A hiperrealizmus szinte valamennyi sajátossága felvonul Nyári István tablóképein: a tömegmédia diszkrét bája, a fotorealisztikus ábrázolási technika, reklámokból átvett kifejezésmód és az általuk közvetített árucikkek világa. Görbe tükörként vetítik vissza és előre azt a fogyasztói társadalmat, melyben a szuperhősök dolga, hogy sugalmazzák, a tökéletesség elérhető.
Tini Nindzsákkal, tele tubby-kal, Spidermanekkel, Hulkokkal teleagatott cyberpunk giccsbirodalom látható a vásznakon. Ám nem is kell annyira kinyitni a szemünket ahhoz, hogy a képeken meglássuk a zavaró másik világot: a zsúfoltság agresszióját, a rothadó lábbal, fülekkel jelenlevő betegséget, a fenyegető harci eszközök (géppuska, kard, kés) nyílt erőszakosságát, a balesetek esetlegességeit.
A reklámokhoz hasonlóan letámadó képek harsányan túlzó giccsessége alól nem vonhatjuk ki magunkat, erős érzelmeket gerjeszt, mivel a jól bevált konceptulista/pop-art recepttel dolgozik: a művészet és az élet közé egyenlőségjelet tesz. Mindehhez nem férhet kétség, hiszen a körülöttünk lévő világot ábrázolja, a tömegmédia közvetlen egyszerűségével, könnyen értelmezhetőségével. Ahogy a kiállítás címe Kép a képben is végtelenül egyszerű módon jelenítődik meg Haláltánc című festményén: a mai és a jövő alkotójának képe, ahol az apró csontváz diszkréten, alig láthatóan bújik meg a laptop sarkában. Lelkes hiperrealista rajongóknak kötelező kiállítás!
Hozzászólások