Dalí és a műtárgyhamisítás

Ki ne ismerné Salvador Dalít, a meredő bajuszú, guvadt szemű szürrealistát. Stan Lauryssens Dalí és én című könyve azonban elsősorban nem a 20. századi festészet leghírhedtebb művészéről szól. Még csak nem is ő a főszereplője, nem életrajzi regényről van szó - a hagyományos értelemben.

Hősünk maga Lauryssens, aki forgatókönyv-szerűen eleveníti fel fiatalkori emlékeit, miként vált a hetvenes évektől kezdve sajtgyári szakmunkásból előbb bulvárfirkásszá, majd műkereskedővé. Hozzánemértésével milliókat keresett Dalí munkásságán. A szürrealista festő munkái már életében különösen népszerűek voltak a befektetők és üzletemberek körében, akik vagyonukat így kívánták tisztára mosni. Lauryssens nem törődött vele, honnan származik ügyfelei pénze, lassan pedig megtanulta, hogy a műtárgy-bróker aranyszabálya a következő;
Akit átverhetsz, azt verd is át. Ha pedig egyszer sikerült, mindig sikerülni fog.
Minél tovább űzte kétes mesterségét, annál sikeresebbé vált benne és annál világosabbá vált előtte, míg az Interpol elől bújkált, hogy a hamis festmények forrása elsősorban a művészet rendjét fejtetőre állító Dalí maga. Egyre többet tudott meg Dalí titkos történetéről, a művész belső köréről, és a “Dalí-gyárról”, amely milliókat termelt a festőt körbevevő szélhámosoknak és szolgáltatta a katalán festő extravagáns életmódjához a bevételt jóval az után is, hogy alkotóereje már elapadt.
Aki emlékszik a Betépve című filmre Johnny Deppel, annak ismerős lehet a regény hangulata – attól eltekintve, hogy véleményem szerint a kor nincs kellőképpen ábrázolva. Néhány utalást ugyan találunk a mobiltelefonok és az internet hiányára, de közben alig hisszük el, hogy ilyen mértékű simlizésre volt lehetőség mindössze 30-40 évvel ezelőtt.
A könyv a Dalí iránt érdeklődőknek különösen érdekes lehet, ha kíváncsiak, kedvenc mesterük miként tette lóvá az egész világot a hatvanas évektől kezdve, haláláig – de önmagában is izgalmas krimi. Senkinek sem ajánlom azonban, hogy ezzel a regénnyel ismerkedjen meg a művésszel, életrajzi szempontból botrányosra sikerült, nagy vihart kavart. A festőlegenda képei feletti jogokkal rendelkező Gala-Salvador Dalí Alapítvány pert indított Lauryssens és a kiadó ellen, hogy megakadályozza a mű alapján készülő hollywoodi film tervét. Ugyanis a bestsellerre máris ráharaptak a Hollywoodi cápák – főszerepét Al Pacinora bíznák – ha megvalósul. A könyv felfedi Dalí sötét oldalát, perverzióit és gyakran nagyon esetlenül állítja elénk a megvénült művészt, de egyúttal bepillantást nyújt a művészvilág körül mozgó díszlet mögé is, ahol az üzlet és a csalás sajnos sokszor együtt jár.
Lauryssens több mint tíz éven keresztül kereskedett Salvador Dalí műveivel. Hamis képek eladása miatt börtönbüntetésre ítélték. Szabadulása után bűnügyi regényeket kezdett írni. 2002-ben, hazájában, Belgiumban elnyerte a legjobb detektívregényért járó Hercule Poirot-díjat. A Dalíról szóló könyv tavaly jelent meg, és külföldön igen hamar a bestseller listák élmezőnyébe küzdötte fel magát.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Irodalom

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére