Hajlam

(Twisted)
A frissen előléptetett rendőrfelügyelő, egy sorozatgyilkos után nyomoz, és döbbenten fedezi fel, hogy az áldozatok mind olyan férfiak, akikkel az utóbbi időben neki viszonya volt. A nyomozás egyre váratlanabb fordulatokat hoz, és egyre jobban összekuszálódik.

amerikai thriller
Rendezte: Philip Kaufman
Főszereplők: Ashley Judd, Samuel L. Jackson, Andy Garcia

Jessica Shepard (Ashley Judd), a frissen előléptetett rendőrfelügyelő, egy sorozatgyilkos után nyomoz, és döbbenten fedezi fel, hogy az áldozatok mind olyan férfiak, akikkel az utóbbi időben neki viszonya volt. A nyomozás egyre váratlanabb fordulatokat hoz, és egyre jobban összekuszálódik, ahogy Jessica munkatársa (Andy Garcia) furcsán kezd viselkedni, és a rendőrfőnököt (Samuel L. Jackson) felszólítják, hogy zárja ki Jessica-t a nyomozásból, mivel ő az első számú gyanúsított. Minden nyom hozzá vezet, őrá utal, és Jessica is gyanakodni kezd, hogy talán ő maga a gyilkos, aki után nyomoz.

Az Intertainment, a Paramount Pictures együttműködésével, a Kopelson Entertainment produkciójában bemutatja Philip Kaufman Twisted című filmjét, Ashley Judd, Samuel L. Jackson és Andy Garcia főszereplésével. A filmet rendezte Philip Kaufman, a producerek Arnold Kopelson és Anne Kopelson, valamint Barry Baeres és Linne Radmin. A forgatókönyvet írta Sarah Thorp, az executive producerek Stephen Brown, Robyn Meisinger és Michael Flynn. A további szerepekben David Strathairn, Russell Wong és Mark Pellegrino.

A Golden Globe- és Emmy-jelöléseket kiérdemelt Ashley Judd számára egy Jessica-féle erős nő figurájának megformálása, aki tele van ambícióval, lendülettel és kitartással, hogy a férfiak világában is sikerrel megállja a helyét, olyan lehetőség volt, amit nem szalaszthatott el. A figura rendkívül érdekes, dinamikus karaktere – Jessica nem csak azt tanulta meg, hogy hogyan boldoguljon a férfiak világában, hanem azt is, hogy egyenrangú legyen a férfiakkal, mind fizikai, mind pszichológiai szempontból – különösen vonzotta a színésznőt a szerephez.
Azt hiszem, az ötlet fantasztikus, a szöveg érdekes és izgalmas, a sztori abszolút lebilincselő – mint ahogy maga Jessica is. – mondja Judd lelkendezve az általa megformált figuráról, egy nőről, akinek nincsenek sem aggályai, sem lelkiismeret furdalása, ha szabadjára engedi érzékiségét és szexualitását. Ez határozottan nem a klasszikus veszélyben lévő nő filmtéma. Rengeteg váratlan fordulat és összekuszálódó szál van benne, nem is említve a női főszereplő hihetetlenül kidolgozott figuráját, aki kész elfogadni a szexuális kérdésekben oly jellemző kettős mércét, és bátran felveszi a kesztyűt, bármelyik férfi is a kihívója. Egész egyszerűen fantasztikus ez a nő, és én különösen azt szeretem a figurában, hogy a keménysége egy jottányit sem befolyásolja a sebezhetőségét.
Samuel L. Jackson, aki a Jessica számára afféle apa figurát is jelentő rendőrfőnököt alakítja, szintén a sztori előre nem látható alakulását szereti a filmben, egyben nagy várakozással és örömmel nézett egy olyan kaliberű rendezővel való együttműködés elé, mint amilyen Philip Kaufman.
Régi csodálója vagyok Phil munkájának, és most, hogy láttam munka közben is, meg tudom érteni, hogy a filmjei miért is olyan kvalitásúak, amilyenek. – állapítja meg az Oscar- és Golden Globe jelöléseket kiérdemelt színész. Azt hiszem, arról van szó, hogy Phil egy remek sztorit választott, és azt a pszichológiai thriller szintjére emelte, olyan végkifejlettel, amire senki sem számít.
Philip Kaufman arról ismert, hogy bonyolult meseszövésű sztorikat tud a nagyközönség számára is élvezhető módon filmre vinni. Kaufman rendezte a Milan Kundera azonos című, nagysikerű regényéből készült The Unbearable Lightness of Being (A lét elviselhetetlen könnyűsége) című filmet, és a regény alapján írt forgatókönyv írójaként Oscar díjra jelölték Legjobb Adaptált Forgatókönyv kategóriában. Kaufman ezúttal a Twisted című film rendezőjeként kamatoztatja rendezői képességeit.
Ezt a filmet a szexualitástól fűtött komplexitás jellemzi, és ez teszi a sztorit különlegesen rejtélyessé. – állapítja meg Kaufman, utalva mind a rendkívül kifinomultan bonyolult meseszövésre, mind a filmben mindvégig kitapintható érzékiségre. Itt nincsenek sztereotípiák, sem a férfi, sem a női figurák tekintetében, nincsenek nyilvánvaló nyomok és nyilvánvaló gyanúsítottak, és sem a néző, sem maga a főszereplő nem tudja biztosan, ki is a gyilkos, egészen a film utolsó néhány jelenetéig.
Legalább annyira, mint Jessica, a gyilkos személyére vonatkozóan a sötétben tapogatózik Jessica társa, az Andy Garcia által megszemélyesített Mike Delmarco is, aki maga sem mentes a gyanú alól. Garcia, aki a Godfather: Part III (Keresztapa 3.) című filmben nyújtott alakításával Oscar- és Golden Globe jelölést érdemelt ki, rendkívüli módon örült a lehetőségnek, hogy Kaufmannal dolgozhat, a rendező filmjeinek mind a témaválasztás, mind a szereplők jellemformálása tekintetében különleges és ritkának mondható jellege miatt.
Amikor az általam alakított figurát bemutatják Jessica-nak, azonnal érezni lehet a kettőjük közötti erős fizikai kapcsolatot és az egymás iránt érzett kölcsönös megbecsülést. – mondja Garcia. "Az ember azonnal tudja, hogy ők ketten kiállnak egymásért, fedezni fogják egymást. Még amikor a nyomok Jessica irányába kezdenek mutatni, Mike az, akinek sosem inog meg a Jessica ártatlanságába vetett hite. Jessica a társa, és Mike a társa mellett áll."
Kaufman, a rendező úgy érzi, hogy a Judd és Garcia közötti, a vásznon is átsütő vonzalom, a közös hullámhossz, amelyen játszottak, és a tény, ahogy ezt a két színész nyíltan vállalta is, alapvető jelentőségű volt. Tényleg nagyon örültem a két színészben izzó intenzitásnak, amely feszültséget, lojalitást, sőt forró fizikai vonzalmat sugárzott egymás felé, anélkül, hogy egy percre is csorbította volna a gyilkos leleplezését célzó erőfeszítéseik őszinte elszántságát.
Arnold Kopelson, Oscar díjas producer és Anne Kopelson producer mindketten rendkívül boldogok voltak, hogy ilyen kimagasló tehetségű szereplőgárdával dolgozhattak együtt, és úgy érzik, hogy minden egyes szereplő fantasztikusan mély átérzést vitt az alakításába.
Anne és én valósággal fel voltunk lelkesülve, hogy ilyen élvonalbeli színészeket tudtunk megnyerni ehhez a filmhez, és mindegyikükkel óriási élmény volt együtt dolgozni. – mondja Arnold Kopelson. Nemcsak nagy színészek, már a színészi alakítást illeti, hanem rendkívül professzionálisak voltak az egész folyamatot tekintve is.
Kopelson hozzáteszi, hogy Ashley Judd és Andy Garcia között csodálatos vonzalom, vagy összhang működik, amely fantasztikusan érvényesül a vásznon, és ahogy a Judd által alakított figura gyakran juttatja kifejezésre a szexuális kérdésekhez való bátor hozzáállását, és azt, hogy szexualitása legalább annyira felszabadult, mint férfi társaié, úgy a színésznő is úgy játssza a szerepet, hogy egyetlen pillanatra sem fogja vissza magát.
Delmarco nagyon védelmezi Jessica-t – talán egy kicsit túlzó módon is – de Jessica rendkívül erős személyiség, és minden férfival szemben felveszi a kesztyűt, és ez alól Delmarco sem kivétel. – mondja Kopelson. Amikor kettejük akarata összeütközésbe kerül, az nagyon érdekes dinamikát teremt a vásznon. Ashley és Andy egyaránt fantasztikus munkát végeztek. Ami pedig Sam Jackson-t illeti, ő valami hihetetlen méltóságot kölcsönöz minden figurának, akit csak megszemélyesít. Tökéletesen megjeleníti a Jessica életében a hatalmat és tekintélyt jelentő figurát, és hihetővé teszi, hogy ez a figura egyben a tanítómester is Jessica számára.
Jessica, aki egy férfiak uralta világban dolgozik, és állandóan érintkezésbe kerül a bűnözők világával is, megtanulta, hogy mind szellemi, mind fizikai értelemben gyorsan kell reagálnia mindenre. Adott esetben éppen a vérmérséklete az, ami a legtöbbet hozza ki belőle, és ez az a pont, amikor Dr Melvin Frank, a San Francisco-i Rendőrség pszichiátere belép a történetbe. David Strathairn (L. A. Confidential / Szigorúan bizalmas) alakítja a csendes és nyugodt, de állandóan fürkésző Dr Frank figuráját, akit arra kérnek fel, hogy ő kezelje Jessica-t, aki túlbuzgóságában, úgy tűnik, túlment bizonyos határokon. Dr Frank feladata, hogy Jessica személyiségének, múltjának mélyére ásson, hogy kiderítse, mi is áll viselkedésének hátterében.
Dr Frank a rendőrök speciális fajtájából való. – magyarázza Strathairn. Ő tulajdonképpen orvos, akinek az irodája valójában az egyetlen olyan hely, ahol a rendőrtiszt kollégái kiönthetik a szívüket, elmondhatják a problémáikat. Miközben Jessica viselkedésének okait kutatja, Dr Frank észreveszi, hogy a nő egyre elgyötörtebbnek, egyre megviseltebbnek látszik. Jessica kemény diónak bizonyul, nagyon zárkózott, aki nem egykönnyen ad szabad folyást legbensőbb érzelmeinek, és azt hiszem, hogy ez bizonyos értelemben gyanakvást szül a nézőben, vajon Jessica tudatában van-e, vagy sem, saját egyre rosszabbodó állapotának – nem csupán fizikai, de érzelmi és pszichológiai értelemben egyaránt.
Mivel a gyilkos még mindig szabadlábon van, és továbbra is szedi áldozatait, a nyomozás során felmerülő kérdésekre végül is csak a bűnügyi laboratórium adhat választ, a labor, amit a Camryn Manheim által alakított főorvosnő vezet szakszerűen és hatékonyan. Lisa, az általam alakított figura, imádja azt, amit csinál, és nagyon komolyan veszi a munkáját. – mondja Manheim. Ha valami olyan információra akad, ami irányt mutat egy adott eset feltárásában, vagy segíthet egy bűntény megoldásában, akkor képes örömében dalra fakadni, és táncra perdülni, úgy ahogy van, fehér köpenyben, a labor közepén. Úgy tekinti a munkáját, mint egy puzzle kirakását, ahol az apró részletekkel kezdve, először egy kicsi, majd egyre nagyobb részét állítja össze a képnek.
A The Practice című népszerű sorozatban nyújtott alakításáért Emmy- és Golden Globe díjjal kitüntetett színésznő fel volt villanyozva, amikor Kaufman felkérte erre a szerepre. Kaufman nem olyan figurát akart megformálni, aki pusztán egy orvos, akiből csak úgy ömlik a szakmai zsargon, ez a doktornő jópofa, kedves, szarkasztikus, sőt még szerelmes is az egyik nyomozóba.
A forgatókönyvben szereplő összes érdekes, és jól megírt figurát figyelembe véve, segítve a színészeket abban, hogy magát a színészi alakítást is felülmúlva, élettel töltsék meg a figurák személyiségét, Kaufman, mint rendező rendkívül elégedett volt a teljes szereplőgárda által nyújtott alakításokkal.
Habár rengeteg akciót és rejtélyt szőttünk bele a sztoriba, a film sodró hatását végső soron a figurák adják. – mondja Kaufman. Azt hiszem, ez a fantasztikus szereplőgárda valóban magasabb szintre emelte ezt a lélektani thrillert.

A FORGATÁSRÓL
Mindenképpen el akarván kerülni San Francisco megjelenítésében a sablonos megoldásokat, Kaufman, aki régóta maga is lakója a városnak, hátborzongató hangulatot akart teremteni a sok szépség kellős közepén. Elképzelése megvalósításához Dennis Washington látványtervezőt hívta segítségül, aki korábban már dolgozott együtt Arnold Kopelson producerrel a The Fugitive (A szökevény), Life as a House (Az élet háza), The Net (A hálózat csapdájában), The General's Daughter (A tábornok lánya), és a No Way Out (Nincs kiút) című filmeken.
Philip mindig olyan világot teremt, ami felcsigázza a néző érdeklődését. Mindegyik filmjére az jellemző, hogy kiválaszt egy dolgot, amit aztán addig alakít és fejleszt, míg egyre érdekesebbé válik. – állapítja meg Washington. "Van bizonyos előélete a "film noir" műfajában, és az ebben a stílusban készült régi filmekre vonatkozó tudását remekül felhasználja, persze korunk ízléséhez igazítva. Philip elképzelését úgy akartam megvalósítani, hogy a noir szellemét maivá és hihetővé próbáltam tenni.
Washington számára az jelentette a legnagyobb kihívást, hogy olyan hátteret teremtsen, ami megadja a film alaphangulatát, ugyanakkor még erőteljesebbé teszi a mese váratlan fordulatainak és történéseinek a titokzatosságát. Ennek érdekében olyan helyszíneket keresett San Francisco-ban, amelyek jó keretet nyújtanak a modern nyomozói munkához.
Ez nem egy stilizált kép. Ennek mindvégig hihetőnek kell lennie. Ezeknek a nyomozóknak a valós világát kellett megtalálnunk, és ebből a realitásból kiindulva találni valamit, ami drámai, ugyanakkor logikus.
Ahogy a helyszínek becserkészése haladt a Mission District környékétől az Öböl felé, nyilvánvalóvá vált, hogy a vízpart az a helyszín, ahol a történet a legjobban érvényesül.
A víz olyan elemét képezte a látványnak, ami először egyikünk fejében sem fordult meg. – mondja Philip Kaufman rendező, aki eredetileg a város Mission District negyedében látta a film történéseinek központi helyszínét. De hát lenn, a móló, mint egy bűntény helyszíne, egészen más érzéseket kavar fel, és sokkal kísértetiesebb és kegyetlenebbül hideg benyomást kelt, mint sok más helyszín San Francisco-ban, amelyeket gyakran látunk filmekben.
Rory Enke, a helyszín kialakításáért felelős ügyelő nagyon örült, hogy a San Francisco-i Öbölre esett a választás, mint a film hátteréül szolgáló helyszínre. Az Öböl San Francisco egyik legnagyobb, kiaknázatlan lehetőségét kínálja, mert lényegében ez a természetes vadonélő környezet közvetlenül a város mellett van. – mondja Enke, aki az Észak-Kaliforniában játszódó helyszínek ügyelője volt a Stephen King könyve alapján készült The Green Mile (Halálsoron) című filmnél, és aki sokat vitorlázott már az Öbölben. Ahogy folytattuk a kutatást, egész sor kísérteties kis helyet találtunk, amelyek ideális helyszínnek kínálkoztak a filmbéli bűntényekhez.
Az egyik ilyen jelenet a Pacific Bell Park mögött játszódik, ahol a San Francisco Giants baseball csapat pályái is vannak. Ezen a környéken körülbelül egy évvel ezelőtt a valóságban is egy fiatal lány holtestére bukkantak. A filmben, a gyilkossági ügyekben nyomozó Shepard és Delmarco rendőrfelügyelők éppen egy, a vízparti sziklákon történt gyilkossági esetet próbálnak felderíteni. Ahogy a két nyomozó az áldozat holttestét vizsgálja, a stadionban éppen egy éjszakai mérkőzés folyik, és a 40.000 szurkoló, aki a Giants csapatának minden jó ütését felállva, hangos üdvrivalgással üdvözli, így lesz tudtán kívül a film statisztája.
A Fisherman's Wharf móló környéke volt a film egy másik fontos jelenetének helyszíne. Itt még egy csapat fókát is felhasználtak a jelenethez; ezek az állatok a valóságban is a 39. móló mögötti dokkokon találtak otthonra az 1989-es földrengés után. Az állatok a National Marine Fisheries (Országos Tengeri Halászati Hatóság) védelme alatt állnak, és ez a hatóság nem ismer filmezést engedélyező előírást, így Willie Brown, San Francisco egykori polgármestere közbenjárására volt szükség, hogy a jelenetet végül leforgathassák. Ami azt illeti, Elke szerint ez volt az első eset, hogy fókákat valaha is filmben szerepeltettek.
Amikor a technikusok megérkeztek, hogy felállítsák a kék hátteret, a fókákkal készülő felvételhez, a fókák legtöbbje egyébként is azonnal beugrott a vízbe és elúszott.
Nehéz eset. – mondja Elke. A helyzet a maga nemében egyedülálló. Lényegében arról van szó, hogy vadon élő állatokat arra akarunk rávenni, hogy egy helyben maradjanak és "szerepeljenek" a kedvünkért, egy tulajdonképpen városi környezetben. Egyik nap az összes fóka teljesen izgalomba jött egy sirály miatt, aminek egy horgász-zsinór tekeredett a lábára. Egy másik alkalommal, éppen lement a nap, és a stáb készen állt a forgatásra, egy óriási termetű fóka elkergette a helyszínről az összes többi fókát, majd szembenézett a kamerával és elkezdett játszani, pontosan úgy, mintha tudná, hogy most készül róla a premier plán!
Mire a fókákat végre ráncba szedték, az egyedi hangulatú utolsó jelenet is összeállt, és a Twisted című film, amelyhez San Francisco furcsán kísérteties vízparti vidéke nyújt baljós hátteret, egy lépéssel közelebb került a megvalósuláshoz, ahhoz, hogy elmondjon egy gyilkosságról és megváltásról szóló vérfagyasztó történetet, amit a néző egyhamar nem fog elfelejteni.
Arnold Kolpelson producer így foglalja össze mindazt, ami a szereplők és a stáb közös élménye volt a filmmel kapcsolatban. A Twisted című film egyike azoknak a Hitchock-féle stílusban készült rejtélyes gyilkossági történeteknek, amelyek teljes meglepetést tartogatnak a néző számára, aki a film végéig nem győzi találgatni, hogy ki lehet a gyilkos. És egy jó filmnek pont ilyennek kell lennie.

ASHLEY JUDD (Jessica Shepard) egy Kelet-Kentucky család nyolcadik generációjának tagja. Színészi tehetségéről először Victor Nunez Ruby in Paradise című filmjének címszerepében tett tanúbizonyságot, amivel egyben debütált is a játékfilmek világában. Ma már elismert színésznő, igazi sztár, a neve a kasszasiker garanciája.
Jelenleg a Broadway-n lép fel, Tennessee Williams "Macska a Forró Bádogtetőn" című darabjában Maggie szerepét játssza. Judd az első színésznő a Broadway-n ebben a szerepben, Kathlen Turner óta, aki 1990-ben alakította a figurát.
Legújabb filmje a Cole Porter életéről szóló De-lovely című film, amelyben Judd Kevin Kline partnere. A filmet Irwin Winkler rendezte, a forgatókönyvet Jay Cocks írta.
2002 színes és sikeres év volt a színésznő számára. Kis, mégis jelentős szerepet játszott Julie Taymor Frida című életrajzi filmjében, és egyik markáns mellékszereplője volt a Divine Secrets of the Ya-Ya Sistehood (Vagány Nők Klubja) című filmnek, amely Callie Khouri rendezésében, Rebecca Wells azonos című bestseller regénye alapján készült, olyan rangos szereplőgárdát vonultatva fel, mint Sandra Bullock, Ellen Burstyn, Maggie Smith és James Garner.
Judd játszott a Twentieth Centuty Fox Carl Franklin rendezésében, Joseph Finder forgatókönyvéből készült High Crimes (Tiszta ügy) című filmjében, amelyben újra Morgan Freeman volt a partnere, mint korábbi Kiss the Girls (A gyűjtő) című filmjükben. Tony Goldwyn rendező Someone Like You (A csábítás elmélete) című filmjében Judd partnerei Greg Kinnear és Hugh Jackman.
További filmjei: Where the Heart Is, amelyben Natalie Portman partnere; Bruce Beresford Double Jeopardy (Kettős kockázat) című kasszasiker filmje, Tommy Lee Jones partnere; Eye of the Beholder (A tanú szeme), Ewan McGregor partnere. Játszott a John Irving regényéből 1998-ban készült Simon Birch (Simon Birch, a kisember) című filmben.
1997-ben készült filmje a kasszasikert hozó Kiss the Girls (A gyűjtő), amelyben Morgan Freeman partnere, valamint a The Locusts (A jövevény), amelyben Vince Vaughn és Kate Capshaw partnere. Michael Mann Heat (Szemtől szemben) című filmjében Robert DeNiro, Al Pacino és Val Kilmer partnere, Judd alakítása kivívta a kritika elismerését. 1996 nyarán Joel Schumacher A Time to Kill (Ha ölni kell) című filmjében láthattuk, Samuel L. Jackson, Sandra Bullock és Matthew McConaughey partnereként. 1996 végén John McNaughton Normal Life (Amerikai rémálom) című film egyik főszerepét játszotta Luke Perry oldalán.
1996-ban Emmy díjra és Golden Globe díjra jelölték Norma Jean alakjának megformálásáért az HBO Norma Jean and Marilyn (Norma Jean és Marilyn) című filmjében. Mellékszereplő volt a Miramax Smoke (Füst) című filmjében, Harvey Keitel és Stockard Channing mellett.
Több sikeres színházi szerep, Broadway fellépés fűződik a nevéhez.
A Kentucky Egyetemen végzett, francia szakon. Több éven át tanulta a Meisner-módszer szerinti színjátszást. Férjével Tennessee-ben él.

SAMUEL L. JACKSON-t (John Mills) nagy tisztelet övezi, és úgy emlegetik, mint az egyik legkeményebben dolgozó hollywoodi színészt. Kitörölhetetlenül beírta nevét az amerikai film történetébe a filozofáló Jules alakjának megformálásával Quentin Tarantino Pulp Fiction (Ponyvaregény) című filmjében. A kritika egyhangú elismerése mellett Oscar díjra és Golden Globe díjra jelölték Legjobb Mellékszereplő kategóriában, valamint elnyerte a BAFTA díját ebben a kategóriában.

ANDY GARCIA (Mike Delmarco) napjaink egyik legtehetségesebb, legsokoldalúbb színésze. Mivel sikeresen dolgozott együtt a filmvilág legnagyobb tekintélynek örvendő, legünnepeltebb rendezőivel, a "rendezők kedvence"-ként szokták emlegetni. A színészet mellett Garcia elismert producer, zeneszerző/zenész és humanitárius tevékenysége is ismert — továbbá rendező.

DAVID STRATHAIRN (Dr. Melvin Frank) tapasztalt színész mind a Broadway-n, mind az off-Broadway színpadokon, filmen és televízióban egyaránt. A Williams College-on végezte tanulmányait.
Egyetemi évfolyamtársa, John Sayles számos filmjében szerepelt, köztük a mindkettőjük rendezői debütálását jelentő Return of the Secaucus Seven című film. További Sayles filmek, amelyekben szerepelt: Limbo (Jég hátán), Matewan (Azok a véres napok), The Brother From Another Planet, Eight Men Out (Nyolc-nulla), City of Hope (A remény városa), Passion Fish (Szerelem hal).

RUSSELL WONG (Tong hadnagy) karizmatikus, tehetséges előadó, egyike Hollywood legjelentősebb ázsiai-amerikai színészeinek. Nemrég fejezte be a munkát a Warner Bros. számára készült televíziós sorozaton. Legújabb filmje az Inside Out (Saját szemmel), amelyben Eriq Lasalle és Matthew Modine a partnere.
A Warner Bos. Romeo Must Die (Öld meg Romeót) című filmjében Jet Li, Delroy Lindo, Isiah Washington és az azóta elhunyt Aaliyah volt a partnere. Ez az alakítása felkeltette mind a kritika, mind a nézők érdeklődését. Ő játszotta a Majom Király szerepét az ősi kínai regény, a Journey to the West, Wu Chen által, The Lost Empire címen, mini-sorozat formájában készített filmváltozatában, amelyet 2001-ben mutattak be.
Az Egyesült Államokban James Clavell Taipan című filmjében debütált. Ezt olyan filmek követték, mint Wayne Wang: Eat a Bowl of Tea (Még a szemük sem áll jól); Abel Ferrera: China Girl; a kasszasiker New Jack City; a kritikai sikert aratott The Joy Luck Club (Mennyei Örömök Klubja); Vanishing Son; Takedown (A rendszer ellensége) Skeet Ulrich, Tom Berenger és Angela Featherstone partnereként; The Tracker (Kíméletlen vadászok) Casper Van Dien partnereként.

MARK PELLEGRINO (Jimmy Schmidt) karrierje során imponálóan sok filmnek, televíziós- és színpadi darabnak kölcsönözte egyedülálló tehetségét. Filmjei, a teljesség igénye nélkül: Jon Turteltaub: National Treasure (Nemzeti kincs); David Mamet: Spartan; Chris Haifley: Ronnie; Chris Shelton: Between Us; William Friedkin: The Hunted (Veszett vad); David Lynch: Mulholland Drive; James B. Rogers: Say It Isn't So (Húgom, nem húgom); Nick Gomez: Drowning Mona (Dögölj meg, drága Mona); Stephen James: Certain Guys; Rowdy Herrington: A Murder of Crows (Egy gyilkosság forgatókönyve); Mary Lambert: Clubland; Tom Lazarus: Movies Kill; Joel Coen: The Big Lebowski (A nagy Lebowski); Steve Kaman: Crossroads of Destiny; Michael Karbelnikoff: Last Ride; Nick Mead: Bank Robber; Peter Foldy: Deadly Exposure; Jeffrey Reiner: Trouble Bound (Szerencse cinkelt lapokkal); Richard Donner: Lethal Weapon 3 (Halálos fegyver); Jeffrey Reiner: Blood and Concrete (Fuss a szerelemért); Steve Kaman: Soul of the Avenger; Jeff Goldblum: Little Surprises.

PHILIP KAUFMAN (Rendező) 1936-ban született, Chicago északi negyedében nőtt fel, és a Chicago-i Egyetemen végezte tanulmányait, először a jogi karon, majd történelem szakon.
1960-ban családjával San Francisco-ba költözött, az Öböl környékére. Kaufmant valósággal elbűvölte a filmművészetben kibontakozó új hullám, és rövidesen Európa felé vette az irányt.
1962-ben visszatért Chicagóba. Anais Nin, egy beszélgetésük során, Kaufman film-ötlete hallatán a filmalkotásra bátorította, és Kaufman megfogadta a tanácsot. 1963-ban egy még befejezetlen regényéből filmet készített; ez volt a Goldstein című misztikus vígjáték. A szinte filléres költségvetésű film, amelyben egy helybéli társulat színészei szerepeltek, az 1964-es Cannes-i Filmfesztiválon elnyerte a Prix de la Nouvelle Critique díjat. 1965-ben Kaufman írta és rendezte a Fearless Frank című szatirikus komédiát, a főszerepet Jon Voight játszotta, aki ezzel a filmmel debütált. Két évvel később Kaufman-t már Hollywoodban találjuk, ahol a Universal stúdióhoz szerződött.
A Sundance Filmfesztivál életmű-díjjal jutalmazta Kaufmant, emellett hat különböző fesztivál tüntette ki. 2000-ben az Amerikai Film Intézet rangos életmű-díját ítélték oda neki, és a francia Lumiere Intézet mellett Amerikában is további három fesztivál, illetve egyetem tüntette ki. 2002-ben a Columbia Egyetem kurzust indított Kaufman művészetéről, a Rochester-i George Eastman House tiszteletbeli professzorrá választotta és 2004-ben Los Angeles-ben tüntették ki életmű-díjjal.

Az Oscar-díjas producer ARNOLD KOPELSON (Producer) már több mint 25 játékfilm producere vagy executive procudere volt. Kopelson filmes karrierje úgy kezdődött, hogy a szórakoztatóiparra specializálódott ügyvéd volt, számos olyan bank jogi képviseletét látta el, amelyek a filmiparnak nyújtottak hiteleket. Későbbi feleségével, Anne Feinberg-gel, független filmek forgalmazó cégeknek történő eladásával kezdtek foglalkozni, szerte a világon. Kopelson remek érzéke ahhoz, hogy a forgalmazási jogokat már előre értékesítse, oda vezetett, hogy filmek gyártását kezdte finanszírozni, végül a filmek már saját produkciójában készültek.
Nagy filmstúdiók pénzügyi háttere nélkül, Kopelson saját zsebéből fedezte vállalata rezsi- és fejlesztési költségeit, Első három filmjét a bostoni General Cinema Corp. közreműködésével, következő három filmjét pedig magán- és befektetési bankok pénzügyi kombinációjával hozta létre. Mind a hat film a rekordidőnek számító 18 hónap alatt készült el. Ekkor készült Porky's című filmje, ami óriási üzleti sikernek bizonyult. Ez követte a Platoon (A szakasz), Oliver Stone rendezésében. A filmet a kritika egyhangúan kora egyik legfontosabb filmjének minősítette. Nyolc jelölésből a film négy Oscar díjat meg is kapott. Kopelson Oscar díjat kapott érte Legjobb Film kategóriában, ami azonnal a hollywoodi filmgyártás rivaldafényébe röpítette.
A Színháztulajdonosok Országos Szövetsége Az Év Producerének választotta Kopelsont, a Publicists Guild of America Filmalkotói Életmű díjjal jutalmazta, és beiktatták a Variety Show Biz Expo Hall of Fame hírességei sorába. A Hollywood Foreign Press Association Golden Globe díjat adományozott neki, és megkapta az Independent Spirit Award díjat is. A Deauville Filmfesztivál a legmagasabb díjával tüntette ki, "a szórakoztatóiparban kifejtett jelentős tevékenységéért". Díjakat nyert az alábbi filmjeivel: Outbreak (Vírus), Seven (Hetedik), Devil's Advocate (Az ördög ügyvédje).

ANNE KOPELSON (Producer) 1997-ben felvétetett a Variety Show Biz Expo Hall of Fame hírességei sorába, a szórakoztatóiparban kifejtett jelentős tevékenysége elismeréseként. Producerként jegyzi a Michael Douglas főszereplésével készült Don't Say a Word (Ne szólj száj!), és a Tim Allen főszereplésével készült Joe Somebody (Akárki Joe) című filmeket.

SARAH THORP (Író) a Brown Egyetemen végzett, és egykor egy független rock együttes tagja volt. Jelenleg Bobby Newmeyr producer (Training Day / Kiképzés) és az Intermedia és az MTV Films számára ír Untitled DJ Project címen, valamint Nicci French Land of the Living című regényének adaptációján dolgozik Jerry Weintraub producer (Ocean's Eleven / Tripla vagy semmi) és a Warner Bros. számára. Emellett Simon West (The General's Daughter / A tábornok lánya; Lara Croft: Tomb Raider / Tomb Raider — Az élet bölcsője), valamint a Paramount Television és a WB megbízása alapján egy eredeti televíziós filmet ír (The Insiders). Thorp írta és rendezte a díjat nyert See Jane Run című független filmet, Clea DuVall főszereplésével.

PETER DEMING, A.S.C. (Operatőr) nagy tekintélynek örvendő operatőr, akinek számos nagysikerű film fűződik a nevéhez, többek között: Sam Raimi: Evil Dead II; Hollywood Shuffle (Eszelős Hollywood); House Party (Micsoda buli), Sundance Filmfesztivál Legjobb Operatőr díjának nyertese 1990-ben; My Cousin Vinny (Vinny, az 1-ügyű).
Kétszer dolgozott Jay Roach rendezővel: Austin Powers: International Man of Mystery (Szőr Austin Powers); Mystery Alaska (Majd ha fagy).

MARK ISHAM (Zeneszerző) korunk egyik legtehetségesebb muzsikusa/zeneszerzője, akit legyőzhetetlen személyes szenvedély fűz a zenéhez. Sikerei számos díjban is megnyilvánulnak, köztük egy Grammy-, egy Emmy- és egy Clio díj, számos Grammy-, Oscar- és Golden Globe jelölés mellett, melyeket részint zeneszerzőként, részint lemezeivel, mint előadóművész érdemelt ki. Emlékezetes zenét írt az alábbi kasszasiker filmekhez: A River Runs Throigh It (Folyó szeli ketté), The Majestic (Milenne, ha), October Sky (Októberi égbolt), Blade (Penge), Nell (Nell, a remetelány), Men of Honor (Férfibecsület), Save the Last Dance (A szívem érted rapes). Lankadatlan újítási szándékával, a hangulat egyéni és változatos érzékeltetésével, felejthetetlen melódiáival Isham több mint 65 film zenéjét teremtette meg, emellett számos lemeze jelent meg, az elektromos jazz, klasszikus akusztikus jazz, és New Age zene műfajában egyaránt.
Kiváló trombitás, egy sor műfajban alkotott nagyot, melodikus, bánatos, szexis, vagány hangzású játékával. A zenei világ legnagyobb művészeivel dolgozott együtt. Trombita játéka olyan művészek lemezein szólal meg, mint Bruce Springsteen, Willie Nelson, Lyle Lovett, Ziggy Marley, Joni Mitchell, The Rolling Stones és Van Morrison.
Lemezei számos díjat nyertek: a "Mark Isham" Grammy díjat, a "Miles Remembered" a The London Times 1999 Legjobb Jazz Lemeze díját, többek között.
Az 1980-as években az elektronikus zene úttörője volt, és azóta is az egyik legtermékenyebb és legprovokatívabb művésze korunknak. Két filmen és egy új nagylemezen is dolgozik egyszerre. A Revlon cégnek készült reklámhoz olyan klasszikusokból készített merész, szexis, energikus és modern re-mixet, mint Cole Porter, Peggy Lee és Ella Fitzgerald. Los Angeles-i klubokban és országos fesztiválokon egyaránt fellép.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére