A darabban a rangos osztrák táncintézmény, a Salzburg Experimental Academy of Dance (SEAD) 21 táncosa válik medúzává, tengeri algává, veszi át halrajok, baktériumok vagy az árapály mozgását. Rózsavölgyi Zsuzsa hipnotikus erejű koreográfiáját Sáry Bánk természeti hangokon alapuló zenéje teszi igazán teljessé.
A darab kiindulópontja az Öreg tó című előadás volt, amelyet a koreográfus 2013-ban készített Terebessy Tóbiás képzőművész közreműködésével. Az Öreg tóban három táncossal és megkapó látvánnyal teremtettek mélytengeri atmoszférát a színpadon.
Rózsavölgyi Zsuzsa az akkori kevés szereplős koreográfiát szabta át huszonegy táncosra. Az előadásban a táncosok nem lendületből dolgoznak, hanem mozgásuk a víz alatti törvényekhez igazodik. A témaválasztás sem véletlen, hiszen búvármúltja is van a darab alkotójának.
Az Öreg tó készültekor többször próbáltak a víz alatt, hogy autentikusan tudják bemutatni a súlytalanságot a színpadon, de olyan egyéb forrásokból is nyert inspirációt a koreográfus, mint Alfonso Cuarón Gravitáció című filmje.
A Zeneakadémia tanáraként dolgozó, zeneszerzőként a hazai kortárs zenei szcéna meghatározó szereplőjének számító Sáry Bánk a természet hangjaira alapozta a Medúza zenéjét, amelybe a jég, a mélység és az űrrezgés hangjai épülnek be.
A darab filozófiai kiindulópontja Joanna Macy amerikai környezetvédelmi aktivista, mélyökológus gondolkodásmódja. Őt az a kérdéskör foglalkoztatta, hogy hogyan tudunk az emberre mint a természet szerves részére gondolni, hogyan fejleszthetjük kötődésünket és együttérzésünket más élőlények iránt.
Rózsavölgyi Zsuzsa a Budapest Tánciskolában kezdte a tanulmányait, később a Salzburg Experimental Academy of Dance-ben, majd a brüsszeli P.A.R.T.S.-ban képezte magát. Öt évig dolgozott Anne Teresa De Keersmaeker társulatában, a Rosasban. Jelenleg tanít, előadásokat készít színházi-, szabadtéri helyszíneken és különböző iskolákban Európa-szerte.
Hozzászólások