A Passió

Názáreti Jézus életének utolsó tizenkét órája. A film nyitójelenete az Olajfák hegyének lábánál, a Gecsemáné-kertben játszódik, ahová Jézus elvonul az Utolsó Vacsora után imádkozni. Jézust elfogják és visszaviszik Jeruzsálem város falain belülre.

A Názáreti Jézus életének utolsó tizenkét óráját jeleníti meg. A film nyitójelenete az Olajfák hegyének lábánál, a Gecsemáné-kertben játszódik, ahová Jézus elvonul az Utolsó Vacsora után imádkozni. Jézus ellenáll a Sátán kísértésének. Iskarióti Júdás árulása miatt Jézust elfogják és visszaviszik Jeruzsálem város falain belülre, ahol a farizeusok istenkáromlás vádjával szembesítik és tárgyalása halálos ítélettel végződik.
Jézust Pilátus, Palesztina római kormányzója elé vezetik, aki meghallgatja a farizeusok ellene szóló vádjait. Felismervén, hogy politikai konfliktussal került szembe, Pilátus Heródesnek engedi át az ügyet. Heródes visszaküldi Jézust Pilátushoz, aki Jézus vagy Barabás, a bunözo közötti választás elé állítja a tömeget. A tömeg Barabás szabadulása és Jézus elitélése mellett dönt.
Jézust átadják a római katonáknak, akik megkorbácsolják ot. A felismerhetetlenné vált Jézust ismét Pilátus elé vezetik, aki bemutatja ot a tömegnek mintha azt mondaná: "ennyi nem volt elég?" Nem. Pilátus az egész kérdéssel kapcsolatban mossa kezeit és megparancsolja embereinek, hogy teljesítsék a tömeg óhaját.
Jézusnak átadják a keresztet és utasítják, hogy vigye végig Jeruzsálem utcáin, fel a Golgotára. A Golgota hegyén Jézust a keresztre szegezik és szembesülnie kell az utolsó kísértéssel: a félelemmel, hogy Atyja elhagyta. Sikerül leküzdenie a félelmet, Máriára, Szent Anyjára tekint és kimondja a szavakat, amelyeket csak ő érthet meg egészen: "Elvégeztetett." Aztán meghal: "A kezedbe ajánlom lelkemet." – hangzik el.
Halálának pillanatában a természet is gyászol: "a föld megindul, a kosziklák repedeznek".

Források:
A passió forgatókönyvét Mel Gibson rendező-producer készítette Benedict Fritzgeralddal együttműködésben. A film Krisztus életének utolsó tizenkét óráját mutatja be a Szentírás Máté, Márk, Lukács és János Evangéliumai alapján.

Nyelvek:
A film minden szereplője azon a nyelven beszél, amelyet a cselekmény idejében valóban beszéltek: a zsidók, köztük maga Jézus és a tanítványok is arámi nyelven, a rómaiak pedig a latin nyelven. A görög, amelyen a kor értelmisége többnyire beszélt nem volt lényeges a történet szempontjából.

Helyszínek:
A passió című filmet elejétol a végéig Olaszországban forgatták két fő helyszínen:

Matera
A keresztre feszítés jeleneteit Dél-Olaszország Basilicata tartományában, a gyönyörű Matera városában forgatták, közel ahhoz a helyhez, ahol Pier Paolo Pasolini forgatta a Máté evangéliuma (Il Secondo Vangelo di Matteo) című filmjét 1965-ben.

Cinecittá Stúdió
Jeruzsálem egyetlen hatalmas díszletét a híres Cinecittá Stúdióban Róma külterületén építette fel Francesco Frigeri látványtervező és Carlo Gervasi díszlet építész.
Ez az egyetlen terjedelmes épületegyüttes magában foglalja a Templomot, ahol Krisztus tárgyalása az egyházi bíróság előtt lezajlik, a Pilátus palotája előtti udvart, ahol a kihallgatások folytak, valamint azt az elkerített udvart, ahol Krisztust ütlegelik és megkorbácsolják.

A KREATÍV CSAPAT
Gibson Caleb Deschanelt – A hazafi, Az igazak (The Patriot, The Right Stuff) – operatorét bízta meg azzal, hogy a film Caravaggio olasz barokk festo műveire emlékeztessen. Caravaggio képei a világosság és a sötétség éles kontrasztjára épülő életszerű izzásról ismertek.
"Azt hiszem művei gyönyörűek" – mondta Gibson Caravaggióról. "Erőszakos, sötét és spirituális, és van benne valami különös, szeszélyes idegenség is."
A film negyven százalékát sötétben vagy belső térben, sötétítok alatt forgatták, hogy elérjék azt a hatást, ahogyan a fény előtör a sötétségből.
A jelmezeket gondos kutatások alapján Maurizio Millenotti, a Hamlet, Bunbury (Hamlet, Importance of Being Earnest) díjnyertes tervezője saját kezűleg készítette el, ezzel is erősítve a Gibson által megkívánt, a Caravaggióra jellemző barna, fekete és tört-fehér árnyalatokat hordozó képi világot.
Bár a csapat nagy része olasz (és a szereplők többségét Olaszországban vagy Kelet-Európában toborozták), a Keith Vanderlaan és Greg Cannom vezette különleges maszkos és fodrász csapat tagjai Hollywoodból érkeztek. Gibson tudta, hogy a világ legjobb make-up szakértőire lesz szüksége, hogy képes legyen létrehozni a korbácsolás és a keresztrefeszítés képeinek kompromisszumot nem tűrő, gyakran felzaklató realizmusát.
James Caviezel színész napi hétórás maszk készítést volt kénytelen elviselni a film utolsó jeleneteinek forgatása során.
A legkülönösebb szerepet talán Rosalinda Celentano olasz színésznő kapta, aki a Jézust megkísérteni akaró Sátánt alakította. A gonosz sokféle alakban jelenik meg, neme bizonytalan. A művésznő szemöldökét leborotválták, hogy tekintete kiszámíthatatlan és hipnotikus legyen, mozgását lassított felvételen rögzítették, hogy tovább fokozzák az alak természetellenes jellegét. Hangját egy férfi színész szinkronizálta, hogy még erősebb legyen a Sátánt körülvevo zavar.

Az arámi nyelv
Mel Gibson egyik elso döntése az volt, hogy a film azon a nyelven szólaljon meg, amelyen Jézus korában beszéltek. Ez az arámi, vagyis egy osi sémita, a héberrel közeli rokonságban álló nyelv volt. Jóllehet ma már holt nyelvnek számít, ma is beszélik néhányan a Közel-Kelet egyes eldugott zugaiban.
Az arámi egykor a terület "világnyelve" volt, úgy használták a kereskedelemben és az oktatásban, mint ma az angolt. Már az ie. 8. században Asszíria, Babilon, később a Kaldeus és a Mezopotámiai birodalom nyelvévé vált. Valamikor ie. 721 és 500 között a zsidó törvények és hitviták illetve a Talmud alapjainak nyelve lett.
Maga Jézus a nyugati arámi nyelven beszélhetett és írhatott. Ez volt a kor zsidóságának beszélt nyelve.
Gibson William Fulco atyát, a Loyal Marymount Egyetem közel-keleti tudományokkal foglalkozó tanszékének vezetőjét, az arámi nyelv és a klasszikus sémi kultúra egyik legfontosabb szakértőjét kérte fel, hogy fordítsa le a film szövegkönyvét Krisztus korának nyelvére. A zsidó szereplők a kor arámi nyelvén, a rómaiak hétköznapi latin nyelven szólalnak meg. A professzor a forgatáson is jelen volt és konzultánsként vett részt a munkában. Gibson tanácskozott számos ma is arámi nyelven beszélő személlyel, hogy hallja, hogyan is hangozhatott a nyelv.
A színészek is arámi nyelven tanulták meg a film szövegét, és az "idegen nyelv" elsajátítása összekovácsolta a soknemzetiségu alkotócsoportot.

JAMES CAVIEZEL (Jézus) a Washington állambeli Skagitt megyében született és nevelkedett. A Caviezel családban sok a sportoló, így James érdeklodése kezdettol fogva a sportok, különösen a kosárlabda felé irányul. Amikor egy lábsérülés miatt fel kell hagynia a sporttal, James érdeklodése új területek felé fordul. A nyolcvanas évek elején Los Angelesbe költözik, ahol pincérként dolgozik és meghallgatásokra jár.
Eleinte kisebb szerepeket kap olyan népszerű tévésorozatokban, mint a Murder, She Wrote (Gyilkosság a hobbija). Első filmszerepébe – egy repülőtéri alkalmazott Gus Van Sant Otthonom, Idaho (My Own Private Idaho) című filmjében – szó szerint "bebeszéli" magát, sikeresen alakítva az akcentussal megszólaló olasz bevándorlót. További kisebb szerepek várnak rá olyan filmekben, mint Lawrence Kasdan 1994-es filmjében, a Wyatt Earpben, de ekkor már kezdenek felfigyelni rá. Az 1997-es G. I. Jane-ben is feltűnt.
Az áttörést mégis egy másik katonai témájú munka, Terrence Malick 1998-as Az őrület határán (The Thin Red Line) című filmje jelenti számára, amelyben a tunodo pacifista, Witt közlegény szerepében olyan sztárok mellett tud helytállni, mint Sean Penn, Nick Nolte és Adrien Brody. Vitathatatlan képessége, amellyel a lelki önelemzést erős fizikai jelenléttel és akciókkal vegyíti, a következő évek során olyan munkák során kerül előtérbe, mint Ang Lee polgárháborús "westernje", az 1999-es A pokol lovasi (Ride With the Devil) és Gregory Hoblit ötletes időutazásos thrillere, a Frequency (Frequency, 2000), amelyben nyugtalan fiút játszik, akinek két évtizednyi időn át sikerül kapcsolatban maradnia régen halott apjával (Dennis Quaid). 2001-ben Jennifer Lopez oldalán szerepel a Luis Mandoki rendezte Angyali szemek (Angel Eyes) című filmben. Ekkor már elég szélesköru tapasztalatokkal rendelkezik, hogy meggyőzően eljátszhassa az ártatlanul elítélt Edmond Dantest az Alexandre Dumas klasszikusából adaptált Kevin Reynolds filmben, a Monte Cristo grófjában (The Count of Monte Cristo, 2002), majd – Morgan Freeman és Ashley Judd oldalán – egy gyilkossággal vádolt háborús host Carl Franklin törvényszéki drámájában, a Tiszta ügyben (High Crimes, 2002).
Azt mondhatnánk, hogy Caviezel szerepe A passióban a maga nemében a legnehezebb, hiszen egyidejuleg követel fizikai és érzelmi erőfeszítést megformálójától. A színészt azért választották ki erre a szerepre, mert hajlandó volt szívvel-lélekkel elkötelezni magát ennek az egyedülálló vállalkozásnak. A forgatás elott Caviezel több hónapot töltött azzal, hogy fizikailag, szellemileg és érzelmileg felkészüljön eddigi karrierje legtöbbet követelő szerepére. Naponta küzdött a Jézus által valójában beszélt arámi nyelv elsajátításáért, és a film készítése során a teljes testét sminkelésnek kellett alávetnie, amely esetenként tíz órán át tartott. Teljes forgatási napokat kellett a kereszten töltenie fagypont körüli homérsékletben, a kegyetlen korbácsolási jelenet forgatása közben pedig kificamodott az egyik válla. Caviezel azonban azzal a meggyőződéssel nyugtázta a tapasztalatot, hogy valaki odafent vigyáz rá, s ez a megérzés megerősítést nyert, amikor a színészt a Golgotán folyó munka közben villámcsapás érte, amely után talpra állt és a saját lábán elsétált.

MAIA MORGENSTERN (Mária) kiemelkedő román színházi színésznő, aki a világhírű bukaresti Film- és Színiakadémián tanult. Tagja volt három kituno romániai színház – a Piatra Neamt-i Nemzeti Színház (1985-1988), az Állami Zsidó Színház (1988-1990), valamint a Nemzeti Színház (1990-tol napjainkig) – társulatának. Két jelentős díjat vehetett át színpadi munkája elismeréseként: a Jövő Csillaga-díjat 1992-ben és a Legjobb Színésznőnek járó Felix-díjat 1993-ban. 1983-as filmes debütálása óta szerepet kapott tucatnyi román nagyjátékfilmben, valamint Mészáros Márta A hetedik szobájában (1995) és Theo Angelopoulos Odüsszeusz tekintetében (1995), amelyben Harvey Keitel partnere volt. Saját bevallása szerint Morgenstern A passiót megelőzően legjobb alakítását Szász János A Witman fiúk (1997) című filmjében nyújtotta.

MONICA BELLUCCI (Mária-Magdolna) első szerepét, amellyel nemzetközi elismerést szerzett, Giuseppe Tornatore filmjében, a Malénaban (Malena, 2000) alakította. A filmben a forró erotikával megformált címszereplőt játszotta, a gyönyörű, fiatal özvegyet, aki felforgatja a kis olasz falu életét. Valójában már évekkel azelott, hogy a pályára lépett volna ünnepelt nőideál volt sikeres modellpályafutásának köszönhetően, amely még első egyetemi évei alatt kezdődött, amikor jogot tanult a Perugiai Egyetemen. A Dolce& Gabbana számára készült fekete-fehér tévéreklámja világszerte megdobogtatta a nézők szívét.
Monica Bellucci csaknem kezdetektől fogva magára vonta a nemzetközi filmkészítők figyelmét. Francis Ford Coppola egy kisebb szerepet, Drakula gróf egyik csábító menyasszonyáét, bízta rá a Drakula (1992) című filmjében, valamint megjelent a francia harcművészeti témájú horrorfilmben a Farkasok Szövetségében (Le Pacte des Loups).
Monica Bellucci ikonszerű jelentősége hatványozottan megnőtt 2003-ban, amikor eljátszotta a cyber-istennő Persephone szerepét a Wachowski fivérek Mátrix – Újratöltve (Matrix: Reloaded) és Mátrix – Forradalmak (Matrix: Revolutions) című filmjeiben. 2003-ban látható volt még Gaspar Noé Visszafordíthatalan (Irréversible) című filmjében is.

HRISTO NAUMOV SOPOV (Pontius Pilátus) Bulgária egyik legnevezetesebb filmes családjának sarja, apja, a népszerű színművész Naum Sopov számos elismerést nyert az ötvenes évek végén. Hristo Naumov Sopov 1981-ben, a Dishaj csovecse című filmben debütált, és az egyik leghíresebb bolgár színésszé vált.

A Rómában született és felnott CLAUDIA GERINI (Claudia Procles, Pilátus felesége) énekesi, színészi és táncosi karrierről ábrándozott. Mindössze tizenhárom éves korában, 1986-ben elnyeri a Miss Teenage Italy címét, és lelkesen használja ki az ebből adódó lehetőségeket.

A producer BRUCE DAVEY Oscar-díjas, az Icon Productions elnöke és producere. Mel Gibsonnal együtt ő alapítja meg a vállalatot 1989-ben. Ausztráliában, Sydney-ben született, pályafutását könyveloként és színészek, zenészek és együttesek menedzsereként kezdte. 1980-ban találkozott eloször Gibsonnal, aki az 1990-es Hamlet előkészületeihez már az ő segítségét kérte, hogy L.A.-be költözve filmje produkciós partnereként dolgozzon. Davey olyan világhírű Icon-produkciókat hozott létre, mint a Halhatatlan szerelem (Forever Young, 1992), a Halhatatlan kedves (Immortal Beloved, 1994), Gibson első rendezése, Az arc nélküli ember (The Man Without a Face, 1993), a Maverick (1994), a Dobd fel (Airborne, 1993), A tökéletes férj (An Ideal Husband, 1999), Mel Gibson sokszoros Oscar nyertes filmje, a A rettenthetetlen (Braveheart, 1995), a Visszavágó (Payback, 1999), Atom Egoyan filmje, a Felicia utazása (Felicia's Journey 1999), Wim Wenders filmje A Millió Dolláros Hotel (The Million Dollar Hotel, 2000), a Mi kell a nőnek (What Women Want 2000), Katonák voltunk (We Were Soldiers, 2002) és a 2003-as The Singing Detective.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére