Gorillaháború

Kong: Koponya-sziget

2017. 03. 20. 08:43 - Havasmezői Gergely/filmtekercs
Sziluettek a tűzben tomboló óriás előtt; a Kong: Koponya-sziget alibinek használja a történetet ahhoz, hogy sose látott látványossággal szolgáljon.

Ilyet még nem láttam. Pedig fejből meg szoktam írni a Legjobb effekt Oscarjának kategóriaelemzését. De ilyet még nem láttam. Az Apokalipszis most képi világában, napalm-tűzben őrjöngő hegymagasságú lény, amint helikopterekkel dobálózik – a film plakátja nem túloz, a Kong grandiózus méretben és fantáziában, messze felülmúlja a mostani idők szörnyfilmjeit (Tűzgyűrű, Jurassic World, Godzilla).

És nem azokról az olcsó számítógépes effektekről beszélek ám, amik hetente tobzódnak a szuperhős-filmekben és sci-fikben, hanem valódi látványtervezői művészetről!

King Kong 2017
Tele a film vizuális huncutságokkal és találmányokkal. Az egyik kameraállás egy szitakötő és a helikopterek párhuzamával játszik. A másik a ködből elősejlő Kong árnyékával. A harmadik a helikopter belsejéből mutatja Kong és a hadsereg csatáját. A Koponya-sziget megafaunája hátborzongató alkotás, a főellenségnek számító gyíkok olyan hatással vannak a gyomrodra, mint annak idején az Alien. Az elveszett törzs test- és falfestő művészete önmagában művészeti tervezői Oscart érdemelne. Ami pedig külön gyönyör: színek vannak a vásznon, nem ám a blockbustereknél megszokott deszaturált unalom! A Kong képkockáról képkockára egyszerűen gyönyörű.

És emögött ott egy olyan primitív sztori, hogy Emmerich és Bay is elszégyellené magát.

A műfaj persze szükségszerűen butácska. Ebben nincs semmi rossz; a realitás iránti igényt fel kell adni ahhoz, hogy Godzillát, Kongot és egyéb kaijukat bámulhassunk. De ettől még nem kell faék-egyszerűnek lennie! Spielberg a Jurassic Parkkal (és ha már itt tartunk, A cápával) bebizonyította, hogy óriásszörnyek mellett is remek emberi kalandokat lehet elmesélni. Az emberi kaland azonban kimarad ebből a gorillaháborúból; a szereplők körülbelül úgy viszonyulnak a filmhez, mint a plakáton: sziluettek, arra szolgálnak, hogy kiemeljék Kong dominanciáját.
Körülbelül 2005, a klasszikusokra hajazó Peter Jackson-féle King Kong óta egyetlen óriásszörny-mozi sem próbálkozott jelentőségteli emberi történettel (kivéve a független filmeket, pl. Monster). 2013-ban Guillermo del Toro Tűzgyűrűje vállaltan akcióorientált, érzékekre ható szórakozás volt. Egy évre rá az abszurd módon unalmas Godzilla egyszerűen elrontotta a történetmesélést silány karaktereivel. Még egy évvel később a Jurassic World mindkettőnél jobban teljesített e téren, de azért Spielberg eredetijéhez nem ért fel. És most a Kong alulmúlja mindegyiket.

Mintha próbálkozna – érvelni lehetne amellett, hogy a film a plakáton túl is megkísérli párhuzamba állítani magát az Apokalipszis mosttal, például Samuel L. Jackson karakterívében. Valami pacifizmust is meglebbent, még ha a legdemagógabb módon is.

 

A cikk folytatása ITT!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások (2)

lap tetejére