PALOTAI: Csak az ismerős ízek kellenek [interjú]

'Ma itt van a világ összes zenéje és mégis mindenki szinte egy táskából játszik...'
2015. 04. 03. 00:05 - Gosztola Judit+KoPé
Az Antropos.hu 12. szülinapi Oldschool bulin is fellépett dj Palotai, ez alkalomból beszélgetünk vele. INTERJÚ!

-Téged vidékre hívnak még játszani?

-Nem nagyon van értelme, néhány egyetemi város kivételével nincs is hova menni. Most voltunk Pécsett, de a konkurens helyen Wellhello volt épp, gondolhatod mi maradt nekünk. A koncertre is hiába vettek elővételben 500 jegyet, csak 430-an mentek el. Hetvenen még meg is gondolták magukat. Vidéken, ha van kétszáz ember egy bulin, akkor az már jónak mondható. Pesten meg kocsmázás van, nem klubélet.
Három ekkora hely már nehezen él meg ebben a városban, mint a Tesla, az Akvárium meg az A38 hajó. Törvényszerű, hogy itt valaki el fog vérezni. És majdnem tuti tippem van, hogy melyik nem fog. Két-háromezres party is ritka ma már, a minél kisebb bulik felé haladunk. Ezek vannak, meg a fesztiválok. De külföldön sincs ez másképp.
A Diplonak meg a Skrillex-nek most jelent meg egy közös albuma és ez alkalomból csináltak egy 24 órás bulit Los Angelesben, streamelték, én néztem belőle pár órát. Amikor megláttam a helyet, nem hittem el, hogy egy akkora helyen volt, mint a Trafó pincéje, 150-200 ember fért be maximum. Helyi idő szerint este kilenctől éjjel kettőig néztem és azt hittem, nem lehet majd oda beférni. Ehhez képest a Skrillex öt embernek kezdett el játszani, és szinte soha nem indult be a buli. Pedig még Doors / L.A. Woman is befigyelt! Ők ketten amúgy stadionokat töltenek meg, s közben elmennek Los Angelesbe – ahol nem 2 millió ember él -, és nem mozdult meg rájuk szinte senki. A chaten végig savazták a közönséget, az emberek nem hittek a szemüknek: ‘Mi kéne még ezeknek?’.

 

Dj Palotai // Fotó: KoPé/www.antropos.hu

Dj Palotai // Fotó: KoPé/www.antropos.hu

 

 

-S miért van ez szerinted?

-Amilyen zenét ők játszanak, meg amilyet mi is, azt a legfiatalabbak hallgatják, a 13-16 évesek, őket viszont a klubbokba nem engedik be, csak a fesztiválokra. És ott álltak a bulin a 25 év felettiek, akiknek ez a zene egyszerűen már nem fekszik. De itthon is most például szinte csak az működik, ami a 18 év alattiaknak szól, vagy az, ami a 25 év felettieknek. Ezért van ma Budapesten csak house, techno, vagy D&B party, és azért, mert egy generáció majdnem a fele lelépett.

 

-És Rewind kapcsán hogyan alakulnak a számok?

-Hát, tavalyelőtthöz képest a fele közönségünket elbuktuk. De nem csak mi, hanem szinte az egész szcéna. Nyár végén hazamennek a turisták, s fele annyi ember van majdnem minden bulin. Vagy oda kell menni, ahol az emberek vannak, kb. abba a négy utcába, ahol összesűrűsödtek a helyek. Az a hely ami ezen kívül esik, sokkal nehezebb helyzetben van most.

 

-Elképesztő mennyiségű cd vesz itt körül minket, egy cd-re csak egy számot veszel fel?

-Aha, mert ha több van rajta, nem találom meg, néha még így is necces. Ez olyan, mint bakelitben a maxi. Ott is utáltam a nagylemezeket, mert nem tudod, hogy mik vannak rajta. Csak kb. két hétig.

 

-És cd-kkel jársz fellépni?

-Igen, csak az új gépekben már nincs hely a cd-nek, csak a pendrive-nak. Szóval muszáj lesz váltani megint basszus. Az a baj vele, hogy nem látom át, mi van rajta. Mondjuk sokkal könnyebb ma pendrive-ról játszani, abból a szempontból, hogy a zenék elképesztően lerövidültek, 2,5 – 3 percesek, ezért nincs annyi időd, kivenni meg berakni a lemezt. És ha nem a jót rakom be rögtön, hanem még keresgélni kell, vagy cserélni, akkor végképp elúszok.

 

 

-Miért lettek rövidebbek a számok?

-Szerintem a közönség miatt. Ennyi türelmük maradt, vagy még ennyi sem. Most láttam valahol, egy fesztivál line up-ját, már nem egy órát játszanak a dj-k, hanem csak felet, mert a közönségnek már az egy óra is sok. Én mindig azzal riogatom a fiatalokat, hogy vigyázzatok, mert akik most jönnek – a 16-18 évesekből álló generáció -, ők már azok, akik készség szinten jutottak hozzá a tudáshoz. Tehát nem tanulták, hanem tudják. Ha 6 éves korod előtt jutsz hozzá a géphez és az új technológiákhoz, akkor ezt már nem megtanulod. Ez olyan, mint ahogy mi megtanultunk beszélni. És most azok jönnek, akiknek ez már a vérében van, szemben azokkal, akik idáig voltak a piacon, akik ugye ezt mind tanulták.
Törlődik az előző tudásod, hiába vagy benne és műveled, soha nem leszel kompatibilis, nem tudsz versenyezni egy tizenévessel. Mert az újra mindig a fiatalok a nyitottak, ők a vevők, de ők is csak egyszer – amivel belekerülnek -, abban ragadnak meg, és az utánuk jövő újdonságra már nem kíváncsiak. Hallom, hogy már nosztalgiáznak a 18-20 évesek…

Dj Palotai // Fotó: KoPé/www.antropos.hu

Dj Palotai // Fotó: KoPé/www.antropos.hu

 

 

-Akkor te hogy csinálod, hogy mindig nyitott vagy az újra?

-Nekem mindig nyitva kell lennem.

 

-Ez nagyon nagy meló…

-Hát ez napi 24 órás szolgálat. I am soldier. A zene katonája basszus. Bár sokan azt szeretnék, ha én is bezártam volna 10 évvel ezelőtt, mert miért nem az van, ami akkor volt, és miért nem azt játszom, amit akkor?

 

-Erről is szólt az április 3-i Antropos.hu 12. születésnapi Oldschool Special buli is az A38 hajón, ahol Te is felléptél…

-Igen, de ezzel is más a helyzet. Ezek a bulik akkor szerencsések, ha csak egy kicsit régiek a zenék, mert ha tényleg oldschool, akkor arról nem is tudják, hogy micsoda, mert annyira régen ők sincsenek benne, hogy vissza tudjanak menni, mondjuk 1995-ig.
A közönség mindig csak ugyanazt szeretné.
A KFT első lemezmegjelenésének volt most a 30. évfordulója, volt velük egy interjú, kérdezték tőlük, miért nem írnak új zenét, azt válaszolták: ‘Minek? Úgyis mindenki mindig ugyanazokat a régieket akarja hallani, nem? Akkor meg minek?’ A Sexepil meg a Menyhárték is csináltak új lemezt, de a közönség nem igazán volt rá vevő, azt skandálták, hogy ‘Mocskos idők!’ És akkor lehet, hogy a KTF-nek van igaza? Az emberek nehezen fogadják el az újat, azt amit még nem ismernek. A retró fesztiválra kíváncsiak, meg Tibi bácsira. Ráadásul keresni sem nagyon hajlandóak, csak azt nézik meg, ami szembejön. Van három népszerű platform zenefeltöltésre, és azon hallgatnak zenét, ami a legjobban pörög. Fiatalok már nem is mp3-at hallgatnak hanem Youtube-ot meg streamet. Már üres cd-t is nehéz találni, mert alig gyártanak.

Ápr.3. Antropos.hu 12. születésnap @ A38 // Fotó: Orsi/www.antropos.hu

Ápr.3. Antropos.hu 12. születésnap @ A38 // Fotó: Orsi/www.antropos.hu // Több fotóért kattints a képre!

 

-Akkor 10 év múlva már nem lesz semmi fizikális adathordozó, cd vagy bakelit?

-Valószínű benne lesz minden a telefonodban. Nagyon lerövidül minden, nagyon gyorsan, és nagyon kell az új inger. Azt mondják, Hollandiában már mindenki csak áll a táncparketten, és nyomogatja a telefonját. Senki sem táncol, hanem posztolnak, hogy itt vagyok a buliban és milyen szuper nekem. Erre a klasszikus példám a két amerikai, akik a Corvintetőre jöttek, és buli után az egyik ott haverkodott, beszélgetett mindenkivel, a másik ült a sarokban egyedül, nyomkodta a telóját, posztolta, hogy milyen faszán érzi magát, de közben nem volt ott. Az az ember viszont, aki nem posztolt, az ott volt. Igazából eltűnik a valóság, nincsenek ott az emberek a jelenben, és nem tudni hol vannak. Pedig örülni kell a pillanatnak, mert ennél csak szarabb lesz.

Sokan vádolnak azzal, hogy milyen negatív vagyok, pedig én csak a tükröt tartom. Az nem a tükör hibája, amit benne látsz, pláne nem azé aki tartja a tükröt. Festhetném én rózsaszínre, de festik épp elegen. Szerintem a legnagyobb veszély ma az, hogy az emberek szinte csak onnan tájékozódnak, ami megerősíti őket abban, amit amúgy is gondolnak a világról. De ha mindig csak igenek vannak, akkor hol maradnak a kérdések? Ha nincs kérdés, nincs fejlődés. Ha mindig csak azt kapod, amit szeretsz, akkor egy olyan illúzióvilágba kerülsz, amiről azt gondolod, hogy ez a normális. Pedig az élet nem arról szól, hogy mindig jó, és mindig az van, amit szeretsz. Ez egy nagyon veszélyes út, mert ha egyszer olyat kapsz, amit nem szeretsz, akkor rögtön csak az elutasítás van, és megszűnik a kommunikáció az igenek és a nemek között. Ezért már beszélni sem nagyon van értelme, mert mindenki úgy fogja érteni, ahogy érteni akarja. De még a legintimebb kapcsolatban, a párkapcsolatban is addig maradnak az emberek benne, amíg az jó. Amint már nem annyira jó, akkor tipli van, mert nem hajlandóak küzdeni egymásért és nem hajlandóak elfogadni a másikat olyannak, amilyen. Sőt az információért sem küzdenek, pedig ma a legnehezebb dolog kiszűrni azt, hogy melyik a hiteles információ. Aztán ha olyan zenét hallasz, amit különben nem szeretsz, vagy elsőre nem tetszik, akkor jöm az azonnali elutasítás.

 

-Ezt te látod is? Ha beraksz valami újat és ismeretlent, akkor megáll a buli?

-Lehet, hogy még a tánctér is kiürül. Egy számmal ki tudod tisztítani a teret.

 

-Akkor Te ehhez alkalmazkodva rövid és populáris számokat játszol?

-Hát, szoktam erről beszélgetni a külföldi barátaimmal. Freak Nasty például úgy csinálja, hogy ‘egyet nekem, egyet nektek’. De itt már azért régen nem a zenéről van szó, hanem a névről, ki mekkora brand. Manapság szinte mindenki csak a tutira megy. Nézd meg Budapesten az elmúlt három évben, kik jöttek, és azt látod, hogy azok a fellépők működnek, akik már voltak legalább tízszer. Aki most van itt először, azzal bukta van, ha csak nem éppen ő most a legnagyobb király. És ha szerencséd is van, még akkor el tudod hozni, mielőtt az egekbe szökne az ára, mert néhány hónap alatt olyan gázsi változások vannak, hogy őrület.
A fesztiválok tönkrevágták az amúgy sem nagyon létező a klubéletet. Egy nemzetközi művész, aki utazik egész évben, annak a fellépései 80 %-ban Amerikában és Ázsiában vannak. Európába eljön néhány fesztiválra és egy-két klubba. Ennyi.

Dj Palotai // Fotó: KoPé/www.antropos.hu

Dj Palotai // Fotó: KoPé/www.antropos.hu

 

 

-Miért van ez szerinted?

-Mert a színtér ma Amerikában és Ázsiában van. Egy csomó művész Londonból átköltözött a tengeren túlra, mert a fellépései nagy része ott van. Akkor minek éljen Európában? Londonban is évek óta zárnak be a klubok.

 

-Szerinted egy magyarnak hogy van esélye arra, hogy hívják külföldre?

-Ha valami kiadó rácuppan, akkor, de saját erőből szinte kizárt. Ezért még fontosak a kiadók, annak ellenére, hogy már nem sok van belőlük.

 

-Foglalkozol valami mással is a dj-zés mellett?

-Nem, én 2000 óta ebből élek. Előtte dolgoztam lemezboltban, lemezkiadónál is, sört mértem az Egyetemi Színpadon, amikor a Tilos az Á-t otthagytam.

 

-Mesélsz egy kicsit a legendás Tilos az Á klubról?

-Az volt a legjobb! Gondold el, ott bulizott a belügyminiszter, meg a polgármester. Ez olyan hely volt, hogy bármikor lemehettél, biztos, hogy beleakadtál valami haverba, vagy ismerősbe. Én ott egy évig majdnem minden nap dolgoztam, sört, kávét meg a zenét adtam. Aztán amikor lent megnyílt a pince, jöttek a koncertek, szervező is lettem. Az a durva, hogy az elején, mindenki az én gyűjteményemből játszott. Az nem volt egy nagy gyűjtemény, mégis mindenki mást csinált belőle. Ma meg itt van a világ összes zenéje és mégis mindenki szinte egy táskából játszik. De van olyan dj, aki egy zenét játszik le ötször egy óra alatt, nem variálja, mert ez kell az embereknek.

 

-Túl nagy a merítés, túl sok az inger nem?

-Igen, de szerintem el vannak veszve az emberek. Az én generációmban a minőség az még konstans volt, nem mentünk el olyan előadásra, vagy olvastunk olyat, ami nem ütötte meg ugyanazt a szintet, és nem hallgattunk szart. Ma simán belefér egy személyiségbe, hogy az egyik műfajban iszonyú magas színvonalon van jelen, a másik téren meg beéri a leggagyibbal. Én a kommunisták alatt olvastam, meg filmet néztem, gyakorlatilag láttam és elolvastam mindent. Ma arra a tudásra nincs is nagyon jelentkező. És ezért vannak bajban azok, akik beülnek egy színházba úgy, hogy nem is olvasták a darabot, mert így nem is érthetik az utalásokat. Ha nincs előképzettség, akkor nehezebb a néző dolga a színházban.

 

GIF-Beszámoló: Ilyen volt az Antropos.hu szülinap az A38-on! Nézd meg több GIF-ben milyen volt az  Oldschool Special. Ha lemaradtál vagy nem emlékszel: kattints! [GIF]

GIF-Beszámoló: Ilyen volt az ápr.3-i Antropos.hu szülinap az A38-on! Nézd meg több GIF-ben milyen volt az Oldschool Special. Ha lemaradtál vagy nem emlékszel: kattints! [GIF]

 

 

 

-Jársz színházba?

-Sajnos csak ritkán. Én teljesen fordított világban élek. Mire felébredek, már minden bezárt.

 

-Mennyi bulid van egy héten?

-Ez most épp egy durva hét, négy bulim lesz. De vannak üres hetek is, mert a vidék az sokkal ritkább, marad Pest. Itt játszom a Corvintetőn, jó esetben az A38 hajón, meg a Fogasházban. Volt olyan is, hogy 3-4 fellépés is volt egy nap, de ma már másnap sem nézik szívesen a helyek, ha máshol is játszol a hétvégén, nem hogy aznap, hülye vagy? Nincs már annyi fizetőképes közönség. És állítólag már nem is a kocsmákban isznak az emberek. Hanem esznek. Streetfood van. Vidéken meg már kocsma sincs, bezárkóztak az emberek. És nem érzed azt, mint például Szerbiában, ahol kint állnak az emberek a falvakban a kocsma előtt hétköznap éjjel is, addig Magyarországon életnek semmi jele. Itt úgy tűnik, mintha elfelejtettek volna élni.
Mindenki szenved a közízléstől, nem csak mi. Egy menő étterem vidéken ma nem él meg, mert mindenki a pörköltet keresi, semmi újat nem hajlandók kipróbálni, befogadni. Zenében ugyanez a helyzet. Csak amit ismerünk. Jól bevált, ismerős ízek. Sőt, hallgassunk pörköltet! De a szerbiai borászok is panaszkodtak, hogy bor szinten ugyanaz a probléma: szart olcsóért, vagy a minőségit drágán. És így a szar nyer.

Tilos Radio 2015.03.28. FutureMusic160 by Palotai Zsolt on Mixcloud

Kapcsolódó cikkek:
12 éves az Antropos.hu! Április 3-án Húsvét és szülinap az A38 hajón: Oldchool Special - Anima, Ludmilla, Palotai, Dublic. Ninjabreakz. NYERJ BELÉPŐT!
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Party-Koncert-Feszt

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére