Kódjátszma: A norvég, a meleg matematikus és a középkor

2015. 02. 03. 21:27 - Molnár Kata Orsolya/filmtekercs
Az európai és amerikai filmkészítés hagyományaiból olyan arányban táplálkozik, hogy a végeredmény tökéletesen fogyasztható...

A Kódjátszma 8 kategóriában indul az Oscarért. Méghozzá minden joggal. Bár akkor sem lennék meglepve, ha az Akadémia a legjobb filmként vagy a legjobb férfi főszereplőért értékelné díjjal, ha rajtam múlna, a legjobb rendezőnek járó aranyszobrocskát adnám mindenképpen Morten Tyldumnak.

A norvég rendező a Jo Nesbo regényéből készül Fejvadászokkal hívta fel magára a figyelmet, nem kellett sokáig várnia a nemzetközi megkeresésre sem. Az angol-amerikai koprodukcióban készült Kódjátszma az európai és amerikai filmkészítés hagyományaiból olyan arányban táplálkozik, melynek végeredményképpen egy tökéletesen fogyasztható, mondjuk ki, populáris, de az amerikai érzelgéstől és szájbarágástól mentes filmet kapunk. A hibátlan arányérzék az, ami miatt Morten Tyldumnak járna az Oscar. A Kódjátszma izgalmas, intelligens és anélkül érinti meg az embert, hogy akár csak megcsapná a geil szele.

A csillagok szerencsés együttállása, ez a Kódjátszma. Már önmagában az Enigma feltörése a II. világháború egy kiemelten izgalmas fejezete, de a film ennél jóval több mindenről szól. Egyrészt látunk egy életrajzi drámát, Alan Turing (Benedict Cumberbatch) matematikus történetét. Másrészt kapunk egy kémtörténetet, ami bevezet az angolok hatalmi játszmáiba. Harmadrészt pedig a film nagyon komoly gondolkodnivalót ad a másság tekintetében is. És talán ez a legfontosabb rétege a Kódjátszmának. Nem lehet nem észrevenni, hogy egy korban, amikor egész Európa egy emberként harcolt egy náci diktátor ellen, aki százezreket ölt halomra faji szólamokat harsogva, Angliában több százezer embert kényszerítettek hormonkezelésre, hogy a „bűnös” homoszexualitásból kigyógyítsák őket – és nem lehet nem észrevenni, ahogy a film csendesen egymásnak feszíti ezeket a tényeket. Nehéz elhinnünk, hogy a XX. század közepén a sötét középkor nem csak a Német Birodalmon belül volt létező valóság. Morten Tyldum rendkívül elegánsan mutat rá a kettős mércére, ami sajnos még ma sem tűnt el a világban mindenhol. Az angolok mindenesetre jó pár filmmel vezekelnek a meleg társadalom ellen elkövetett bűneikért, az utóbbi hónapokban a Büszkeség és bányászélet mutatta meg nekünk például nagyon szépen hogyan csinálhatott forradalmat a nyolcvanas években az elfogadás.

A cikk folytatása ITT!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére