A Kör

2017. 05. 01. 21:24 - Sergő Z. András/filmtekercs
Százmillió szomorú smiley demokráciát hozhat...

A Kör, ami nem egy horrorsorozat újabb darabja, egy szuper alapötletet vesz, majd hirtelen nem tudja, milyen irányban adjon tanulságot. Az információ szabadsága és felelőssége tipikusan 21. századi téma, és noha felvet kérdéseket, álszemérmes emberi jogi álarcba bújtatja az egyébként sokkal súlyosabb problémákat.

Hogy mi a Kör? Egy cég? Egy vallás? Egy életfilozófia? Egy hely, ami azt mondja, jobbá teszi a világot, pedig csak integrált információgyűjteményével keveseknek ad nagyobb hatalmat?

A Kör primer módon egy IT cég. Hogy mik a termékei vagy szolgáltatásai, kezdetben még nem is fontos. Így gondolja Mae Holland is (Emma Watson), aki ezután végre nem a helyi kisvárosi vízműveknél diktál bankszámlaszámot nyugdíjasoknak, hanem egy valódi high-tech helyen bizonyíthatja rátermettségét, és érhetik benyomások. Ahol mindenki fiatalos és pörgős, és sosem áll meg az élet.

Emma Watson

Egyre több a szilikonvölgy mamutcégeit feldolgozó történet, amelyek különböző módon nyúlnak a témához: A Social Network – A közösségi háló mond talán a Facebookhoz hasonlókról legtöbbet, ami az ilyen cégek életfilozófiáját illeti. Itt is fényévnyi a távolság Mae hátrahagyott élete – szülei, a szomszéd srác – és a Kör miliője között; ahogy a két, végtelenül idegesítő kolléga mondja: ez nem egy blokkoló típusú hely. A Google központját bemutató Gyakornokok – noha messze nem tartozik a kategória jó filmjei közé – a high-tech mellé járó életstílus himnusza és kifigurázása egyszerre.

Érdekes módon a harmadik nagy szereplő, az Apple csak alapítója révén került vászonra – úgy viszont többször is, itt azonban maga a cég van fókuszban (és ez egy Apple tematikus oldalnak nem is tetszik). Steve Jobs kissé megváltoztatott alteregója azonban éppen A Kör Tom Hanksében ölt testet. Apró jelektől kezdve komolyabbakig utalnak a hasonlóságra: az Apple campus Cupertinóban ugyanúgy kör alakú (és ugyanúgy campusnak hívják), a színházterem méretű auditóriumban pedig egy fekete ruhás messianisztikus alak beszél arról, hogyan teszi a technika jobbá a világot. Bailey szavait tömegek követik, rajongóihoz való viszonyát vallási vezetők is megirigyelnék. Ha ki nem is mondja a hasonlóságokat, utal arra, milyen felelőssége van ezeknek a megacégeknek.

A Kör című film mozgatórugója elsősorban az elején bemutatott Őrszem. Vagyis egy szem méretű kamera, ami bárhol megbújik, és nemcsak élőképet ad 4K minőségben, hanem a képernyőn megjelenők minden adatát, helyzetét, kapcsolatait stb. megjegyzi és összegzi. A kopott farmer áránál nem drágább kütyü mostantól teljes átlátszóságot tesz lehetővé; hol maradhat büntetlenül bármilyen bűnös, ha mindig mindenki mindenhol mindent láthat? Mae, a friss munkaerő hamar nagy lehetőséget kap: a Kör pilot projektjeként ilyen kamerákkal közvetíti minden napját 0-24-ben. Egyik oldalról teljes nyilvánosság, másik oldalról határtalan népszerűség.

 

 

A cikk folytatása ITT!

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on TumblrPrint this pageEmail this to someone

Film

Találd meg a helyed!

mai bulik
buli helyek
kocsma/bár
étterem / kávézó / teázó
divat/design-shop
mozi
múzeum / galéria
színház
bubi - közbringa
gyorsétterem
dohánybolt
strand / fürdő / wellness
Az Antropos.hu térképet folyamatosan bővítjük, ha szerinted valami hiányzik róla, akkor ITT üzenhetsz a szerkesztőknek!

Hozzászólások

lap tetejére