Poirot reboot: Gyilkosság az Orient expresszen

2017. 11. 09. 21:15 - Gyöngyösi Lilla/filmtekercs
Hercule Poirot, a szentimentális akcióhős és megalomán piperkőc – az új Gyilkosság az Orient expresszen legfurcsább eleme Kenneth Branagh.

Hercule Poirot, a szentimentális akcióhős és megalomán piperkőc – az új Gyilkosság az Orient expresszen legfurcsább eleme Kenneth Branagh.

Nem lehet véletlen, hogy közel harminc éve nem készült a friss Gyilkosság az Orient expresszenhez hasonló sztárszereposztású, nagyszabású mozis adaptáció Agatha Christie műveiből; utoljára a Randevú a halállal tett erre kísérletet 1988-ban, ebben Peter Ustinov alakította hatodszorra és egyben utoljára Poirot-t. Egy évvel később ugyanis olyasmi történt, ami feleslegessé tett minden próbálkozást: David Suchet főszereplésével elindult a Poirot-tévéfilmek sorozata, hamarosan pedig általánosan elfogadott ténnyé vált, hogy a színésznél jobban senki nem testesíti meg a kis belga detektívet.

Gyilkosság az Orient expresszen

Christie legnépszerűbb figurája teljesen összefonódott Suchet személyével (a színész könyvet is írt közös életükről) – rajta kívül pedig az írónőnek aligha van olyan emblematikus alakja, akire gond nélkül rá lehetne építeni egy színes-szagos mozifilmet (ezt még talán a Miss Marple-rajongók is elismerik). Az utóbbi évtizedekben így a Christie-hősök a tévébe és a nemzeti filmgyártásokba vonultak vissza (ki látott már indiai feldolgozást?). A tendencia talán most fog megfordulni: Kenneth Branagh Orient expressze után 2019-re Ben Affleck tervez új adaptációt a Poirot-mentes A vád tanújából.

Meglepő, de a Gyilkosság az Orient expresszenből mindössze ez a hatodik adaptáció,
ezek közül pedig Branagh-nak – egy 2015-ös japán minisorozatot, egy 1955-ös német és egy 2001-es sikertelen, modern környezetbe helyezett, Alfred Molina főszereplésével készült amerikai tévéfilmet leszámítva – Sidney Lumet klasszikusával és persze David Suchet változatával kellett számolnia. A zárt szituációs drámák mestere, Lumet 1974-ben az ideit is megszorongató színészgárdával felvértezve, a kissé nehézkes Albert Finney főszereplésével vitte filmre a történetet, amely kivételesen még az idős Christie-nek is tetszett, mellesleg pedig Ingrid Bergman Oscar-díjat kapott néhány perces mellékszerepéért (a film további 5 jelölést is begyűjtött). A Suchet-féle tévés epizód 2010-ben készült el – itt meglepő módon erős vallásossággal öntötték nyakon Poirot figuráját. Branagh és forgatókönyvírója, a Szárnyas fejvadász 2049-ért is felelős Michael Green érezhetően e két filmhez képest határozta meg magát, mely során két nehézséggel kellett szembesülniük.

Gyilkosság az Orient expresszenEgyrészt a Gyilkosság az Orient expresszen regényként egyetlen hosszú előkészítés, a gyilkosság és a megoldás között gyakorlatilag semmi látványos dolog nem történik. Christie zsenialitása, hogy még ilyen helyzetben is fenn tudja tartani az érdeklődést: Poirot-val (vagy inkább barátjával, a civil Bouc-kal) együtt próbálhatjuk összerakni a kirakós darabjait, keresve a gyanúsítottak vallomásaiban az ellentmondásokat, árulkodó elszólásokat. Filmen ezt az építkezést szinte lehetetlen átadni: eleve „túl sok” a szereplő, akik mást sem csinálnak, csak taktikusan hazudoznak. Nem csoda hát, hogy – akárcsak a korábbi változatok – Branagh-ék is igyekezték növelni a téteket. El kell fogadni, hogy a filmvilág trendjei igencsak másfelé mutatnak ma, mint Lumet idejében: ma a moziba aligha lehet becsábítani a tömegeket egy tisztán zárt szituációs drámával, sztárszereposztás ide vagy oda.

A cikk folytatása ITT!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére