Chihiro szellemországban

(Sen to Chihiro no kamikakushi / Spirited Away)
Chihiro szüleivel vidékre költözik. Új házuk egy erdő mellett van, és a fák között a kislány apja felfedez egy alagutat, amelyet családjával együtt fel akar deríteni. A másik oldalon különös dolgokat látnak, mintha egy használaton kívüli vidámparkba csöppentek volna.

Színes, japán film
Írta: Hayao Miyazaki
Rendezte: Hayao Miyazaki
Forgalmazó: Best Hollywood

A PRODUKCIÓRÓL
A japán animáció, amelyet animének neveznek, többnyire science-fiction témákkal foglalkozik, többségük erőszakot és szexuális képzelgéseket is tartalmaz, ezért a műfaj kedvelői főleg a fiatal férfiak köréből kerülnek ki. A Ghibli Films azonban szelídebb történeteivel a fiatal lányokat célozza meg, s ez keltette fel a Disney Stúdió figyelmét is, amely nyolc Ghibli-mozi amerikai forgalmazását vállalta fel, nem is beszélve a mozik szinkronizálásáról, amelyhez a legjobb amerikai színészeket alkalmazták. Ez történt a Spirited Awayjel is, amelynek amerikai szinkronhangjai között többek között megtalálható Daveigh Chase, Michael Chiklis, Susan Egan, Lauren Holly, Jason Marsden, Suzanne Pleshette, John Ratzenberge és David Ogden Stiers is.
De honnan jött a film elkészítésének ötlete? Hayao Miyazaki az 1998-ban készült nagysikerű Mononoke Hime (Mononoke hercegnő) című animációs filmjének kimerítő munkálatai után bejelentette, hogy visszavonul a filmkészítéstől. Ezt az ígéretét azonban csak addig tartotta be, amíg nem találkozott egy barátja tízéves kislányával.
A gyerek adta az ötletet Chihiro, a kis hősnő alakjának életre keltéséhez. A Spirited Away című mozi célközönségét a tizenéves lányok jelentették, de a mozi kellőképpen univerzálisnak bizonyult ahhoz, hogy nemcsak minden idők legnagyobb bevételét hozó filmjévé váljon Japánban – 230 millió dollárt hozott, s megelőzte ezzel a Titanic eredményét -, de abban is rekordot döntött, hogy ezt nagyon rövid idő alatt érte el. A film nemcsak a közönségnek tetszett, de komoly kritikai elismerést is kapott, a berlini filmfesztiválon ez volt az első animációs film, amely a tekintélyes Arany Medve-díjban részesült.
A Ghibli Stúdió animációs filmje a legkiválóbb technikával készült. Mind a háttér, mind a karakterek tekintetében nagyszerű a kidolgozása, a szereplők között az emberek mellett megtalálhatók a szellemek, a különféle jelenések, a beszélő állatok, és a képzelt keveréklények. Mindezek körülveszik Chihirót, a tízéves kislányt, aki szüleivel vidékre költözött. Az új házuk melletti erdőben egy alagutat találnak, és a papa ösztönzésére úgy döntenek, elindulnak felfedezni a föld alatti járatot. Chihiro nagyon fél a sötétben, szorosan fogja az anyja kezét – akire nagyon hasonlít, s ez is bizonyíték arra, hogy a film készítői gondosan ügyeltek még az apró részletekre is -, ám végül minden baj nélkül elérik az alagút túlsó végét. Odakint a magas fűtengerben roncsokat találnak, amik a kislány apja szerint egy lepusztult vidámpark maradványai lehetnek. Amikor az egyik bódé felől ételszagot hoz a szél, a szülők úgy döntenek, meghívják magukat egy ingyenebédre, közben Chihiro felfedezőútra indul. Alkonyatkor tér vissza, és rémülten látja, hogy apja és anyja disznóvá változott, és csámcsogva falatoznak a sárban. A kislány ijedtségét csak fokozza, hogy a hazafelé vezető utat egy hatalmas, mély tó zárja el. Amint leszáll az éj, mindenütt kísértetek tűnnek fel, és Chihiro már éppen pánikba esne, amikor találkozik egy Haku nevű fiúval, aki elmondja neki, hogy van kiút ebből a világból és meg tudja menteni a szüleit is.
Ám ehhez követnie kell a szellemeket és a különféle teremtményeket egy óriási fürdőházba, amit Yubaba, a gonosz, öreg varázslónő vezet. Itt a kislánynak munkát kell találnia, vagy azt kockáztatja, hogy ő maga is disznóvá változik.
Haku javaslatára elmegy Kamajihoz, a pókszerű karokkal megáldott öregemberhez, aki a fürdőház kazánját fűti, és Chihiro munkát kér t?le. Kamaji Yubabához küldi: az óriás fejű boszorkány alkalmazza, és új nevet ad neki. Ebben a világban senki sem viselheti a saját nevét, Yubaba átkereszteli a kislányt Senre – a szó ezret jelent -, Chihiro neve első betűjének alternatív kiejtéséből származik, ez csak egy példa a filmbeli szójátékokra és a kettős jelentésekre, amikben bővelkedik a mozi. Az új munkaerő beavatása látványos jelenetben történik, amikor is a kislány kénytelen szembesülni minden fürdőház-alkalmazott rémálmával: Okutaresamával, a folyóistennel, akit orrfacsaró bűzt árasztó iszap borít. Sen/Chihiro nemcsak megfürdeti az istent, hanem megszabadítja az évek alatt beledobált bicikliktől, hűtőszekrényektől és olajoshordóktól is.
Ez a jelenet többet tesz a környezetszennyezés megelőzésért, mint bármely hangzatos hirdetés, és jól közvetíti a film ifjúságnak szóló üzenetét. És persze benne rejtőzik az is, ami a rendezőt megragadta a Chihiro inspirációjául szolgáló kislányban. Ez nemcsak az a tény volt, hogy a gyereken látszott, már megcsömörlött szülei gondos-kodásától – s ezt Miyazaki már más, hasonló korú kislányoknál is megfigyelte -, hanem az is, hogy ezt a korosztályt a filmipar hanyagolni látszik. A negatív társadalmi tendencia és a pozitív kihívás kombinációja helyezte középpontba a tervet, ami a rendező tehetsé- gével ötvözve kiváló eredményre vezetett.
A gyermeknevelés problémája nemcsak a film elején mutatkozik meg Chihiro és szülei kapcsolatában, amelyre jellemző, hogy a kislány eltávolodik a szüleitől, hanem a túlzott gondoskodásban is, amellyel Yubaba veszi körül óriásbébijét, s ez arra utal, hogy a gyermekek viselkedéséért nem csupán ők hibáztathatók.
A történet főleg akörül forog, hogy egy eltompult gyerek hogyan változtatja meg az életét saját kedvességre, kitartásra, odaadásra és becsületességre való hajlamával. Ezekkel az eszközökkel és másoktól kapott kis segítséggel sikerül leküzdenie az útjába álló akadályokat, beleértve a Yubaba által elrendelt névváltoztatásokat, amik alapjában véve nem kevesebbet jelentenek, mint az ember orwelli módon történő megfosztását saját identitásától, és alárendelt szerepbe való kényszerítését. A fürdőház többi alkalmazottját a félelem és a mohóság vezérli, állandó igény mutatkozik a munkájukra, míg Chihiro nem hagyatkozhat sem megjelenésére, sem reputációjára, csak a saját jellemére. Mivel belső énje az egyetlen eszköze, sosem esik áldozatul Yubaba rabigába döntési program- jának. Chihiro túlélése saját önmegismerésétől függ.
A Spirited away az alapvető, egyszerű emberi értékeket ünnepli, amelyeket az átlagember figyelembe sem vesz, mert annyira nyilvánvalóak. És pontosan ezért fenyegeti őket az a veszély, hogy eltekintünk tőlük, pontosan erre hívja fel Miyazaki a nézők figyelmét, és arra, hogy akik kigúnyolják a külvilágot, azok önmagukban talál- hatják meg a megoldást a problémáikra.

A RENDEZŐ
Hayao Miyazaki az egyik legelismertebb animációsfilm-rendező Japánban, munkái nagymértékben különböznek a többi rendező alkotásaitól. A japán Walt Disney-nek becézett rendező 1941. január 5-én született Tokióban.
Pályafutását 1963-ban animátorként kezdte a Toei Douga Stúdióban, olyan gyermekeknek szóló filmekben dolgozott, mint a Gulliver űrutazásai. Hamarosan rendezővé és vezető animátorrá lépett elő, több filmet és sorozatot készített, például a Future Boy Conan, és a The Castle of Cagliostro fűződik a nevéhez. Gyakran dolgozik együtt Isao Takahatával, a Grave of the Fireflies rendezőjével, akivel együtt alapították meg Ghibli Films nevű céget, aminek animációs filmjei kitűnő minőségükről nevezetesek. Miyazaki a társaság égisze alatt készült alkotásai számos személyes elképzelését tükrözik. A vadon hercegnője című filmmel kezdte, alkotásai jóval szelídebbek, mint a többi japán rajzfilmesé, gyakran összpontosít tizenéves lányok kalandjaira, míg kollégái inkább az erősebb nem képviselőit teszik meg főhősnek. Miyazaki animációs filmjei, mint például a Kiki's Delivery Service, a The Red Pig és a My Neighbor Totoro sci-fi és fantasy elemeket is tartalmaznak, gyakran humanista és ökológiai vonásokkal fűszerezi a történeteket, s nem foglalkozik az emberi természet sötétebb aspektusaival. Az animáció mellett Miyazaki mangát is rajzol, legfontosabb munkája a Nausica manga, egy epikus mese, amelyen kisebb megszakításokkal 1982-től 1994-ig dolgozott. Magyarországon eddig A szél harcosai és A vadon hercegnője című filmjeit mutatták be.

A film elnyert díjai:
2002 Berlin, Arany Medve-díj;
2002 Japán Akadémia díja;
2002 bostoni filmkritikusok díja;
2002 legjobb ázsiai film a hongkongi filmfesztiválon.
2003. Oscar-díj: a legjobb animációs film kategóriájában.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére