DJ-PORTRÉ: Andre (Hairy)

Andre, a Hairy csapat tagja mesélt nekünk pályafutása kezdetéről, a zenéről amit játszik és az elektroinkus zene hazai helyzetéről... Hallgass exkluzív mixet!

-DJ neved? / csapatod neve és amit tudni kell róla?
-Andre (Hairy): A Hairy 2006-os megalakulása óta veszek részt a csapat életében. A HAIRY RECORDS olyan producerek, dj-k és promóterek összefogásán alapul, akik évek óta részt vesznek a hazai elektronikus zene életében, de akik saját tevékenységüket a teljes hazai kultúrális élet összefüggésében látják, s akik erre szervezett formában hatni is kívánnak. A HAIRY RECORDS lényegében kreatív műhely, zenei stúdió és szervező iroda, melynek célja, hogy lehetőséget adjon külföldi előadók, társműhelyek (kiadók, un.”label-ek”) és trendek itthoni bemutatására.

-Hogyan kerültél kapcsolatba a zenével?
-Az ember akarva akaratlanul is hall zenét, egészen kicsi korától fogva. Az első olyan zenei élményem, amire mai napig emlékszem és hatással volt rám, az a Nagymamám által előszeretettel hallgatott Modern Talking volt. Ez nekem is megtetszett, és onnantól kezdve nem volt megállás. Emlékszem, mindig megvette Nagyi az aktuális albumot, amit rongyosra hallgattunk. Emellett édesapámnak is nagy szerepe volt abban, hogy érdekeljen a zene, hisz a mai napig zongorázik, gitározik, a Nagyapám pedig prímás volt, mondhatni a zene a véremben van.

-Milyen előadók voltak kezdetben hatással rád? És most?
-Kezdetben szinte minden előadó érdekelt. Éjjel-nappal az emtívíít néztem és csak úgy “ettem” a sok zenét, de rám a legnagyobb hatással a Depeche Mode zenéje volt. Ez a zenei világ meghatározó volt az életemben. Mai napig előszeretettel gyűjtöm a különleges kiadványaikat bakeliten. Manapság már kevés olyan előadó van, aki ekkora hatással van rám…

-Mikor és hol DJ-ztél először? Hogy kerültél a lemezjátszó mögé?
-Az 1990-es évek vége felé már rendszeresen jártunk elektronikus bulikra, mindig lenyűgözött a DJ munkája, ez egy nagyon megközelíthetetlennek tűnő misztikus dolog volt még akkoriban.. A szerelem ’99-ben egy kis pub-ban kezdődött egy privát bulin. Scarface játszott, szinte végig csak mellette álltam és csak azt figyeltem mit csinál. Kérdezgettem őt, hogy kell csinálni, és annyira megtetszett hogy ott helyben elhatároztam, ezt nekem is meg kell próbálnom. Ez volt a kezdet.
Először a Supersonic Technikum-ban DJ-ztem, Ufi segítségével, ha jól emlékszem ez 2000-ben volt. A legelején játszottam még senki sem volt ott, viszont én nagyon izgultam és egyben élveztem is.

-Hogyan írnád le a zenét, amit játszol?
-Hogyan írnám le? Nehéz leírni egy olyan dolgot, amit igazából hallani kell… Ma már szinte minden stílusjegyből találsz egy-egy zenében, nehéz a zenéket úgymond kategorizálni, szerintem nem is annyira kell, inkább hangulatot, érzéseket játszom.

-Milyen stílusú zenéket játszol mostanában?
-Hú, hát ha mindenáron stílusokat kérdezel akkor a mostani szettjeimben, tech-house,  techno és néha minimal zenéket játszom. De ezek csak skatulyák. Úgy mondanám, szeretem a mélyebb, kicsit keményebb hangzásokat, ami se nem tekház, se nem teknó, valahol a kettő határán.

-Melyik volt az első olyan track, amit már alig vártál, hogy lejátszhass? Hogy jutottál hozzá/hol szerezted?
-Tyű…ez azt hiszem a Stylus Trouble – Sputnik volt és a már régen bezárt Underground-ban vettem.

-Kedvenc dj-d? Kedvenc producered? Kedvenc kiadód? Kedvenc lemezboltod? Kedvenc klub?
-Tulajdonképpen már nincsenek kimondott kedvenceim. Inkább aktuális kedvenc előadóim vannak, de ez folyamatosan változik, lehet ha most mondanék valakit és mondjuk meghallgatom a kiadványait két hónap múlva, lehet azok a munkái már nem tetszenének. Ugyan ez a helyzet a kiadókkal is. Lemezboltba ritkán jutok el, sajnos. A kedvenc klub-om meg már évek óta bezárt. Igazából nem is nagyon van ma már klub.

-Rezidens vagy valahol? Ha igen, mióta, hogyan kerültél oda?
-Igazából nincs klub rezidenciám, de a Hairy eseményeken rendszeresen fellépek(Hairy Nights, Hairy Presents, Coke Beach), emellett Betával és Duellel közösen futó klubestünk a Le Frenetics, ami egy közös DJ szett, melyben Duel egy improvizatív live kiegészítést ad, ettől az egész teljesen egyedi és természetesen megismételhetetlen.

-Legjobb buli, fellépőként és nézőként?
-Legjobb buli fellépőként több is volt, pl: 2006 – Magda , 2007 – KecelFest, 2007 – Sziget-Meduza, 2008 – BalatonSound. 2011 – BalatonSound. Nézőként pedig, 2004-ben Jimpster és Switch az A38-on…

-Milyen zenéket hallgatsz otthon?
-Itthon sok féle zenét hallgatok. Természetesen DM-et, de emellett mindent a ’80-as, ’90-es évekből. Elektronikában pedig keresem az új és számomra érdekes hangzásokat, akár új kiadóktól és akár a még teljesen ismeretlen előadóktól.

-Mi a véleményed az általad képviselt irányzat hazai és nemzetközi helyzetéről? Múltja, jelene, jövője?
-Hú erről kisregényt lehetne írni… szerintem az itthoni helyzet egyre rosszabb, valahogy megszűnt előtérben lenni a zene, és az igény az igényes elektornikára. mindenki DJ és promoter már, sokkal inkább a marketing adja el a bulikat semmint a valódi tartalom, már ha van ilyen. A promoterek sok esetben inkább választanak egy olcsó fellépőt, függetlenül a minőségtől, a cél a nagyobb profit realizálás, az hogy az amúgy is szűkülő szcéna számára ez milyen rongáló hatással van az valószínűleg kicsit sem szempont, ami mára egy telesen érezhető minőségromláshoz és híguláshoz vezetett . Láthatóan a DJ szerepe már sok esetben nem is olyan fontos, egy kellék csak a bulihoz. Nincs megfelelő orgánum a tájékoztatásra, nincs e zenei újságírás, a siteokon kb azokat a híreket látod, amiket a promoterek adnak, ilyen buli lesz itt olyan ott.
A mai közönség nagy része nem érti, hogy mért nem illik zenét kérni egy e zenei partyn. Fogod a fejed mikor a külföldi sztárvendég játszik, a tömeg meg folyamatosan nyújtja felé  mobiltelefonon a kéréseit… nagyon gáz, hogy ennek az egésznek itthon szinte semmi kultúrája nincs.
Mindemellett, gyakorlatilag nincs új hangzás, egykaptafára készülő zenék tömkelege érhető el, amiből egyre nehezebb szelektálni. A bitprot áldásos hatásának következtében mindenki végigböngészheti a megjelenéseket, a lelkes partyarc is, csak hát ezzel az a baj, hogy az izlés emiatt egy teljesen kommersz irányba halad és a szelektoroknak pedig egyre nehezebb a dolguk, hiszen a tömeg sokszor a top 100 zenéket ismeri és arra van ezáltal igény is, függetlenül attól, hogy ez valójában mennyire képvisel igényességet, vagy minőséget. Persze azért egy szűk réteg mindig akad, akiknek fontos a mainstream mentes igényes zene.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Ezt is ajánljuk

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére