Abajkovics Péter:

QU’

Az avantgárd underground határán tevékeny- kedő, a művészeti élet főbb tendenciáitól, a siker zálogát jelentő, fontosnak kikiáltott áramlataitól magát távol tartó, elsősorban alkalmi kiadvá- nyokban, assemblingekben publikáló, különféle fesztiválokon fellépő és kiállító művészek, kiváltképpen az irodalom peremterületein kísér- letezők igen gyakran jutnak arra a sorsra, hogy nem hagynak maguk után fellapozható, értel- mezhető, elemezhető, kutatható műveket, kiadványokat; s nem egyszer az ilyen, a publi- kálástól akár tudatos művészi program részeként elzárkózó alkotók munkáit az utókor kényszerül összegyűjteni és a nyilvánosság elé tárni.

Az avantgárd underground határán tevékeny- kedő, a művészeti élet főbb tendenciáitól, a siker zálogát jelentő, fontosnak kikiáltott áramlataitól magát távol tartó, elsősorban alkalmi kiadvá- nyokban, assemblingekben publikáló, különféle fesztiválokon fellépő és kiállító művészek, kiváltképpen az irodalom peremterületein kísér- letezők igen gyakran jutnak arra a sorsra, hogy nem hagynak maguk után fellapozható, értel- mezhető, elemezhető, kutatható műveket, kiadványokat; s nem egyszer az ilyen, a publi- kálástól akár tudatos művészi program részeként elzárkózó alkotók munkáit az utókor kényszerül összegyűjteni és a nyilvánosság elé tárni. Szerencsére az 1971-ben született, tehát még nagyon fiatal, de már számos hazai és nemzetközi kiállításon, költői és performansz- fesztiválon bemutatkozó, több folyóiratban publikáló Abajkovics Péterre, a Leopold Bloom című európai rangú assembling egyik szerkesz- tőjére ez nem lesz igaz, hiszen jelen kötetében közread egy áttekintő igényű kivonatot az elmúlt 12 év rendkívül gazdag terméséből.
Ugyan 1997-ben már megjelent egyedi munkái- ból egy izgalmas összeállítás a Leopold Bloom 9., szerzői számaként, a most kézben tartott QU’ című kiadványban – kihasználva a könyvtest nyújtotta hagyományos megjelenés lehetőségeit – egyaránt válogat vizuális költeményeiből, performanszait megörökítő fotókból, installációi- nak, képzőművészeti alkotásainak dokumentá- ciójából, valamint a Leopold Bloom számára készített 75 példányos műveiből.
Abajkovics irodalmi, nyelvi kötődése az itt közreadott műveinek többségéből is átsugárzik, hiszen munkái erős vizualitásuk ellenére is gyakran az olvasás és az írás élményére reflektálnak, s bár számtalan médiumot használ, s egy-egy alkotása semmilyen betűt, írásjelet nem tartalmaz, mégis az írásnak mint akciónak a megjelenítésére vállalkozik. Miként azt egy korábbi életrajzában olvashatjuk: „a nyelvet konfrontálja valami nyelven túlival; egy költői akció megismételhetetlenségével, egy reklám- újság véletlen áthallásaival, egy megzavart vernisszázs atmoszférájával, a fiktív Bloom nagyon is valóságos szombathelyi származásá- val.”
Abajkovics Péter munkássága – a dadaizmustól a fluxuson át a mail artig – a 20. század több jelentős avantgárd irányzatával mutat rokon- ságot, performanszai, forma- és ötletgazdag installációi, vizuális költeményei és képei mégis sajátosan egyedi színt és ízt képviselnek a kortárs magyar művészetben.

L. Simon László

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Irodalom

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére