Sehonnan sehová: Viktória

A zürichi expressz
„Blasen fünfzig, ficken achtzig, komplett hundert.” A magyar közönség a Szemrevaló Filmfesztiválon láthatta először Men Lareida rendező és Maros Anna forgatókönyvíró filmjét a Svájcban dolgozó, magyar prostituáltakról. A Viktória – A zürichi expressz forgatása előtt az alkotók több száz szexmunkással készítettek interjút és az ő igaz történeteik adták az inspirációt. Az aktuális társadalmi problémát bemutató erős alapanyagból lehetett volna döbbenetes dokumentumfilm. A mélyszegénység kilátástalanságából menekülő budapesti cigánylány története azonban csak egy mese lett.

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy budapesti cigánylány, aki nem akart többé melegítőalsóban százasért paprikát árulni az aluljáróban. Azt is látja, hogy a két szomszéd lány új frizurával, műkörmökkel és csillogó ruhákkal jött haza Svájcból. Az ember lánya Zürichben legálisan kaphat engedélyt arra, hogy az utcán dolgozzon. Na, nem mint paprikaárus, hanem mint prostituált. Viktória Zürichbe utazik egy jobb élet reményében. Számos megpróbáltatáson át, az akadályokat legyőzve, végül – nevéhez hűen – győztesen tér haza. Ez a mese, amiről a film szól.

Az alkotók szándéka – bemutatni a prostitúciós munkát mint migrációs tényezőt – tiszteletreméltó, a téma pedig nagyon aktuális. Zürichben az utcán dolgozó lányok legtöbbje magyar. Az Origo 2013 júliusában egy egész cikksorozatot közölt azokról a mélyszegénységben élő, gyakran cigány származású nőkről, akik itthon arra gyűjtik a pénzt, hogy kiutazhassanak Svájcba prostituáltként dolgozni. Svájcban ez a munka legális és jóval többet lehet vele keresni, mint itthon. Legtöbbjük azért vállalja ezt a munkát, hogy az otthon hagyott családjának legyen mit ennie. Persze nem minden mélyszegénységben élő roma nőből lesz prostituált. Ahogy Vincze Barbara kutatásából kiderül, általában valamilyen „családi defektus”[1] is áll a háttérben és a külföldre utazó nők legtöbbje már itthon is prostitúcióból próbált megélni. A szexuális kiszolgáltatottság miatt a prostituáltak nagy része általában valamilyen pszichés betegségben is szenved, amit az őket dolgoztató stricik ki is tudnak használni. Ez pedig a valóság.

http://antropos.hu/data/9100/2.jpg

A film főszereplője, a Viktóriát alakító Farkas Franciska egy interjúban elmondta, hogy a film forgatása előtt komoly kutatómunkát végzett és rengeteg olyan lánnyal beszélt, akik magyarként valóban ezt a foglalkozást űzik külföldön. Elmondta, hogy számára az volt a legmegdöbbentőbb, hogy ezek a lányok tökéletesen beletörődnek a sorsukba és el sem tudják képzelni, hogy lehetne az életük másmilyen is. Egy filmnek, ami a legális szexmunkások kiszolgáltatottságát célozza meg bemutatni, a kiüresedettség és kilátástalanság nihiljének ábrázolása lehetne az igazi kihívás. Sajnos a Viktória nem jut el idáig. Az eredeti alcím – A Tale of Grace and Greed, vagyis A kegy és kapzsiság meséje – arra utal, hogy vélhetőleg az alkotók szánt szándéka szerint született egy mese. A Viktóriát a svájci rendező, Men Lareida magyar feleségével, Maros Annával közösen írta. A film kizárólag svájci pénzből készült svájci-magyar koprodukció. Az aktuális társadalmi probléma kiemelt fontossága miatt a svájci filmalap (Swiss Films) támogatta.

A rendezőnek korábbról egy dokumentumfilmje ismert – Live fast , die young – egy svájci Forma 1-es autóversenyzőről. Lehet, hogy ez a filmje is erősebb lenne dokumentumfilmes formában. A film legemlékezetesebb percei azok, amik egy dokumentumfilmes szemével akár csak egy pillanat erejéig, de hiteles képeken villantják fel a valóságot. Ezekben a jelenetekben tényleg kaphatunk némi betekintést ebbe az életformába. Felvillan például, hogy a zürichi állomásról elég besétálni a rendőrségre és legálisan lehet engedélyt kérni a szexmunkához. Hosszabb jelentet is megérdemelt volna a prostituáltak számára menedékként szolgáló SOS buszokban zajló munka. Vajon a lányok miért csak melegedőként és óvszerbeszerző helyként használják és miért látnak még az ott dolgozó szociális munkásban is ellenséget? Sajnos azonban ezekből a reálisan ábrázolt, hihető pillanatokból van kevés. Vajon milyen filmet rendezett volna ebből a témából a provokátor Ulrich Seidl, aki olyan mesterien tudja vegyíteni a dokumentum- és a játékfilmes eszközöket?

A Viktóriát alakító Farkas Franciska valóban roma családból származik. A gyönyörű, tanult színésznő elmondása szerint a származása miatt ténylegesen átélt diszkriminációból is merített a szerepéhez. Viktória karaktere azonban nem kiforrott. Érthetetlen, hogy mi kényszeríti őt erre a munkára. Nincs családi nyomás, nincs tragédia az életében, nincs eltartandó gyerek, még a Svájcból hazatérő szomszéd lányok bizsuinak csillogása sem nyűgözi le. Miért vállalná ezt a munkát? Kalandvágyból? Miért marad? Szégyenből?

A cikk folytatása ITT!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére