“Harry Houdini, a nagy mágus, élete döntő fontosságú mutatványára készül. Nem mást hívott ki párbajra mint a halált. Voila!” – kezdődik az első felvonás Harry Houdini legutolsó mutatványával. A színpadon a hírhedt kínai kamra, egy üveg akvárium vízzel feltöltve, melybe megkötözve, fejjel lefele lógatják majd bele. Elkezdődik a játék… Két szereposztásban, összesen 25 fős szereplőgárdával kerül színpadra a Magyarországról az Újhazába költözött, Harry Houdini-ként hírnevett szerzett Erik Weiss csodákkal, illúziókkal teli mágikus élete. A történet egyrészről nem újdonság, hiszen a Mágus életéről mind könyv, mind film is készült már. Másrészről viszont – musicaltől szokatlanul – brilliáns dramaturgiai csavarral, árnyékként végigvonuló szimbólumrendszerrel és apró bibliográfiai csúsztatásokkal találkozhatunk. A nézőket egy fekete csuklyába bújt ismeretlen-ismerős figura kalauzolja végig az illuzionista életén, útját a világhír felé, testvérével való ellentétét, édesanyja halálát és kapcsolatát Bess-el, szerelmével. A Houdini egy csodatévő emberről szól, arról hogyan viszonyul hozzá és képességeihez környezete és saját maga, hogyan dolgozzák fel, ha feltudják egyáltalán, ezt a különleges helyzetet. A második felvonás végén a történet visszakanyarodik az utolsó mutatvány jelenetéhez, melynek végén kiderül, hogy létezik-e a csoda, legyőzhető-e a halál és ha igen, akkor sikerült-e ez Houdininak. Varga Bálint zeneszerző, akié egyébként maga az alapötlet, mind zeneileg, mind történetileg egy kész vázlatot hozott, és Kal Pintér Mihály szövegíró közös produkciójában a különleges zeneiség éppolyan fontos szerepet játszik mint a történet egészét átfonó titokzatosság, a tökéletesen adagolt, élettel teli párbeszédek vagy a fülbemászóan slágeres dalbetétek. Hogy miért éppen musical a műfaj? A musicalt lehet szeretni is és utálni is, mégpedig ugyanazért. Opera is és könnyűzene is, énekkes színjátszás, próza és tánc. Mindenből egy kicsi: így lesz egész vagy így lesz fárasztó. Ízlés dolga. Halkovics Ágnes, a kórus vezetője elmondta, hogy a Swinging Bach Singers jazzkórus többéves, sikeres munkájának végső termékeként is tekinthető ez a produkció, melynek szintén ő a művészeti vezetője, hiszen több szólóénekes is innen került a darabba. A zeneszerző, Varga Bálint, pedig mint zongorista funkcionál náluk jóideje. Belterjességről azonban szó sincs. Mind az interneten meghirdetett válogatás győztesei, mind meghívott színészek alkotják a gárdát a SBS tagjai mellett, melyben énekesek, színészek és táncosok is megtalálhatók. Mindezt pedig non-profit alapon teszik, lelkesedésből, minimálköltségen, beleértve Kocsonya Gábor díszlet- és Házi Gabi jelmeztervezőt. Ugyanakkor a pénzhiány nem érezhető a látványvilág vagy a különleges hangzás kivitelében. Például van egy jelenet, ahol a párhuzamos-vágástechnika mintájára két helyszínű duettet láthatunk, melyet egy tüllfüggöny alkalmazásával tettek szemléletessé. A zenét klasszikus kis szinfónikus zenekar adja, mely kiegészül könnyűzenei rittmusszekcióval (dob, basszusgitár), hangszerekkel és különlegességekkel is, példának okáért egy fűrészt is megszólaltatnak majd, melynek az a szerepe, hogy a feszült, misztikus hanulatot tovább fokozza. “Egyszerű, mégis igényes, játékosan fülbemászó, megúnhatatlan, tökéletes egységben a szöveg és a zene, a gyerekektől a szakma képviselőiig mindenkinek szól” – ezeket a jelzőket használta rá Halkovics Ágnes, aki valószínűleg egyike azoknak akik a legtöbbször hallották a musicalt. A darab rendezője nem más mint Horváth Zoltán, a Szegedi Opera főrendezője, aki nemrégiben munkásságáért elismerő díjat kapott. A főbb szerepekben: Timkó János Solti Ádám (aki a darab koreográfusa is egyben) alakítja Houdini-t, Vágó BerniPéli Barbara pedig Bess-t, Houdini kedvesét. A két szereposztás azonban az előadások során rendszerint össze fog keveredni, így mindenki játszik majd mindenkivel. A bemutató után (október 5) a hónap végéig látható a Gutemberg Művelődési Otthonban (6, 7, 15 és 26-án) Houdini, a musical, a Houdini társaságtól. Jegyek a a 70/ 2060-245-ös telefonszámon rendelhetők, illetve helyszínen az előadás kezdete előtt két órával válthatók. Rendező: Horváth Zoltán, a szakma elismert rendezője éveken keresztül rendezett zenés darabokat Budapest nagy színházaiban (Opera, Erkel), nagyon fontosnak tarja a fiatal tehetségek támogatását. Zeneszerző: Varga Bálint, zeneszerzőként és korrepetitorként dolgozott Párizsban (Opera de Bastille, Chatelet, Petit Rat), zenéjében többféle zenei stílus is megjelenik, fő profilja azonban a musicalek és a filmzenék világa. Szövegíró: Kal Pintér Mihály, újságíróként publikált, több zenés játék (opera, musical) szövegkönyve fűződik a nevéhez, elsősorban szórakoztató televíziós műsorokban dolgozik. Karvezető: Halkovich Ágnes, a Swinging Bach Singers alapítója és karvezetője, aki a gospeltől kezdve a jazzen át a musicalekig minden zenei stílusban otthon érzi magát. Koreográfus: Solti Ádám, fiatal kora ellenére nagy tapasztalata van a színházi, illetve a show tánccal kapcsolatban, számos rendezvényen és eseményen lép fel társulatával, az Independence Táncstúdióval. A második szereposztásban ő a darab főszereplője is. Szereplők: Erik Weisz/ Harry Houdini Timkó János/Solti Ádám Theo/ Erik testvére Pászti Károly/Kovács Zoltán Bess/ Erik felesége Vágó Bernadett /Péter Barbara Cecília/ Erik mamája Stróbel Dóra Martin Beck/ Houdini menedzsere Egyházi Géza Sámuel/ Erik papája Habdák Péter Kis Erik Pataki Viktor Kis Theo Veres Lajos Floral Sisters Lukács Linda, Sárközi Ilona Rendőrkapitány Vér Balázs Párizsi énekes Egyházi Géza
Hozzászólások