Lehet-e szeretni egy életnagyságú gyerekbábut? És mi történik, ha az fellázad a mellőzésért? Aki szereti a régi angol kastélyokban játszódó rémtörténeteket, ki ne hagyja, mert a bábuk legalább olyan érdekes életet élnek, mint a szellemek!
A műfaj egyik nagymestere, William Brent Bell ördögűzős története, Az ördög benned lakozik és A vérfarkas után most egy hátborzongató családi horrorral rukkolt elő. Greta (Lauren Cohan), aki erőszakos barátja elől menekült el Amerikából, egy kis angol falu gótikus kastélyába érkezik, ahol baby sitterként vállal munkát. A kedves fiatal lányt akkor éri nagy meglepetés, amikor kiderül, hogy egy életnagyságú porcelánbabáról, Bramhsról kell gondoskodnia. Először tréfának gondolja a dolgot, de el kell fogadnia, hogy a „szülők” által listába foglalt szabályok szerint törődjön a bábuval. A helyzet fonákságát csak fokozza, hogy az idős arisztokrata házaspár egyszer csak összecsomagol, és nyaralás címén elhagyja a kastélyt. Greta egyedül marad a fiúbabával, és a történet ekkor veszi csak igazán kezdetét. Mivel a szülői szabályok ellenére sincs kedve egy élettelen bábunak felolvasni, vagy zenélni, kezdetben olvasgatással tölti a napjait. Ám amikor a házban egyre különösebb, és mind felfoghatatlanabb dolgok történnek Brahms körül, Greta kételkedni kezd saját ítélőképességében.
A lány egyetlen kapcsolata a külvilággal a boltosfiú, Malcolm (Rupert Evans), aki eleinte hetente, majd egyre gyakrabban látogatja. Ő segít felfejteni az ódon ház titkát, a fiúbábú történetét, melyből felsejlik a film egyik alapproblémája, a szülői gyász feldolgozása. Az „igazi” Brams hús-vér, nyolc éves kisfiú volt, akit a szülők egy tragikus tűzeset során veszítettek el. A halott vagy elvesztett személy babával pótlásának ötlete nem egyedülálló gondolat. Ismeretes a bécsi festőművész, Oscar Kokoschka híres esete: amikor a rajongásig szeretett Alma Mahler elhagyta, egy életnagyságú, szerelmét hűen imitáló bábúval vigasztalódott. Nyilvánosan is gyakran mutatkozott vele, végül látványosan elégette, így számolt le reménytelen szerelmével. A filmbéli szülők viszont épp egy tűzpusztítást követően hívták életre a számukra vigaszt nyújtó bábut.
A film másik központi kérdése, hogy hol húzódik a szülői gondoskodás, és a gyerek/bábuért érzett felelősség határa.
A cikk folytatása ITT!
Hozzászólások