veszteség, függőség, szerelem, bűntudat, véletlen egybeesések, bosszú, kötelesség, hit, remény és a jóvátétel, a megváltás kérdéseit. Én a sok-dimenziós és ellentmondásos figurákat szeretem, amilyen én magam is vagyok, és amilyen, azt hiszem, minden emberi lény, akit csak ismerek. Senki sem egyszerűen jó vagy rossz. Mi valamennyien ott lebegünk a körülmények óriási univerzumának tengerében. Szeretem megmutatni a figurák gyengéit és erős oldalát is, anélkül, hogy ítélnék fölöttük, mert csak így tudnak feltárni dolgokat a mi emberi létezésünk állapotáról.
Munkatársa, Arriaga hozzáteszi: Mindig, minden munkámban szerepel egy erkölcsi kérdés; erkölcsi kérdés abban az értelemben, hogy a döntések következményekkel járnak. Majdnem minden munkám arról szól, hogy a halottak hogyan befolyásolják az élőket.
A 21 GRAMM című film forgatókönyve eredetileg spanyol nyelven íródott. Helyszínként kezdetben Mexico City-t képzelték (bár ezt sosem írták le), majd a film tucatnyi változaton át érte el végső formáját, amely végül Észak-Amerika középső vidékére teszi a helyszínt. Inárritu azonban megjegyzi, hogy sose volt előre kidolgozott koncepció. A lehető legjobban szerettem volna elmondani a történetet. Ez egy hosszú, három évig tartó folyamat volt, Guillermo és az én számomra, pontosan úgy, mint az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című filmünk esetében is. Mint az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című filmben, itt is három emberről van szó, akiket egy baleset köt össze és az elbeszélés az ő belső – és külső – fejlődésük különböző állomásait kíséri végig.
Sokan azok közül, akik együtt dolgoztak a rendezővel az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című filmjén is, ezúttal is munkatársak voltak, már kezdettől fogva. Ilyen a látványtervező Brigitte Broch és a zeneszerző Gustavo Santaolalla. Inárritu tréfásan jegyzi meg: Úgy éreztem magam, mintha egy, az USÁban turnézó rock-and-roll banda lettünk volna, akik egy univerzális dalt játszanak.
A filmalkotók körének egy másik, visszatérő kulcsfigurája Rodrigo Prieto, az operatőr, aki a 21 GRAMM című filmet a saját megfogalmazása szerint abszolút realisztikus stílusban forgatta, hisz ez az a stílus, ami illik egy olyan filmhez, amelynek a témái a születés, az élet és a halál.
Soha fel sem merült, hogy Prieto esetleg ne venne részt a film munkáiban. Alejandro olyan, mintha a családom lenne. – jegyzi meg Prieto. Nemcsak nagyon jó munkakapcsolat alakult ki köztünk, hanem őszinte barátság is, és szerencsére, versengésről pedig szó sincs. – mondja nevetve.
Csodálom és tisztelem Alejandrót. Ha van valami különleges kívánsága egy jelenettel kapcsolatban, és úgy érzi, hogy annak úgy kell lenni, akkor tudom, hogy azt meg is kell csinálnunk a kedve szerint. Tudom, hogy igaza van és én meg is csinálom, kerüljön bármibe, mert megbízom az elképzeléseiben. Ő olyan ember, aki vállalja a kockázatot, és a munkatársait is arra ösztönzi, hogy merjenek kockázatot vállalni. Nem fél a hibáktól, mert még a hibák elkövetésével is lényegében különböző alternatívákat próbálunk ki. Ő és én szeretjük a dolgokat előre eltervezni – a történés sorrendjében forgatunk, nem a képes forgatókönyv szerint -, de amikor ott vagyunk a beállított jelenet forgatásán, és a színészek valami mást csinálnak, akkor ahhoz igazodunk.
A 21 GRAMM című film csaknem minden felvétele kézi kamerával készült, ami a feszültségnek olyan fokozott érzését kelti, amelyet mélységesen érzékelni fog a néző is. Prieto, aki saját kézi kamerájával dolgozott, jobban szereti ezt a kézi módszert, mert ez közvetlenül, azonnal megragadja a pillanatot, és a bármi megtörténhet érzését kölcsönzi. Reagálok arra, amit a színészek tesznek – többnyire tudom, hogy mi fog éppen történni, de megpróbálok elfeledkezni róla és csak az adott pillanatot érezni. Megpróbálom elképzelni, beleélni magam abba, amit a színészek éreznek. Az operatőr beavatkozása, ha besétál egy fénymérővel, vagy instrukciókat ad, azzal a veszéllyel járhat, hogy megtöri a színész különleges, célzott koncentrációját vagy hangulatát. Én megpróbálok erre olyan érzékenyen ügyelni, amennyire csak lehet. A kamera egyben tanúja is annak, ami ezekkel a figurákkal történik. Amikor a kamera működik, akkor én is ott vagyok bent, a dolgok közepében, intim közelségbe kerülök a színészekkel, és a számukra ez nem lehet kényelmetlen.
A 21 GRAMM című film esetében, tekintve a színészek kaliberét, akikkel dolgoztunk, hihetetlen élmény volt látni őket játék közben, ott lenni egész közel, amikor a figurákat szinte életre keltették. Néhányszor valósággal meghatott a jelenet és az abban rejlő érzelmek, egyszer vagy kétszer még könnyeztem is a meghatottságtól.
Inárritu megjegyzi: Ismét kézi kamerát használtunk (mint az Amores Perros / Korcs Szerelmek című film esetében is), de ezúttal kicsit másképp. Ez nagy szabadságot és rugalmasságot biztosít az elbeszélés és a film stílusa szempontjából. Néha a kamera nem több mint egy megfigyelő, mintegy együtt lélegezve a jelenettel, de nagyon passzívan; máskor meg leíró, magyarázó jellegű, ami bemutat valamit, és nagyon aktív. Megpróbáltam úgy használni a kamerát, ahogy egy festő használja az ecsetjét.
Prieto hozzáteszi, hogy a címben szereplő 21 gramm nem jelenik meg vizuálisan. De a filmben szereplő figurák mind vagy közel vannak a halálhoz, vagy hozzájuk közelálló emberek haltak meg. A halál az, ami az életük eseményeit mozgatja. A halálon keresztül fedezik fel az életet.
Maga a történet nagyon megrázó. De a képek mégsem sikoltanak a néző fülébe. A film látványa szerkezetes – a realizmus elemeiből szőve, de bizonyos fokig éles vonalakkal felvázolva. Az életnek megvan a szépsége, még akkor is, amikor kemény próbára tesz.
Salerno megjegyzi: Alejandróval együtt dolgozni annyit jelent, hogy nagy a fordulatszám. Alejandro szereti hallani mindenki véleményét – az operatőr, a jelmeztervező, a látványtervező, akárki véleményét – és aztán ezeket a mozaikdarabkákat összerakja. Rendkívül szenvedélyes mindennel kapcsolatban, ami bekerül egy forgatókönyvbe vagy egy filmbe. Ez az energia és szenvedély inspirációként hat a stábra és a színészekre.
A forgatást néhány hetes próbaidőszak előzte meg, és mind a figurák megformálásának, mind a forgatás előkészítésének kulcseleme volt a széleskörű kutatómunka. Háttér-kutatásra volt szükség minden egyes foglalkozásra vonatkozóan, ami csak feltűnt a filmben, úgyhogy órák százait töltötték orvosok, professzorok, lelkészek foglalkozását, életét fürkésző interjúkkal. A statiszták, amikor csak lehetséges volt, a valódi életüknek megfelelő szerepben tűntek fel: a kardiológusokat kardiológusok, a kórházi nővéreket nővérek játszották. Még az étterem személyzetét is a helyi étkezde dolgozói közül verbuválták. Megszállott tréningezők úsztak a medencében és jelentek meg a közösségi központban játszódó jelenetekben.
A most a családja (és talán saját maga) érdekében jó útra tért ex-fegyenc, Jack szerepére kiválasztott Oscar-díjas Benicio Del Toro úgy találkozott először Inárrituval, hogy előzőleg már látta az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című filmjét, amely kivívta csodálatát. Nevetve emlékszik vissza, hogy kezdetben spanyol-angol keveréknyelven beszélgettek. Filmekről, rendezőkről beszéltünk — kicsit pletykáltunk.
Del Toro kezdettől fogva úgy érezte, hogy a 21 GRAMM forgatókönyve fantasztikusan nagyszerű. Van benne lélek, nem is kevés. Mélyre ás a lelkekben ez a dráma, és három nagyon emberi történetet mond el. Amikor már a jelenetek forgatásánál tartottak, Del Toro úgy találta, hogy a rendező bátorító személyiség. Olyan volt, mint az apa a stáb nagy családjában – egy jó apa. Mindenkit bevont, összefogta a társaságot. Megbeszéltük a dolgokat, és ha valamit nem értett, akkor arra rákérdezett.
A színésztársaira vonatkozóan Del Toro így nyilatkozik: Ha az ember olyan színészekkel dolgozik együtt, mint Sean Penn és Naomi Watts, az nagyon megkönnyíti a dolgát. Amikor Sean és Naomi játékát figyeltem a kamera mögül, az sose hagyott hidegen – olyan volt, mintha az első sorban ülnék egy nagyszerű előadáson.
Del Toro korábban már dolgozott együtt Sean Penn-nel – habár nem a vásznon, hanem úgy, hogy Penn volt a rendezője két filmben is. Del Toro így beszél erről: Nagyszerű Sean-nal együtt dolgozni, rendezőként és színészként egyaránt. Nemcsak a saját figuráját érti, hanem az összes figurát. Naomival pedig olyan volt, mintha szavak nélkül is értettük volna egymást. Mindegyikünknek érzelmeket kellett feltárnunk.
Saját figuráját Del Toro úgy látja, mint egy jó lélek, aki mindent a vallásra alapoz, hogy valamilyen módon biztosítva lássa a sorsát. Vannak, akik az alkoholban, vannak, akik a kábítószerben keresik a támaszt, Jack Jordan a hitébe veti minden reményét. Mindenkinek az életében vannak olyan pillanatok, amelyeket szeretne meg nem történtté tenni, és a 21 GRAMM című filmben Jacknek van egy ilyen pillanata. És akkor kérdezgetni kezdi a vallását, de akárhová fordul, nem kap a kérdésére jó választ. Újra kell értékelnie mindent, amiben addig hitt.
Inárritu megjegyzi, hogy – hasonlóan a figurához – Del Toro maga is kérdésekkel boncolgatta és elemezte a forgatókönyv és a saját maga által alakított figura minden kis részletét. Mindennek tudni akarta az okát, még mielőtt a forgatás elkezdődött. Ismerni akarja a figurát minden szempontból, amit csak el lehet képzelni. Öt hónappal a forgatás előtt kezdtem el vele dolgozni.
Egy színészben az egyik legfontosabb dolog a belső élete, és Benicio belső élete rendkívül mély. Rengeteg, a legbelső énjében zajló dolgot szinte szemmel követhetünk, ha mindössze annyit teszünk, hogy a kamera kíséri az arcát. Semmit nem csinál, a szemei beszélnek és közben egy csomó dolog zajlik benne. Benicio egy filmre termett "állatfaj".
A film női főszerepét Naomi Watts játssza. Ő Cristina, egy ma már jómódú feleség és anya, aki legyőzte múltja kábítószer függőségét, de most egy elkeserítő jelennel és bizonytalan jövővel szembesül. Mint egyike annak a sok-sok rajongónak, akiket az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című film elvarázsolt, Watts kijelenti: Alejandro volt a fő vonzerő. Ő és Guillermo eljöttek meglátogatni, mikor én még a The Ring (A Kör) című filmet forgattam. A 21 GRAMM forgatókönyvén akkor még dolgoztak, de én azt mondtam: "Látatlanban is, én már most vállalom. Vegyetek számításba."
Később, amikor megkaptam a forgatókönyvet, elolvastam és azt gondoltam: "Ez életem második briliáns szerepe", a Mulholland Drive után. Nagyon nehéz az az utazás, amin a figurák keresztülmennek, van benne szenvedés, de benne van az a felismerés is, hogy milyen értékes is az életünk. Csak ez az egy élet adatott, amit most élünk. Cristina oly sok érzelmet átél. Az első perctől kezdve szerettem a figurát; gyönyörű a lelke.
Watts azonnal társ volt Inárritu hitelességre, kutatómunkára és előkészületekre vonatkozó elképzeléseiben is. Bíztam Alejandróban. Ő a lehetőségek határáig megy el. Minden nap kihívás volt; érzelmileg óriási tétek forogtak kockán, és én olyan figurát akartam alkotni, akiben valódi a gerinc. Cristina alakját a próbaidőszak során és saját kutatómunkám segítségével formáltam meg.
Elmentem csoport-terápiás foglalkozásokra, amelyeket olyan szülőknek tartottak, akik elvesztették a gyermeküket. Itt nagyon mély kapcsolat szövődött köztem és egy asszony között. Úgy érzem, hogy talán egy kicsit sikerült közel jutnom egy ilyen figura ábrázolásához, de azt a fájdalmat persze el sem lehet képzelni…
Olyan volt, mintha egy nyitott szív feküdt volna előttünk. – emlékszik vissza Inárritu. Naominak a forgatás alatt többször is elcsuklott a hangja, szinte szólni sem tudott a megrázkódtatástól. Minden jelenetbe beleadta szívét-lelkét. Fantasztikusan széles a skála, amin játszani tud, és rendkívüli szakértelemmel képes improvizálni az adott anyagból.
Azokról a színésztársairól, akikkel most dolgozott először, Watts így beszél: Remek volt a próbaidőszakunk. Benicio fantasztikus és én nagyon tisztelem a munkáját. Mindketten kölcsönösen értjük egymás figura alkotási folyamatát; tekintettel a figuráink státusára, nem voltunk együtt valami sokat.
Sean munkáját már 20 éve csodálom. Az ő szerepe sokkal inkább reagáló jellegű, mint az enyém, úgyhogy intenzív dinamizmus alakult ki köztünk. Míg együtt dolgoztunk, úgy éreztem, hogy támaszkodhatom rá.
Penn Paul Rivers, egy matematikus szerepét játssza, aki – hirtelenjében – egyszerre viaskodik a házasságával és önnön halandóságával, míg egy új fordulat az életében radikálisan meg nem változtatja addig követett prioritásait.
Inárritu lelkesedik: Seannal dolgozni olyan, mint labdarúgást játszani David Beckhammel, vagy kerékpározni Lance Armstronggal – a játék színvonala egyszeriben rendkívül magas lesz, és még az elvárásaidat is túlszárnyalja. Sean nem racionális alapon közelít a dolgokhoz; ő csak csupa intuíció és tiszta érzelem. Néhányszor együtt olvastuk, vitattuk és próbáltuk a jeleneteket, és mindig mindent azonnal értett és magába szívott.
Életet lehel a figurába, ott a szemed láttára, mint egy varázsló. Egy egyedülálló, nyugodt, és a legbelső énjében zajló folyamat jellemzi őt; nem szeret próbálni, és már előzőleg túl sokat gondolkozni az alakításon. Egyike a legérzékenyebb, legintelligensebb, legeredetibb és legnagyvonalúbb fickóknak, akiket valaha ismertem. Ilyenfajta integritást nagyon ritkán lehet találni a filmes világban.
Arra a kérdésre, hogy mi vonzotta a 21 GRAMM című filmhez, Penn így felel: Ez nagyon egyszerű: egy nagyon kalandos elbeszélés, nagyon emberi figurák, és egy rendező, akinek az első filmje nagyon mélyen érintett, nagyon komoly húrokat pendített meg bennem. Alejandro filmalkotói hozzáállásának agresszív természete, az a mód, ahogy ez nagyon valós figurákkal és körülményekkel van összhangban, ez nekem tényleg szárnyakat ad.
Penn hozzáteszi, az általa már rendezett színésztársáról szólva: — Benicio az egyik kedvenc színészem a manapság foglalkoztatott színészek között. Olyan súlyos a vásznon, és annyi lélek van benne! Végtelenül invenciózus, valóságos kincs.
Watts-ról, akivel azóta már egy második közös filmet is forgatott, Penn így nyilatkozik: Imádtam Naomival dolgozni! Imádtam! Imádtam! Imádtam! Naomi spontán, okos, óriási módon tehetséges, és teljes odaadással dolgozik. Ledönti a korlátokat.
A 21 GRAMM című film forgatása 2002. decemberében kezdődött és 11 hét alatt be is fejeződött. A forgatásra alapvetően Memphis, Tennessee-ben került sor, habár a kész film végleges forgatókönyvében nincs határozott utalás a helyszínre. Prieto így magyarázza: Nem azt akartuk, hogy a történet Memphis, Tennessee-ben játszódjék, hanem hogy ez lehessen bárhol Amerikában — vagy akár az egész világon. A forgatókönyv ezekről a figurákról szól és arról, hogy mit élnek át.
Habár a vásznon ezt nem jelzik, minden jelenetet valós helyszíneken forgattak. A Memphis-ben lévő, és a filmen látható helyszínek között van a Grace-St. Luke"s Episcopal School, azaz egy egyházi iskola tornaterme (ahol az úszómedencés jeleneteket forgatták), a Windyke Country Club, a North End étterem és a jómódú Chickasaw Gardens városnegyed.
A valódi helyszínek téliesen zimankós hitelessége nagy hatással volt a színészekre, attól a perctől kezdve, hogy elkezdték a munkát. Kezdett hideg lenni, amikor én ott voltam, de amikor Naomi és Sean kezdte forgatni a jeleneteit, akkor aztán tényleg hideg volt. – mondja nevetve Del Toro.
Salerno így magyarázza: Ezek a valós helyszínek tényleg felkeltették azt az érzést a színészekben, hogy hol is vannak, és lehetővé tette, hogy érezzék a realitást és a jelenlétet. Elsősorban arról volt szó, hogy a színészek számára teremtsük meg a környezetet – és persze Alejandro számára, aki szereti érezni annak a helynek az energiáját, ahol éppen van. Építhettünk volna, például, egy ravatalozót a jelenethez, de van annak egy speciális atmoszférája, ha egy valódi ravatalozóba lép be az ember – és mi ki akartuk használni ezt a hangulatot, és sikerült is.
Tekintve, hogy a film helyszínét valahol Amerika középső részén képzelték el az alkotók, Memphis-re esett a választás, mert itt megtalálták az embereknek és helyszíneknek azt a sokféleségét, amire szükségük volt, hogy a 21 GRAMM minden filmkockája színnel és élettel teli legyen. Inárritu úgy találta, hogy egyedülálló, és teljesen más, mint az összes város az Egyesült Államokban, ahol addig jártam. Egy kicsit egy latin-amerikai városra emlékeztet engem. Memphis-nek nagyon erőteljes személyisége van, és az ottani emberek még mindig két lábbal a földön járnak. Ez Amerika szíve, amit valami nosztalgikus, szomorú érzés leng körül. Szinte hallod a blues hangját, amint száll a levegőben, és érzed a Mississippi folyamból áradó erőt.
Prieto megjegyzi, hogy elkerülhetetlen volt, hogy a film végül tükrözze a város atmoszféráját, textúráját, városképét. Megmutatjuk a város jellegét. Én valósággal beleszerettem a városba, a nagyszerű látványokba, és az emberekbe is. Memphis-ben a társadalmi ranglétra minden szintje megtalálható, mint ahogy ebben a filmben is. Vannak új épületek, valahogy mégis egy régi város benyomását kelti.
A forgatókönyvíró, Arriaga William Faulknert említi, mint aki igazán nagy hatással volt rá, és akinek a műveit tanította is. Míg Memphis-ben voltak, Arriaga talált rá időt és lehetőséget, hogy elzarándokoljon a híres író Oxford, Mississippiben lévő, szinte szentélyként tisztelt házába.
A forgatás utolsó két hetében Albuquerque, New Mexico közelében dolgoztak. Egy egész hetet töltöttek egy Grants nevű, egyetlen szűk utcából álló városkában, egy olcsó kis motelben és környékén. Egy másik helyszín volt ezen a környéken a Zia Pueblo nevű, szederbokrokkal, cserjével benőtt, terméketlen füves terület, amelynek fenséges látványa valóságos meglepetés volt. Salerno megjegyzi, hogy a New Mexicói helyszínek a sivatag dermedt merevségét idézték, ami óriási kontrasztot jelentett Memphis után, de a sztorinak ezen a pontján éppen erre volt szükség.
Az általunk használt különböző nyersfilmek különböző textúrát kölcsönöznek a figuráknak, attól függően, hogy a történet adott pontján milyen érzelmi állapotban vannak. – mondja Inárritu.
Prieto ezt részletesen kifejti: Amikor a dolgok egyre nehezebbé válnak a figuráink számára, akkor szemcsésebb filmet használunk. Amikor a dolgok tisztázódni látszanak, vagy jobbnak tűnnek, a film nem annyira szemcsés. A képkivágások és a kamera-mozgás is tükrözi ezt — amikor a dolgok egyensúlyban vannak a figurák körül, hagyományosabb képkivágásokat alkalmazunk.
De az átfogó vizuális benyomást bizonyos fokig egységessé is teszik egy olyan, elszíntelenedést-fakulást eredményező eljárással, amelyet a film negatívjának kidolgozása során alkalmaznak. Én így nőttem fel, én így láttam a hazám színeit. – magyarázza Inárritu. Rodrigo és én megvitattuk ezt, még mielőtt a forgatás elkezdődött. Láttunk néhány fényképet, és azok is inspiráltak minket.
Minthogy erről a megoldásról már a munka korai szakaszában döntöttek, jegyzi meg Broch, a team bizonyos módosításokat fogadott el, úgyhogy a bordóink és liláink átmentek barnába, a vörösek pedig feketébe. Rodrigóval fantasztikus dolgozni, és magától értetődő, hogy fontosabb, hogy én igazítsam a munkámat az övéhez , hogy minden olyan legyen, amire neki van szüksége az általa elgondolt megvilágításhoz.

SEAN PENN (Paul Rivers)
Több mint két évtizedes pályafutása során Sean Penn az amerikai film szinte fétisként emlegetett alakja lett. A 2003. évi Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon a Legjobb színész díját nyerte a 21 GRAMM című filmben nyújtott alakításáért.
Háromszor jelölték Oscar-díjra Legjobb Színész kategóriában, Jessie Nelson: I Am Sam (Nevem Sam), Woody Allen: Sweet and Lowdown (A Világ Második Legjobb Gitárosa), Tim Robbins: Dead Man Walking (Ments Meg, Uram!) című filmekben nyújtott alakításáért. Az utóbbi két alakítás Golden Globe jelölést is hozott, harmadik Golden Globe jelölést pedig Brian De Palma: Carlito's Way (Carlito Útja) című filmje hozta meg neki. Két SAG Award jelölést is kiérdemelt (I Am Sam / Nevem Sam, Dead Man Walking / Ments Meg, Uram!). A Titokzatos folyóban nyújtott alakításáért 2004-ben Sean Penn elnyerte a Legjobb Férfi Főszereplőnek jéró Oscar-díjat.

BENICIO DEL TORO (Jack Jordan)
A 2003-as Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon Benicio Del Toro nyerte a Lion of the Public Közönségdíjat Legjobb Színész kategóriában, a 21 GRAMM című filmben nyújtott alakításáért Legjobb Férfi Mellékszereplő kategóriában Oscar-jelölést kapott.
Steven Soderbergh Traffic című filmjében nyújtott alakítása Oscar-díjat hozott, s emellett még számtalan más díjat is: Golden Globe, Screean Actors Guild, BAFTA, New York-i Filmkritikusok, Filmkritikusok Országos Szövetsége, Chicago-i Filmkritikusok, és a Berlini Nemzetközi Filmfesztivál Ezüst Medve díja. Az Independent Spirit Awards díjat Legjobb Mellékszereplő kategóriában kétszer nyerte el: Bryan Singer: The Usual Suspects (Közönséges Bűnözők), Julian Schnabel: Basquiat.
A Puerto Rico-i születésű Del Toro Pennsylvaniában nőtt fel. Kaliforiában, San Diegóban járt egyetemre, ahol megosztotta idejét a színészi és festészeti tanulmányok között. Számos diák-produkcióban lépett fel, és így került el egy dráma fesztiválra, New York-ba.
New York-ban maradt egy időre, ahol színészetet tanult, majd Los Angeles-ben folytatta tanulmányait, ahol már televíziós szerepeket is kapott. Jelentős televíziós szerepe az NBC Emmy-díjas mini-sorozatához kötődik (Drug Wars: The Camarena Story).

NAOMI WATTS (Cristina Peck)
A 2003-as Velencei Nemzetközi Filmfesztiválon Naomi Watts nyerte a Lion of the Public Közönségdíjat Legjobb Színésznő kategóriában, a 21 GRAMM című filmben nyújtott alakításáért, valamint a Legjobb Női Főszereplő kategóriában Oscar-díjra jelölték.
David Lynch Mulholland Drive című, a 2001-es Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon bemutatott filmjében nyújtott alakításával Watts világsikert aratott. Számos kritikusi csoport és szövetség tüntette ki díjjal Legjobb Színésznő kategóriában, köztük a Filmkritikusok Országos- valamint Chicago-i Szövetsége. A Holnap Női Filmsztárja címet érdemelte ki a filmipar ShoWest seregszemléjén, és a Hollywood-i Filmfesztiválon Átütő Sikerű Szerepformálás kategóriában az új felfedezetteknek járó Hollywood Discovery Award díjjal ismerték el teljesítményét.

CHARLOTTE GAINSBOURG (Mary Rivers)
Charlotte Gainsbourg sok elsőrangú európai filmrendező filmjében szerepelt. Kétszer nyert César-díjat, ami szülőhazájában, Franciaországban az Oscar-díj megfelelője. Első César-díját 15 évesen nyerte Legígéretesebb Színésznő kategóriában (Claude Miller: L'effrontée). A rendező La Petite Voleuse (Kis Tolvajlány) című filmjében is játszott, ezért az alakításért César-díjra jelölték Legjobb Színésznő kategóriában. Később ugyanilyen jelölést érdemelt ki Marion Vernoux: Love, etc. című filmjével. Daniéle Thompson: La Buche című filmjében nyújtott alakítását César-díjjal jutalmazták Legjobb Női Mellékszereplő kategóriában.
Játszott édesapja, a zeneszerző/filmalkotó Serge Gainsbourg Charlotte for Ever című filmjében; játszott együtt az édesanyjával, a színésznő Jane Birkin-nel Agnés Varda Kung-Fu Master című filmjében, amelynek édesanyja egyben a társszerzője is. A The Cement Garden (A Cementkert) című filmben nagybátyja, Andrew Birkin volt a rendezője. A film számos díjat nyert, köztük a Berlini Nemzetközi Filmfesztiválon az Ezüst Medve díjat Legjobb Rendező kategóriában, a fődíjat a British Film Festival rendezvényén a franciaországi Dinard-ban. Charlotte Gainsbourg személyes sikere az alakítását elismerő díj Legjobb Színésznő kategóriában az 1994-es Festival Scrittura e Immagine alkalmából.

MELISSA LEO (Marianne Jordan)
Melissa Leo legismertebb szerepe az NBC Homicide: Life on the Street című díjnyertes sorozatának detektív figurája. Az ABC All My Children című produkciójában nyújtott alakításáért Emmy-díjra jelölték.

CLEA DUVALL (Claudia Williams)
2003 őszén Clea DuVall az HBO legújabb, Carnivále (A Vándorcirkusz) című sorozatában látható, Nick Stahl oldalán. Az egyes önálló részek rendezői között van Rodrigo Garcia is.
Los Angeles-ben született és nevelkedett. A színészet iránt a művészeti középiskolában kezdett érdeklődni. Még tanulmányait folytatta, amikor már fellépett színpadi produkciókban. Pályakezdőként a film és a televízió azonnal foglalkoztatni kezdte.

ALEJANDRO
GONZÁLEZ INÁRRITU

(Rendező/Producer)
Alejandro González Inárritu Amores Perros (Korcs Szerelmek) című első játékfilmjének világpremierje a 2000. évi Cannes-i Nemzetközi Filmfesztiválon volt. A Fesztiválon a filmet a Critics' Week Nagydíjával (Grand Prix) tüntették ki. Mint a film rendezője, Oscar-jelölt volt a következő évben, ugyanekkor magát a filmet is Oscar-díjra jelölték Legjobb Idegen Nyelvű Film kategóriában.
Inárritués a film számos más elismerést is kiérdemelt: BAFTA díj Legjobb Idegen Nyelvű Film kategóriában, ugyanebben a kategóriában Golden Globe jelölés és a New York-i Filmkritikusok díja, A Londoni Filmkritikusok díja Legjobb Rendező kategóriában, valamint az alábbi Nemzetközi Filmfesztiválok díjai: Bogota, Chicago, Kuba, Edinburgh, Flandria, Moszkva, San Sebastian, Sao Paolo, Toronto, Tokio. Mindezek mellett a Mexikói Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia Silver Ariel díját (az Oscar-díj mexikói megfelelőjét) a film elsöprő sikerrel 13 kategóriában nyerte el.
2001-ben Inárritu produkciójában és rendezésében készült a Powder Keg című rövidfilm a BMW sorozat számára, amelyben Wong Kar-wai, Ang Lee, Guy Ritchie és a néhai John Frankenheimer legújabb munkái is helyet kaptak, hogy csak néhányat említsünk. A Powder Keg három Clio Awards díjat nyert és a Time Magazin a legjobb reklámfilmekről összeállított listáján a 2. helyet érdemelte ki.
2002-ben Inárritu egy rövidfilmet rendezett a sokpartneres koprodukcióban készült Szeptember tizenegy – 11'09"01 film részeként, amelyet César-díjra jelöltek. A világ minden részéből való filmalkotók vettek részt ebben a filmben, hogy reagáljanak 2001. szeptember 11. szörnyű eseményeire: Sean Penn,aki a 21 GRAMM című filmben is szerepel, Youssef Chanine, Amos Gitai, Shohei Imamura, Claude Lelouch, Ken Loach, Samira Makhmalbaf, Mira Nair, Idrissa Ouedraogo és Danis Tanovic.

RODRIGO PRIETO, A.S.C., A.M.C. (Operatőr)
Az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című film felhívta a filmes világ figyelmét Rodrigo Prieto operatőrre. Alejandro González Inárritu rendezővel való közös munkája számos elismerést hozott Prietónak, köztük a Silver Ariel Award (az Oscar-díj mexikói megfelelője) és a Golden Frog Award díjakat, utóbbit az Operatőr Művészek Camerimage Nemzetközi Filmfesztiválján.

GUSTAVO SANTAOLALLA (Zene)
Gustavo Santaolalla már korábban is dolgozott együtt Alejandro González Inárritu rendezővel az Amores Perros (Korcs Szerelmek) című filmen, amihez eredeti zenét szerzett. Az elismerés sem maradt el: Silver Ariel díjat (az Oscar-díj mexikói megfelelője) kapott a filmért. Együtt dolgozott a rendezővel a Szeptember tizenegy – 11'09"01 című koprodukciós filmhez általa készített részen is.
1967-ben megalapította a legendás Arco Iris nevű argentin együttest, akik úttörő módon elegyítették a rockzenét és a latin-amerikai népzenét. 1981-ben jelent meg első szólólemeze, amelyet 1995-ben, majd 1998-ban újabb lemezek követtek (Santaolalla, GAS, Ronroco).
Producerként Latin-Amerika legtehetségesebb zenészeivel dolgozott együtt. Ha a "rock-en-espanol" ma egész Amerikában ismert globális mozgalom, akkor ez azoknak a nagy példányszámban eladott Anibal Kerpel lemezeknek tudható be, amelyek Santaolalla produkciójában jelentek meg. Surco Records nevű cége révén olyan művészek nagylemezeinek a megjelenése körül bábáskodott, mint Molotov, Café Tacuba, Caifanes, Maldita Vecindad, Divididos, Bersuit, La Vela Puerca, Puya, Arbol, El Otro Yo, Fiebre, Dracma, Juanes.
A Latin Grammy díjat 2000-ben, a díj alapítása évében elnyerte, azóta számos alkalommal jelölték, és három további lemezért el is nyerte 2003-ban.
Filmen is dolgozott, zenei tanácsadója volt Miguel Arteta rendezőnek Star Maps (Csillagképek) című filmje zenei összeállításában.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére