A múmia: Nyikorgó szellemvasút

2017. 06. 18. 18:55 - Havasmezői Gergely/filmtekercs
Mint egy ósdi vidámpark dohszagú szellemvasútja, A múmia csalódás, Tom Cruise karrierjének és a szörnyfilm műfajának egyik mélypontján.

1999: A múmiát a gimnázium mozijában láttuk. Este az egész épület visszhangzott az „Imhotep, Imhotep” skandálástól; a hetedikesek előretartott karral masíroztak fel-alá, ijesztgették egymást, és elalvásig buli volt.

Ez a Brendan Fraser–Rachel Weisz-féle A múmia film estéjén történt. Izgalmas lett volna 2017-ben még jobb főhőssel – Tom Cruise – és a mai képi világ színvonalával újraélni egy hasonló kalandot, de az új A múmia sötét dögunalom: szürkeségbe mosódó kaotikus történet, látvány és kalandok nélkül, tét és karakterek nélkül.

tom cruise / múmia

A 2017-es A múmia nem önmagáért született film (és ez bitangul meglátszik rajta). A Universal, elirigyelve a Marvel és a DC szuperhős-franchise-birodalmát, úgy döntött, hogy összetákol egy filmuniverzumot azokból a filmtörténeti szörnyekből, amelyeknek a jogai véletlenül épp nála vannak – tehát beindította a Dark Universe című sorozatot Frankenstein szörnyével, Drakulával, a farkasemberrel és Jekyll-és-Hyde-dal, és elsőként a sorban ezzel a szerencsétlen, fölöslegesen újjáélesztett, kínlódó múmiával.

Szegény múmia! „Van, ami rosszabb a halálnál”, mondja a film; irgalmasabb lett volna, ha békében nyugodni hagyják (és vele az egész régifilm-szörnyes vonulatot).

A készítők szándéka szerint a 2017-es A múmia inkább Karl Freund 1932-es első múmia-filmjére hajaz, semmint az 1999-es kalandfilmre. Ez annyiban igaz, hogy nyoma sincs az 1999-es jókedvnek és a szereplők sem kalandokon esnek át, hanem sötét szörnyűségek sorozatán. Nem is értem a film célját: a múmia 1932-ben rémisztő volt közönsége számára, a maga korának horrorja. De azóta egy foszladozó hercegnőnél százszor ijesztőbb lények születtek, és sokkal hatékonyabb eszközök, mint a 2017-es film fáradt jump scare-jei és másodvonalbeli effektjei. A film olyan elavult, mint egy nyikorgó szellemvasút egy csődbe ment vidámparkban.

És úgy is néz ki. A 125 millió dolláros költségvetés elfüstölt a semmibe: a film nagy része szűk és sötét belső terekben játszódik, az effektek igénytelenek és fantáziátlanok. „Monumentális film”, mondja a sajtóanyag; valójában kisköltségvetésű független alkotások is megverik A múmiát látványilag.

De még a csaknem húszéves előd képi világa is köröket ver rá. No persze meglátszik az akkori homokviharon, a múmia akkori metamorfózisain a film kora – de azok az effektek bátrak, grandiózusak és nappali verőfényben játszódnak, és főképp: fantáziadúsak!



A cikk folytatása ITT
!

Kapcsolódó cikkek:
Kínaiak támogatják Tom Cruise-t Jelentős kínai támogatást élvez Tom Cruise új filmje, a Jack Reacher: Nincs visszaút. A Huahua Media és a Shanghai Film Group finanszírozza a produkció kínai forgalmazását.
Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on Google+Share on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére