Jessabelle: Halott lelkek és a vudubűnözés

2014. 11. 15. 17:08 - Palotai Nándi
Vajon lehet újat alkotni egy olyan klisék sújtotta zsánerben, mint a horror? A film megpróbálta...

Vajon lehet újat alkotni egy olyan klisék sújtotta zsánerben, mint a horror? A Jessabelle megpróbálta. Vajon a visszatérő motívumoknak kísértés-technikai okai vannak?

A Jessabelle című filmet sokan az év horrorjaként várták, ami nem is csoda, hiszen a film főhősnőjének kiszolgáltatottsága még tovább mélyíti a szakadékot az átlag ember és a dühödt démon között. A főszereplő Jessie (Sarah Snook) ugyanis súlyos sérülései miatt tolószékbe kényszerül, miután egy autóbaleset következtében meghal a férje, valamint meg nem született gyerekük. Jessie ezek után, – sajnos más élő rokonok híján-, kénytelen visszaköltözni a mogorva és kissé alkoholista apjához, amíg fel nem épül.

Itt kezdődnek a problémák a filmmel. Amikor apja és lánya megérkeznek a házhoz, egyszerűen olyan érzése van az átlag mozilátogatónak, mintha már nem egyszer látta volna az egészet. Vajon miért mindig egy romos, poros, tóparti ház a bonyodalmak központja? Vajon ez egy kliséje a zsánernek, vagy esetleg emögött kísértés-technikai okok állnak? Ki tudja, lehet nem véletlenül nincsenek poltergeist-ok egy csepeli panellakásban. Lehet túl nagy a népsűrűség. Mindenesetre a kétszintes ház a mocsaras tavacska szélén, egyszerűen sikít egy kísértetért.

Persze amint Jessie megérkezik a házba, rögtön elkezdődnek a para(nem)normális jelenségek, mint amilyen például a lebegő amulett, ami a fizikára fittyet hányva repül be az ágy alá, hogy Jessie megtalálhassa az ágy alatt, az azóta már elhunyt édesanyja által, még a születésekor felvett videó kazettákat. Persze ami a lejátszást illeti, volt rendesen hangyaháború, hirtelen megszakadó kép… igen ez is klisés volt, de még annyira nem bántóan. Sőt, nekem eszembe nem jutna a jövendőbeli gyerekemet VHS-ről, Tarot kártyákkal ijesztgetni, ilyen szempontból elég újszerű ez a videós balhé.

De ha kliséknél tartunk, gondolom már mondani sem kell, hogy itt is lesz fürdőkádas jelenet, és itt is előjön majd a fekete hajú, szutykos, és ordítva motorolajat okádó hullalány karaktere. Ez a pár jelenet azonban nagyon fájt. Már akkor és ott azt hittem, hogy tőrt döfnek belém, amikor megláttam, hogy Jessie trikóban fürdik… persze ha cici kell, google a barátom, de azért attól még ami a Jessabelle fürdőkádas jelenetét illeti, értetlenül állok a nagy szemérmesség előtt, hiszen tudtommal ugyanis nem a Barátok közt egy részét néztem, ahol mindenki garbóban vergődik az ágyban, hanem egy korhatáros horrort. Ügyes vágással, habfürdővel, vagy egy csinos háttal meg lehetett volna oldani, hogy a kecske is jól lakjon, illetve a káposzta is megmaradjon.

A műfaj legutóbbi nagy dobásában, a Démonok között című filmben is előjött ugyanez a fürdőkádas klisé, ám ez utóbbi félig megszállt félig megőrült, ám iszonyatosan szexi főhősnőjének a furcsa, és félelmetesen nyomasztó erotikus fürdéséhez képest, a Jessabelle fürdőkádas szerencsétlenkedése egy halovány utánzatnak is szar. Ráadásul az előbbiben hiába volt nagyságrendekkel több csecs, a meztelenség mégsem volt öncélú, hiszen abban a sztoriban a fedetlenség a megszállt lány érzelmei világának a kifejezésére szolgált.

Ami a további klisés megoldásokat illeti, ezúttal az ördögűzés és a pap hála az égnek kimaradt, helyette dühös feketék átkoznak el mindenkit, és valahol ezeknek a szereplőknek az egysíkúsága az, ami már túlmegy egy határon. Jessie apjának a jellegzetes redneck karakteréhez jól passzol a furcsa vallási hagyományokat is követő feketék közössége, lényegében az egész film egy ilyen tipikus, délies helyen játszódik. Azonban egy csendes, öreg bácsit leszámítva, a feketék legnagyobb része a filmben alig beszél valamit, inkább csak átkoz, vagy üt, vagy egyszerűen csak határtalanul dühös, és indokolatlanul agresszív, legyen szó bármiről. Utólag is nehéz eldönteni, hogy most tényleg ott csücsült-e egy kövér redneck a stábban, vagy inkább csak simán sablonosra sikeredtek-e ezek a szereplők, mint még egy-egy dolog ebben a filmben. Így vagy úgy, de dúl a vudubűnözés.

FIGYELEM! SPOILERVESZÉLY! Az elkövetkezendő pár sort ugord át, ha még nem láttad a filmet!

A feketékkel ábrázolásával kapcsolatos rossz érzéseimet nem feltétlen az agresszió, vagy az átkok táplálják, hiszen egy megölt újszülött lelkéért átkozódni lényegében kimeríti a szemet-szemért fogat-fogért elvet, ergo nem utal különös kegyetlenségre, maximum dühös vérszomjra. Ellenben az a tény, hogy a fekete karakterek, Mózes, Jessabelle (kettő?) és a mellékszereplők kivétel nélkül mindegyike egyet értett abban, hogy az egyébként teljesen ártatlan Jessie-nek szenvednie kell. Jessie anyja ugyan nem fekete, de valahogy ő is ezt gondolja, holott a megölt csecsemő vére egyértelműen a férje kezén, nem pedig az adoptált Jessie lelkén szárad. Az eltúlzott gimis szerelmén kívül, talán még Jessie apja volt az, aki nem tartotta evidensnek azt, hogy a lánya született bűnös, ám ő meg csak simán bunkó volt vele.

Ami Jessabelle-t illeti, sápadtsága, illetve hallgatagsága (értsd:nem beszél max sikít néha) ellenére, a végén néhány jelenet ad igazán emberi arcot ennek a kísértetnek. Ez különösen igaz az autós jelenetre.

SPOILERVESZÉLY VÉGE.

Minden klisé ellenére, a film nagy előnye, hogy azért valami újat mégis csak tud mutatni: ahogyan egyre több részlet derül ki az egykori családi titokról, valahogy a kísértet egyre szerethetőbbé válik, valódi sajnálatot érezhetünk iránta. Lényegében így lehetséges, hogy a film vége egy olyan etikai kérdéssé váljon, ami utána még hosszú ideig ott marad az ember fejében.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére